ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: baardsen1891 skrivet 31 augusti 2006 kl. 20:27:06
-
Skrev ett inlägg för en tid sedan om en kompis till mig som voltade med sin Dinli 450 Pga styrlåset gick i under färd och han fick tillbringa en vecka på sjukan.
Då skrev alla inblandade hur mycket dom beklagade detta han fick blommor ifrån fabriken i Taiwan, De nada offroad sa att dom till 100% stod bakom honom och att han skulle ersättas osv.
VERKLIGHETEN!
Dinlin togs till De Nada i Länna som kontrollerade vad som hänt och sa att vi löser detta till dig du ska inte bli drabbad av detta.
Trygg Hansa åker för att kolla på den och gör en skadeanmälan men säger att det här är ett fabrikationsfel du får ta det här med De nada som har sålt den.
De nada tar kontakt med Dealy som hämtar Dinlin och skickar den till fabriken i Taiwan utan att säga något till ägaren av Dinlin (därefter kommer blommorna ifrån Taiwan)
Sen då! Dealy skickar en ny Dinli till De nada som ska ersätta den gamla utan att tala med ägaren om detta.
Ägaren talar med både Dealy och De nada och båda skyller på varandra men De nada säger vi löser det här ge oss bara lite tid så vi kan sälja den nya maskinen så får du dina pengar tillbaka.
Tiden går och till slut lessnar ägaren och talar med De nada som då säger att det blir inga pengar tillbaka för det är inget fabrikationsfel på den gamla det är du som har låst låset åt fel håll och då lossnar styrlåset så det är ditt fel.
Då ringer han upp Dealy som säger samma sak att alla styrlås funkar på detta sätt det är ditt fel prata med De nada.
-Nä nu löser vi det här på en gång var är min Dinli
-Ehh den är ju i Taiwan
-Vem har sagt att ni får skicka den dit
-Ehh det har du
-Näe det har jag inte då får ni skicka den tillbaka den är ju skriven på mig och jag betalar för den varje månad på mitt lån
-Ehh näe det kan vi inte göra det kostar ju massor
-Ja men den e ju min ni har ju skickat iväg den utan min vetskap
-Ja då får väl du betala frakten tillbaka till svergie för det tänker inte Dealy göra
Man kan ju undra vad det finns för nötter som säljer dom här sakerna nu kommer i alla fall ärendet att tas vidare till konsumentverk och advokater för det här är skrattretande.
De nada säger att dom är störst i svergie på atv men kan inte göra en återbetalning på 62000:- kronor
Dealy är bara pinsam
-
Så länge man har en försäkring så ska man väl gå genom försäkringsbolaget med allt?..eller..
-
Detta låter ju som rena rötmånadshistorien! Är du säker på att det inte är nåt missförstånd?
-
näe inga missförstånd och försäkringen kan inte täcka för ett objekt som är i taiwan
-
man blir ju mörkrädd när man hör att de behandlar konsumenten så illa
-
man blir ju mörkrädd när man hör att de behandlar konsumenten så illa
Kan bara hålla med. Om detta stämmer så skäms man ju!
Dags att ÅF slutar behandla oss som djur. Det är vi som betalar deras löner!
-
Hallådär.... var det inte DEALY som gick ut efter olyckan och beordrade alla som köpt dinli genom dom att demontera sina styrlås för att undvika en sådan här olycka och att vi skulle få nya lås.
Varför i he...vete gick dom ut och sa det om dom nu kan komma och påstå att det inte är något fel. Ditt liv ska fanimig inte hänga på åt vilket håll du vrider nyckeln i ett styrlås eller dyl.
Detta tolkar jag som att, nyss sa Dealy själv att det var ett fabrikationsfel men nu verkar dom ta tillbaka det, betyder detta att vi kan montera tillbaka våra styrlås och hoppas vi överlever nästa körning?
SKAMLIGT! :evil:
-
Vad trött och sne man blir när man hör något sådant :evil:
Men hur fan har dom konstruerat låset då om man kan låsa det åt båda hållen 8O Hur ska man då veta åt vilket håll som är det rätta om styret låser sig om man vrider nyckeln åt båda hållen :?:
-
:?: :?: :?: :?: :?:
-
Det är ett fabrikations fel om de bygger styrlåset som går att låsa åt både hållen
stå på dig o anmäl fallet till konsument verket...
var det denadas eller dealy ide att skicka tillbaks hojen till taiwan så ska de få hem den också.
eller varför inte hämta uten ny hoj från denada o sälja den direkt
alltså jag förstår hur du känner dig, jag skulle aldrig tåla nåt sånt, visst liyte problem kan man stöta på, men inte på detta viset...
