ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: donliam skrivet 1 september 2006 kl. 09:51:52
-
Nä nu j..lar så börjar jag bli trött på denna historia som inte stämmer, som samtliga vet så jobbar jag extra på Denada & är väl insatt i detta ärende. Jag kan bara säga att det är mycket olyckligt att det har gått så här långt, att det finns folk som vill använda detta forum i sitt eget intresse kan man förstå, men då skall det man skriver vara 100% sant.
Men utan att nämna några namn på nätet så stämmer INTE denna historia.
När olyckan hade varit framme som "din kompis" råkat ut för, så var vi i kontakt med alla involverade parter & fortsatt med detta under hela episoden.
Vi kom fram till en förlikning med vår importör Dealy, som har backat upp både oss & kunden hela vägen. DINLI fabriken säger att det är handhavande fel.
Kunden VILLE INTE NYTTJA SIN FÖRSÄKRING FRÅN BÖRJAN, för att slippa betala självrisk & ev. bonus bortfall, samt att maskinen var ostrypt som kunden hade gjort själv & detta kunde ses av försäkringsbolaget. Då går Dealy & Denada in & köper en HELT NY MASKIN till kunden, men vid leverans av maskinen, som skedde redan efter ett par dagar efter kunden kom ut från sjukhuset, så svarar kunden att "Jag vågar inte köra fyrhjuling längre" jag vill hellre ha pengar & kan tänka mig förlora en del av det jag betalat. Då svarar vi (Denada) att varför skall du förlora mer pengar, det räcker ju redan att du fått en ofrivillig sjukhusvistelse. Vill du inte ha din maskin, så kan vi försöka sälja den till dig, men räkna inte med att det är världens ruljans under sommaren. Vill du försöka sälja den själv, & om du hittar en egen kund så hjälper vi till med alla finansierings detaljer.
Kunden tycker att det helt ok, men säger att det är bättre att Ni försöker sälja den.
Under denna tid så har kunden ringt frekvent & blivit mer & mer otrevlig. Hotar med både det ena & det andra, då har vår butikschef Ubbe börjat känna sig illa till mods över detta & säger till kunden, att även vi har pratat med konsument vägledaren & berättat hela historien för henne & vi har ABSOLUT INTE GJORT NÅGOT ELLER NÅGRA FEL. ´
1) Kunden har inte betalat ett öre för att få en ny maskin.
2) Kunden fick sin nya maskin, utan avdrag inom ett par dagar efter olyckstillfället.
3) Kunden får ut 100% ersättning av Denada för alla tillbehör såsom skydd, hjälm, gatdäck, mm mm. Samtliga av dessa skydd är begagnade & skall kaseras.
Vi har på alla sätt försökt att tillmötesgå kunden & hans begär, men det man inte skall förglömma, kunden har haft alternativ från början - varför ville han inte nyttja försäkringen som alla andra gör när det händer en olycka.
Är det någon på detta forum som undrar, vill veta mer, eller rent av bara nyfiken på historien,
var inte blyga, kontakta Denada eller Dealy som nu gärna berättar hela historien, ring 08 - 604 90 98
-
Detta låter mer som den åf jag har höt talas om.
-
Det är mer än vad någon kund kan kräva av sin ÅF och den erfarenhet jag haft av Denada.
Ska bli intressant att läsa vad "lynchmobben" har att säga om detta...
/J
-
lynchmobben... 8O det här är bara början.... 8O dinli är farligt dålig kvalitet...o konstuktion... :lol: :lol: :lol: seriöst av denada o ställa upp ....men han ville inte ha en dinli för att han tycker antagligen att det är sopor...o tyckte väl som han skrev att han kunde fått pengar istället....jag vet inte men jag har själv en dinli som står hos åf sen 4 månader tillbaka o aldrig blir klar pgr av massa strul...så jag förstår honom.... :evil: :evil: :evil:
-
Ja, då sitter man här och skäms litet över att man tog parti. :cry: :oops:
Men det som fortfarande stör mig är att en åf skickar iväg någons maskin utan dess vetskap. Visserligen för en bra sak men ändå...
