ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: Kapten Krok skrivet 11 oktober 2012 kl. 19:41:16

Titel: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: Kapten Krok skrivet 11 oktober 2012 kl. 19:41:16
Hej och välkommen till mig (första posten - första 4-hjulingen)  :headbang:

Jag har sökt info om slangen som sitter monterad i insuget. Jag har hittat många frågor och svar om att den lossnat och att folk har limmat den eftersom den bara lossnar hela tiden. Jag köpte en Loncin 250 desert storm (fast regbeviset säger Loncinhunter?) igår. Den går rätt bra på tomgång förutom någon enstaka hostning, kasst bottenregister utan ork, men får man väl upp varven så knallar den på precis som den ska.

Jag tänkte att den sannolikt får för mycket soppa och ska väl prova ändra nålen. Men vad som gnager lite i bakhuvudet är att tidigare ägaren hittade ett hål i insugsröret och pluggade det. När jag nu sökt info verkar det som att en slang ska sitta där. Någonstans stod det att det var en vakumslang till modeller utan bensinkran, men min har bensinkran... Jag hittar heller ingen lös slang.

Undrar om det helt enkelt bara suttit en plugg där på just min modell eftersom man använder samma reservdelar till olika modeller?

Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 11 oktober 2012 kl. 21:36:54
Om du misstänker den tar tjuvluft, spruta lite startgas vi insuget (inte luftfiltret)
Ändrar den tomgång har du en läcka
Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: Kapten Krok skrivet 11 oktober 2012 kl. 22:39:39
Tack för svaret, men det misstänker jag inte, har redan kollat detta då allt gummi ser ut att vara på väg att spricka sönder. Uppenbarligen klarar det sig ett tag till.
Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 11 oktober 2012 kl. 22:42:51
Blåsa ur förgasaren brukar trolla bort mycket konstiga fenomen. 

Men det kan ju bero på mycket.  Dålig gnista, felställda ventiler. osv osv.
Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: Kapten Krok skrivet 30 november 2012 kl. 12:33:07
Jag bytte till ett större munstycke, då gick den mycket bättre, hostningen var dock kvar. När jag närmare undersökte det "pluggade" hålet i insugsröret visade det sig att det bara var eltejp och inte tätt. Som tur var var det mörkt när jag kollade och jag såg en blå låga som slog ut genom slangnippeln varje gång den hostade till. När jag satte fingret över slangnippeln så gick den klockrent.  :) Så nu ska jag ragga tag på en passande slang/krypmpslang så jag kan plugga den på riktigt.

Man kan ju fråga sig varför det finns en slangnippel överhuvudtaget då den ändå verkar ska vara pluggad för att motorn ska gå som den ska.
Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: bjare skrivet 30 november 2012 kl. 23:29:08
Den sköter vakuum och har en funktion att fylla, men funkar ändå utan.
Lite sådär halvt roligt.

På en tidigare hjuling täppte jag till hålet med något limm.
Titel: SV: Den berömda slangen till insuget
Skrivet av: ThomasCarlsson skrivet 17 februari 2013 kl. 14:07:34
Ska ta och kasta mig in lite här...
HAr en 250cc luftkyld rackare..
och har samma slang som ni pratar om här som sitter ner i gummit i insugsröret.. den går vidare till nån metall ventil pryttel och sedan vidare med grövre slang till en svart lite rund burk.. från metall prytteln gå det även en slang lite grövre till en nippel på avgas kröken.. sååå dom 2 alltså insug och avgas har något gemensamt.. dock vet jag inte vad.. för på den svarta lilla plast burken där det slutar finns 2 anslutningar.. en liten och en grov.. men ingen går nånstans.. sitter inga slangar anslutna.
Vad jag möjligvis kan förstå är att om man har en vakuum bensinkran så kan det ha ett ändamål.. men jag har som tidigare i tråden en vanlig soppakran..

Sen har jag samma tendens att den hostar till ibland på tomgång.