Vill man vara störst i sverige o seriös ÅF så får man sköta sina kort rätt :evil:
-
Hej.
Den 27 maj i år var jag med om en olycka på en fyrhjuling. Jag voltade med den pga att styrlåset på motorcykeln låste sig under färd. (Knappt 1 månad gammal och gått 24 mil)
Hamnade på sjukhus och låg sedan där i ca en vecka.
Därefter vände jag mig till affären där jag köpt fyrhjulingen och berättade vad som hänt och att jag ville häva köpet pga olyckan vilket jag anser var helt solklart.
Dom ville då att jag skulle lämna fyrhjuling hos dem för att Trygg Hansas skadereglerare skulle titta på denna fyrhjuling och bedöma skadan.
Trygg hansas skadereglerare tittade på skadan och bedömde att dom skulle laga skadan vilket skulle kosta ca 30000:- (Dealy sa att skaderegleraren hade sagt att det var en brytskada ,vilket jag har kollat med trygg hansas skadereglerare och det stämmer inte)
Men det som inte affären berättade var att dom sedan skickade den till importören vilket i det här fallet är Delay Ab i Spånga
Dom i sin tur skickade sedan fyrhjulingen till tillverkaren i Taiwan för utredning.
1 Vecka efter det att jag lämnade lämnat fyrhjulingen kontaktade jag mitt försäkringsbolag igen och frågade hur det gått med min skada, då fick jag till svar att dom inget kunde göra pga av att dom inte hade ngt objekt utan att objektet var skickat till Taiwan utav importören vilket aldrig Trygghansa har godkänt.
Därefter när jag fått hör av bolaget vad som hänt ringde jag till Importören Delay ab i Spånga. Och ifrågasatte vad det var frågan om.
Det jag fick som svar var att dom skickat fyrhjuling till tillverkaren för utredning men att jag skulle få en ny fyrhjuling skickad till affären som jag köpte den i.
Men jag sa fortfarande att jag vill häva köpet efter som jag anser att olyckan jag varit med om var av betydande slag för mig.
Men han hävdade att att han gjort rätt för sig vilket jag inte kan begripa.
I konsumentköplagen står det klart och tydligt att vid fel på en produkt och som orsakat personskada har kunden rätt att antingen häva byta mot en ny eller laga produkten .
I mitt fall känner jag att jag har blivit skraj för att köra igen där av vill jag häva mitt köp.
Jag anser att jag har varit ganska schysst i hela det här fallet för när Dealy hade skickat den nya fyrhjulingen till Denada offroad fick dom en chans att sälja den .
Nu har det gått nästan 2 månader som dom haft på sig att sälja den men som dom inte lyckats. (Plötsligt går det inte att sälja Dinli )
Det är tråkigt att sånt här ska behöva hända ,jag menar med en återförsäljare som Denada så borde rykte var en jävla massa värt särskilt med deras uttalande om att dom är nordens största atv handlare.
Jag har en lista på besvikna kunder som handlat av Dealy och Denada som snart kommer att publiceras. Jag kommer även stöld anmäla både Denada och Dealy för stöld av min Dinli därefter kommer det säkerligen bli rättsliga efterspel.
Med både advokat och konsumentverk, försäkringsbolag och även media.
Jag sitter med ett lån på denna fyrhjuling . Denada dom har fått betalt för den av banken dom har även fått en ny av Dealy som dom skulle kunna sälja för 69900:- då jag bara betalat 62500: för min men dom vägrar att ge tillbaka mina pengar som dom fått betalt av banken. ( kanske är det här också ett fall för skattemyndigheterna efter som det inte verkar finnas så mycket pengar i verksamheten man börjar ju undra)
-
Man blir faan galet irriterad när man läser detta.
Om allt stämmer (vilket jag INTE tvivlar på att det gör) så undrar man ju vad DeNada tänker på. Har de inte fattat att folk snackar, det är ju en sugande dålig kritik för dem och deras affärer.
Jag håller tummarna för att det löser sig för dig på bästa sätt och att de skyldiga till klantigheten får smaka duktigt av sveda :evil:
-
de nada verkar inte bry sig om dåliga ref. dom tycker väl att dom e tillräckligt stora och folk kommer i alla fall
Men det stämmer det som skrivits och det ska bli väldigt intressant och se hur dom tänker slutföra detta ärende med tanke på att dom skickat iväg quaden till dealy som sedan skickat den till taiwan för lånet som är på den här dinlin är ju utaget på den här specifika dinlin och ingen annan
-
Tror nog att berörda ÅF eller dely kommer ge sina fem ören snart.