Sen kan alla göra misstag och jag tror att De nadas misstag var att tro att killen ville ha en likadan hoj igen. En hoj som kunde ha tagit livet av honom. Man kan inte kräva av De nada att de ska vara tankeläsare men de hade sluppit massa besvär om de hade kommit överrens med killen innan de vidtog åtgärder.
-
Det finns två versioner av denna historien, och jag tror inte fullt ut på någon av dem....
-
Sen kan alla göra misstag och jag tror att De nadas misstag var att tro att killen ville ha en likadan hoj igen.
Köparen har inte rätt att välja vad han vill eller inte, i det fallet. Inte enligt lagen, om du läser mitt citat i den andra tråden.
/J
-
hmm hmm hmm
vet inte vad man ska tro längre
-
Sen kan alla göra misstag och jag tror att De nadas misstag var att tro att killen ville ha en likadan hoj igen.
Köparen har inte rätt att välja vad han vill eller inte, i det fallet. Inte enligt lagen, om du läser mitt citat i den andra tråden.
/J
Jag vet. Men jag tror att De nada skulle ha sluppit massa besvär om de hade kommit överrens innan.
-
Hej igen, nu har jag följt denna tråd hela vägen!
När kunden diskuterade med Dealy efter olyckstillfället, så kom samtliga parter INKL. KUNDEN fram till att han ville ha en ny maskin levererad till sig, därför tog vi ett gemensamt beslut om att införskaffa en ny maskin till honom. När maskinen kom & leveranskontrollerats av oss & Dealy så vill inte han ha den längre & säger att han har blivit rädd att köra fyrhjuling.
Kunden har ändrat sig efter överenskommelsen med Dealy & Denada.
Vi har inga som helst problem att ta diskussionen/ anmälningar/ ansvaret/ & allt som hör till om all fakta är sann!
Vi erbjuder ALLA som har något vettigt att diskutera eller bara vill veta sanningen att kontakta Denada på 08 - 604 90 98 eller att besöka oss på Fräsarvägen 10-12 i Länna, prata med mig eller Ubbe.
Jag kan nog även erbjuda detta från Dealy´s sida.
-
Du som är så insatt skulle kanske kunna förklara hur i h-vete styrlåset kan åka i om inte nyckeln sitter i låset?????? Neee man får vara glad att man köpte en quad som är beprövad på tävlingsbanorna.
-
Du som är så insatt skulle kanske kunna förklara hur i h-vete styrlåset kan åka i om inte nyckeln sitter i låset?????? Neee man får vara glad att man köpte en quad som är beprövad på tävlingsbanorna.
Känns inte riktigt som detta har med denna tråd att göra. Men jag tror att vi alla tycker att dinlis lås konstruktion inte är den mest lyckade. Men som sagt detta finns det en annan tråd för som du kan starta upp igen om du vill.
-
Skönt att få höra båda sidor av historien.
Bra att du också skrev här donliam, tycker också Stene verkar vara en sund männsika.
Att ta det lugnt och försöka se saken ur flera vinklar och perspektiv -det tyder på intelligens och sunt förnuft.
Skulle vara intressant att höra hur detta slutar.
/Moco
-
Som jag skrev i den andra tråden, vi har inte(då) hört båda sidorna.
Nu är det två sotrys som inte riktigt linjerar upp mot varandra, vilket var min gissning redan innan, därav tipset att polisanmäla, det skrämmer nämligen ofta upp den som far med osanning.
Därför bad jag ts att ta bort sin tråd, innan det var klargjort vem som felat.
Hoppas nu det löser sig så att ingen lider mer skada än vad som gjorts redan.
-
se till att ta bort även denna tråd http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4421
och kanske även den vi skriver i nu, så får båda parter lugna ner sig och göra upp det här utanför forumet.
När det är klart så kan ju uppgörelsen eller hur det nu blev presenteras här.
-
Eftersom jag känner Denada sen gammalt och har pratat med Massi i det här ärendet, vet jag vem jag tror på.