Sen tror jag att många ÅF riktar sig mot förstagångsköpare. Men markanden börjar växa till sig och ska man bli störst nu så får man ha kunskap samt att man måste kunna serva kunder.
Ett exempel är att inte förlita sig på stora jävla ****** till imptörer som tror att vi är deras råttor.
-
-
Hej.
Den 27 maj i år var jag med om en olycka på en fyrhjuling. Jag voltade med den pga att styrlåset på motorcykeln låste sig under färd. (Knappt 1 månad gammal och gått 24 mil)
-- klipp -- klipp
Jag sitter med ett lån på denna fyrhjuling . Denada dom har fått betalt för den av banken dom har även fått en ny av Dealy som dom skulle kunna sälja för 69900:- då jag bara betalat 62500: för min men dom vägrar att ge tillbaka mina pengar som dom fått betalt av banken. ( kanske är det här också ett fall för skattemyndigheterna efter som det inte verkar finnas så mycket pengar i verksamheten man börjar ju undra)
Duh, där såg man hur mycket det var värt att handla av en "seriös" åf. Trendimport verkar helt plötsligt riktigt vettiga....
/johan
-
kan bara säga SKANDAL :evil: .vissa åf verkar bara vilja sälja maskiner å skiter TOTALT i vad som händer sen.pinsamt å läsa sånna TRÅKIGA historier,när de är vi som konsumenter som föder deras FETA magar :evil: :evil:
HOPPAS verkligen de löser sig för dig.
GE INTE UPP....stå på dig....
alla vi andra quadåkare är på din sida....
-
Till åf och Dealy
Konsumentverket - KO
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
kräva att felet avhjälps,
kräva en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
hålla inne betalningen,
få skadestånd.
Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet
Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Konsumentverket/KO Rosenlundsgatan 9, 118 87 Stockholm, Tel: 08-429 05 00
-
Märkligt beteende.
Men som sagt, stöldanmäl den,du vet ju vilka som tagit den.
kanonreklam för de nada...
-
Fy f.n skulle inte vilja byta med dig. Ska ta o dikta ihop lite ilskna mail. Hoppas du håller liv i tråden så vi får höra om du kommer nån vart... Kan bara önska lycka till för det verkar behövas mot sånna idioter.. :evil:
-
ja då får du helt enkelt anmäla maskinen stulen..eller hota med att gå ut med det i tidningen och säga vad det är för bedrägeriare..eller inte hota kanske utan göra det..eller hör av dig till Insider och vara med i Tv och berätta din sak så kan jag lova att det kommer gå ganska snabbt sen..sånt vill man ju gärna inte ge upp..så länge man inte skiter pengar :evil: *jag håller tummarna för dig iaf*
-
Låter ju så där. Men har du rätt att kräva tillbaka pengarna?
Från
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Jag är ingen jurist, men jag tolkar det som att köparen inte kan välja fritt vilken form av ersättning utan att säljaren i första hand ska skicka en ny produkt. Som jag förstod det är det just vad de gjort? Sen har de, dessutom, erbjudit dig att sälja maskinen för att du ska få ut pengarna. Något de ännu inte lyckats med iofs, men inget som krävs av dem enligt lagen.
Trist att du har problem men jag tycker inte att fallet är solklart. Synpunkter kan man ha på den bristfälliga informationen, om vad som ska hända, du har fått. Men av vad jag läser verkar de ha följt de regler som gäller och lite till. Men jag kanske har missat något...
Nu kanske det muttras om att jag är jävig för att Denada är en av mina sponsorer. Kanske är möjligt att jag är, men det förändrar inte de lagar som finns. Åter med reservation för feltolkning, då jag inte är jurist.
Dock tycker jag man ska vänta med lynchningen tills man haft en chans att höra bägge sidor.
/Jocke
-
Vilka jävla Maffiametoder, precis som alla andra laglösa lusar gör, skyller på varandra. Ska man kalla sig seriös så ska man vara verka för att uprätthålla ett förtroende med kunden.
Den som en gång yppade "Kunden har alltid rätt" måste snurra i graven som en vevaxel i en F1 bil...
Stå på dig !
-
Skrattretande.
Eller inte.
-
Då denada svarat på detta är mitt inlägg längre relevant och jag valde att ta bort det.
-
Jag ska snacka med en polare som jobbar på Dagens Nyheter om det inte är dags för ett reportage om oseriösa återförsäljare.
-
Jag har inte tänkt på det tidigare men De Nada har ett väldigt passande företagsnamn:
- En kille kommer in i butiken och säger att han har kraschat med quaden pga ett fabrikationsfel och har tillbringat en tid på sjukhus pga skadorna.