Om köparen ransakade sig själv, vad som faktiskt har hänt och vad han har krävt, tror jag även denne så småningom inser att Denada verkligen har visat GoodWill i det här ärendet. Men även dem är ett vinstdrivande företag och kan inte gå med på vad som helst. Detaljerna är mellan köpare och säljare, men rörande återbetalningsbeloppet som skrivits här av säljaren är inte riktigt överensstämmande med verkligheten om vi säger så.
På de flesta (alla?) andra ställen hade det tagits på försäkringen och sen hade det varit "bra" med det. Denada går den extra biten...
Jag skulle också varit förbannad om jag kraschat hojen pga en sån här sak, men rikta den ilskan mot de som tillverkat produkten isf. Don't kill the messenger, brukar det heta...
Har Dinli gått ut med någon korrigering av styrlåset? Inte vad jag vet.
Har de släppt någon pressrelease som varnar för det "felaktiga" styrlåset? Inte vad jag sett...
Är inte det konstigt på ett så allvarligt fel? Är det ett fel? Eller kan det bero på något annat? "Tål att tänkas på", som Skalman skulle ha sagt.
/J
-
denada har säkert skött sina papper utomordentligt seriöst.. :lol: :lol: det är tråkigt när det blir massa skitsnack om massi o co vart seriösa.... :roll:
-
ja nu jävlar blir du arg buhu men det är fortfarande så att ni och dealy skickade iväg en quad som inte tillhör er VARFÖR!
Det var ju inget fel på den enligt er bara handhavande fel för det är ju jättevanligt att styrlåsen lossnar när man låser åt fel håll
vad tar du oss andra för en bunt pajasar som inte kan något men jag ska försöka att förklara det här på bebisspråk till dig så du oxå har möjlighet att förstå
Du stoppar in din nyckel i tändningslåset på BILEN och vrider åt fel håll sen ger du dig ut i trafiken och då går ditt rattlås i sen säger VOLVO att det är ditt eget fel lilla gubben det fförstår du väl att du inte kan vrida nyckeln åt det hållet för de e farligt
jag hoppas att även du kan förstå nu
-
Kan nästan gå ed på att en sån detalj som styrlås måste vara konstruerat så att inte handhavandefel kan uppstå.
Men det var väl inte just skuldfrågan som det hela gällde just nu, båda parter har ju konstaterat att en ny hoj alt. pengar tillbaka skall ske. Sen tvistas det därikring.
Eller är jag felunderrättad?
-
Härligt nu börjar historien klarna. Det som sades lät inte riktigt likt dem.
Men båda har nog sinna sanningar.
Tror nog att det bästa är att berörda parter sätter sig ner och pratar!
-
Hallå jag vet inte vem det är som spårar men försäkringsbolaget har varit inkopplade hela tiden något annat är skitsnack.
Redan från början utav händelsen var dom inblandade det fattar ni väl själva personskadorna ersätter dom ju, dom hade även tänkt att ersätta fyrhjulingen genom att laga den eller att jag skulle skicka in ett hävandeköpsbrev MEN PROBLEMET ÄR FORTFARANDE VARFÖR DOM SKICKADE DEN TILL TAIWAN SÅ FORT,KANSKE ÄR DOM RÄDDA FÖR ATT DETTA KUNDE LEDA TILL NGT STORT SOM SKULLE HA EN GANSKA STOR PÅVERKAN PÅ DERAS VERKSAMHET WORLDWIDE (Hade en dialog med försäkringsbolaget idag)Det värsta med den här historien har varit att Denada och Dealy har skyllt på varandra vad det gäller allt.
När man ringt för att höra hur det går sa dom, prata med (Thomas Dealy) ,Och Dealy säger prata med Denada.
Att vi har kommit överens stämmer INTE det enda dom sagt är att vi ska lösa det här så du får dina pengar.
Om man har varit med om en olycka på en atv där styrlåset gått i under färd , kan ni då förstå att man kanske ALDRIG MER VILL SITTA PÅ EN IGEN.
De,både försäkringsbolaget och konsumenverket sa var att i mitt fall var goodwill att lämna tillbaka pengarna (felet är av väsentlig betydelse för mig När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.)Dom sa också att i detta faktum borde mänskligheten tala för sig själv.
Man kan också se att problemet med Dinlis styrlås finns med i tidigare inlägg på denna site utav andra personer som varit med om att låskolvar hoppat ur samt att det för någon har låst sig under färd.
Om ni inte tror på mig ang föräkringsbolaget o dylikt ska ni få mitt skadenr för den som vill ha
-
"MEN PROBLEMET ÄR FORTFARANDE VARFÖR DOM SKICKADE DEN TILL TAIWAN SÅ FORT,KANSKE ÄR DOM RÄDDA FÖR ATT DETTA KUNDE LEDA TILL NGT STORT SOM SKULLE HA EN GANSKA STOR PÅVERKAN PÅ DERAS VERKSAMHET WORLDWIDE"
- Jag tror inte att varken delay eller denada har något att vinna på att skcika bort den för att dölja något. Detta är ju ett dinli problem inte ett denada/delay problem.
Men det är ord mot ord och jag har inte en aning om vad som hänt. Jag hoppas bara att det löser sig för er alla.
-
Eftersom hela tråden börjar flippa ur och man inte längre kan skilja sanning från lögn tänkte jag spela in en teori...
...kan det vara Palme-mördaren som varit framme och gjort nåt?
...eller kanske är det Kristi-brud från Knutby som lagt nån förbannelse över styrlåset? I så fall får ni försöka SMS:a Helge i finkan och reda ut det den vägen.
/ Hoogs
-
palme mördaren har nog troligen dött så det borde vara Kristi Brud som lagt en förbannelse...
-
Tag bort styrlåset så går ni säkra från förbannelsen och kan leka vidare med era trimmade och avstrypta Dinlisar...
-
Har inte den tekniske utredaren sagt något om orsaken till olyckan? I en sån här materialrelaterad olycka görs det alltid en utredning.
Om utredarna har dragit slutsatsen att det var ett materialfel, varför har det inte hörts något? Borde ju vara en nyhet för varje ATV & Quad tidning världen över och Sverige i synnerhet.
Vad har utredarna sagt? Var olyckan orsakad av ett handhavande fel eller materialfel?
Det är en väsentlig punkt i det här ärendet. Som jag förstått det så, oavsett produkt, om säljaren löser in en vara efter en olycka är det samma sak som att tillverkaren godkänner att produkten är felaktig. Detta är ingen liten sak, då det kan betyda skadestånd, mass återkallningar och stora summor. Därför skulle alltid denna typ av olycka utredas vart felet ligger.
Detta borde vara klart nu. Vad blev resultatet?
/J
-
Vad har utredarna sagt? Var olyckan orsakad av ett handhavande fel eller materialfel?
/J
Det kan väl knappast någonsin vara handhavande fel när ett styrlås låser sig under färd, kan inte vara mer solklart fall av konstrutions fel.
Ni som kör Dinili, står det i manualen att styrlåset kan låsa sig under färd om ni vrider nyckeln åt fel håll??
//P
-
Det kan väl knappast någonsin vara handhavande fel när ett styrlås låser sig under färd, kan inte vara mer solklart fall av konstrutions fel.
Ni som kör Dinili, står det i manualen att styrlåset kan låsa sig under färd om ni vrider nyckeln åt fel håll??
//P
Nej, man tycker ju inte det. En sån sak borde vara idiotsäker...
Just därför undrar jag varför det inte har blivit några massåterkallningar om nu utredarna på försäkringsbolaget har kommit fram till att det är materialfel. Har inte ens nämnts någonstans, vad jag har sett, på internet.
Två slutsater kommer jag fram till då:
1 Resultaten är inte publicerade ännu / Utredningen är inte klar.
2 Det var handhavande fel.
Om det är ett materialfel undrar man ju varför man bara hört talas om ett fall. Jag bara spekulerar men visst är det lite märkligt?
/J
-
Till jocke 72
va det inte du som arbetade på de nada för i sådana fall bör du väl veta att de nada skickade dinin till dealy som sen skickade den till taiwan
Efter allt som skrivits här så borde väl någon från dealy eller de nada ta och svara på detta eller är det så att ni döljer nåt
man kan faktiskt börja undra det lämpligaste hadde väl varit att fordonet utretts i svergie och inte på fabriken
i taiwan för det är väl inte så konstgt att dom kommer fram till den underbara slutsatsen att det är ett handhavande fel
Ser fram emot ett svar från någon av er
-
Till jocke 72
va det inte du som arbetade på de nada för i sådana fall bör du väl veta att de nada skickade dinin till dealy som sen skickade den till taiwan
Efter allt som skrivits här så borde väl någon från dealy eller de nada ta och svara på detta eller är det så att ni döljer nåt
man kan faktiskt börja undra det lämpligaste hadde väl varit att fordonet utretts i svergie och inte på fabriken
i taiwan för det är väl inte så konstgt att dom kommer fram till den underbara slutsatsen att det är ett handhavande fel
Ser fram emot ett svar från någon av er
Nope, arbetar inte på Denada. Jag jobbar som systemutvecklare och det har de inte så mycket glädje av hos dem antar jag. ;)
Är väl inte så konstigt om de vill utreda ett sånt här allvarligt fel på fabriken? Vad de skulle komma fram till, officiellt, kanske är värt att ta med ett par nypor salt. Men det är inte den utredningen jag pratar om, utan den utredning som ditt försäkringsbolag borde ha gjort. De har ju besiktat din maskin, då du själv skriver att det skulle kosta 30k att laga måste en besiktning ha gjorts. Då borde de även ha kommit fram till vad olyckan berodde på.
Det är resultatet av den undersökningen jag efterfrågar.
Sen undrar man ju varför inte fler har råkat ut för samma fel, det har ju sålts ett par. Men den informationen kanske kommer?
/J
-
Tror inte att alla tycker som dig Stene när du säger att "Men jag tror att vi alla tycker att dinlis konstruktion är den mest lyckade." Verkar inte så lyckad efter ett sånt tillbud. Och finns det en tråd om det som jag missat så ber jag DIG så himla mycket om ursäkt.. :wink:
-
Tror inte att alla tycker som dig Stene när du säger att "Men jag tror att vi alla tycker att dinlis konstruktion är den mest lyckade." Verkar inte så lyckad efter ett sånt tillbud. Och finns det en tråd om det som jag missat så ber jag DIG så himla mycket om ursäkt.. :wink:
-
Tror inte att alla tycker som dig Stene när du säger att "Men jag tror att vi alla tycker att dinlis konstruktion är den mest lyckade." Verkar inte så lyckad efter ett sånt tillbud. Och finns det en tråd om det som jag missat så ber jag DIG så himla mycket om ursäkt.. :wink:
Jag skulle gissa på att Stene har glömt ett INTE i den meningen?
-
Tror inte att alla tycker som dig Stene när du säger att "Men jag tror att vi alla tycker att dinlis konstruktion är den mest lyckade." Verkar inte så lyckad efter ett sånt tillbud. Och finns det en tråd om det som jag missat så ber jag DIG så himla mycket om ursäkt.. :wink:
Sorry. Detta var en typ-o.
Har ändrart mitt inlägg till:
"Men jag tror att vi alla tycker att dinlis lås konstruktion inte är den mest lyckade"
Om det bara var på en maskin som låset krånglade på så vore det "bara" illa. Men eftersom fler (enligt detta forum) haft detta problem (men lyckligtvis så har fler inte råkat ut för något olycka pga det) så kan man tycka att dnli borde se över detta. Som tex honda som återkallar typ några årsproduktioner av varadero'n för att svetsa om ramen. toyota återkallade nyligen några millioner bilar. volvo återkallade en massa korck kuddar.. mm.mm.mm.. Så även de "bästa" märkena kan misslyckas. Skillnaden är att vissa tar dem på allvar och vissa inte.
-
Är det fler som haft problem? Har jag missat. Kan man ju undra vad som görs åt saken...
/J
-
Vill göra ett litet inlägg och det är att jag arbetar med lås och har själv en
Dinly 450 -06 med div barnsjukdommar blinkers ljuskontakt.... men har även styrlåset som garanterat är felkonstruerat då dels det ej är ett lås då
det är låst går att demontera med en vanlig skruvmejsel i låst läge och godset i innercylindern är av extremt tunnt gods som brister vid minsta fel vridning eller för den delen försök till korekt låsning.
Låset demonterade jag efter första försöket att låsa det då innercylindern låssnade och földe med nyckeln ut ur cylinderhuset den har min leverantör
för vidare leverans till tillverkare och vi gjorde test på samtliga dinly -06
som han hade på lager samma sak med samtliga så han leverarar alla Dinly utan styrlås tills det hadykt upp någon form av lösning.
-
Således kan som jag sa ett sådant problem aldrig vara ett handhavande fel om det inte utryckligen finns en manual med som berättar hur låset ska användas. Sen om hojjen e ostryp, chippad eller på annat sätt modifierad så länge styrlåskonstruktionen är densamma kan det aldrig nånsin vara annat än ett solklart fall av felkonstruktion. Nånting annat kan utredningen inte komma fram till.
På min kinapuff var styrlåset ett skämt, låskolven gick aldrig riktigt ur och varje gång man svängde åt höger hakade kolven i lite. Så det första jag gjorde var att montera bort låset.
Men med tanke på vad jag betalat för hojjen kan jag inte annat än finna mig i diverse snålkonstruktion, men betalar man i detta fallet mer än 4ggr så mkt borde man kunna begära bättre konstruktion.
//P
-
Ja, har det kommits fram till att det är en felkonstruktion så borde ju saken vara biff.
Hur ser det ut på de Dinlis som levereras nu? Har det kommit något officiellt uttalande att Styrlåsen ska monteras bort? Om skuldfrågan är klar så borde det ju även finnas direktiv.
/J
-
men dinli har ju svarat med att det är ett användarfel varför kan man ju undra
dealy och de nada säger ju detta till han som voltade med sin dinli efter att dom samspråkat med dinli
detta faktum talar ju för sig självt att dessa två tror att alla är idioter som ska köpa detta påstående
-
då behöver ju inte ni med styrlås kvar fundera ens på att ta bort den om dinli säger det
(men på egen risk, händer det en olycka så är det erat fel :lol: )
ta inte illa upp, men tycker så idiotiskt av dinli att spela dubbel moral
-
Jag undrar fortfarande vad försäkringsbolaget har sagt om olyckan. Det är väsentligt för dem, är det inte ett användarfel kan de kräva leverantören/tillverkaren på pengarna.
Så, vad har försäkringsbolaget sagt i frågan?
/J
-
Har det kommit något officiellt uttalande att Styrlåsen ska monteras bort?
/J
japp jag fick brev av min åf där det stog att man skulle ta bort styrlåset pg av att det skett en olycka jag har även skrivit ett inlägg om det.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3360&highlight=
-
Har det kommit något officiellt uttalande att Styrlåsen ska monteras bort?
/J
japp jag fick brev av min åf där det stog att man skulle ta bort styrlåset pg av att det skett en olycka jag har även skrivit ett inlägg om det.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3360&highlight=
Tack. Men med officiellt tänkte jag mer på Dinli själva eller från generalagenten.
/J
-
nu hittar jag inte pappret men jag har för mig att det är ifrån generalagenten som skickat det till åf.
Är det ingen annan som har fått det pappret som har det kvar o kan kolla
-
Aha! Underligt att inte alla ÅF då skickat det vidare isf.
/J
-
jag letar som fan jag hoppas att jag inte kastad det.
Jag pratade med mitt försäkringsbolag om att jag var tvungen att ta bort det ok om jag fick papper på det så gällde försäkringen endå så jag borde ha det kvar ska leta meeeeer.