Butiksbiträdet svarar: - De nada
-
Låter ju så där. Men har du rätt att kräva tillbaka pengarna?
Från
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Jag är ingen jurist, men jag tolkar det som att köparen inte kan välja fritt vilken form av ersättning utan att säljaren i första hand ska skicka en ny produkt. Som jag förstod det är det just vad de gjort? Sen har de, dessutom, erbjudit dig att sälja maskinen för att du ska få ut pengarna. Något de ännu inte lyckats med iofs, men inget som krävs av dem enligt lagen.
Trist att du har problem men jag tycker inte att fallet är solklart. Synpunkter kan man ha på den bristfälliga informationen, om vad som ska hända, du har fått. Men av vad jag läser verkar de ha följt de regler som gäller och lite till. Men jag kanske har missat något...
Nu kanske det muttras om att jag är jävig för att Denada är en av mina sponsorer. Kanske är möjligt att jag är, men det förändrar inte de lagar som finns. Åter med reservation för feltolkning, då jag inte är jurist.
Dock tycker jag man ska vänta med lynchningen tills man haft en chans att höra bägge sidor.
/Jocke
Nu skulle ju jag personligen inte känna mig speciellt trygg på en dinli igen, ny eller lagad. Så man får nog inga större problem i rätten att påvisa att det är av väsentlig betydelse för en själv att inte få tillbaka varan. Det konstiga här är ju faktiskt att man som ÅF inte tar sitt ansvar och ger tillbaka pengarna. De förlorar ju ingenting ekonomiskt på att ge dem tillbaka för att senare sälja hojen. Kan inte tänka mig att de inte sålt en enda dinli på två månader.
Nu har du ju rätt i att vi inte har hört deras version ännu, och jag tycker inte att det är särskilt smart att smutskasta ett företag som man planerar att processa mot, de kan nämligen få möjligheter att kräva ersättning för uteblivna försäljningsintäkter och dylikt, eftersom fallet inte ännu är prövat i någon instans.
Jag skulle tagit bort tråden och kört på polisanmälan och sen sett vad det givit för resultat. SEN när det hela är löst så kan man ge ris eller ros, mer som ett köp/köp inte rekommendation. För det har man rätt att göra.
-
Annan fakta i detta mål finns att läsa här:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4430&highlight=
Bedöm själva men nu förstår jag båda parter lite mer.
Och jag har svårt att se att någon gjort några större fel.
-
Tror ju inte fullt ut på någon av dem, däremot VET jag att det är en del som har blivit drabbade av oseriösa företag inom quadbranschen.
-
--------------------------------------------------------------------------------
Hallå jag vet inte vem det är som spårar men försäkringsbolaget har varit inkopplade hela tiden något annat är skitsnack.
Redan från början utav händelsen var dom inblandade det fattar ni väl själva personskadorna ersätter dom ju, dom hade även tänkt att ersätta fyrhjulingen genom att laga den eller att jag skulle skicka in ett hävandeköpsbrev MEN PROBLEMET ÄR FORTFARANDE VARFÖR DOM SKICKADE DEN TILL TAIWAN SÅ FORT,KANSKE ÄR DOM RÄDDA FÖR ATT DETTA KUNDE LEDA TILL NGT STORT SOM SKULLE HA EN GANSKA STOR PÅVERKAN PÅ DERAS VERKSAMHET WORLDWIDE (Hade en dialog med försäkringsbolaget idag)Det värsta med den här historien har varit att Denada och Dealy har skyllt på varandra vad det gäller allt.
När man ringt för att höra hur det går sa dom, prata med (Thomas Dealy) ,Och Dealy säger prata med Denada.
Att vi har kommit överens stämmer INTE det enda dom sagt är att vi ska lösa det här så du får dina pengar.
Om man har varit med om en olycka på en atv där styrlåset gått i under färd , kan ni då förstå att man kanske ALDRIG MER VILL SITTA PÅ EN IGEN.
De,både försäkringsbolaget och konsumenverket sa var att i mitt fall var goodwill att lämna tillbaka pengarna (felet är av väsentlig betydelse för mig När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.)Dom sa också att i detta faktum borde mänskligheten tala för sig själv.
Man kan också se att problemet med Dinlis styrlås finns med i tidigare inlägg på denna site utav andra personer som varit med om att låskolvar hoppat ur samt att det för någon har låst sig under färd.
Om ni inte tror på mig ang föräkringsbolaget o dylikt ska ni få mitt skadenr för den som vill ha
-
tycker att berörda parter ska sätta ner å prata. Sen kan ni väl skriva ett brev å lägga ut om vad som händer. Känns som man hör det bästa från 2världar vill inte misstro nån av dem berörda parterna.
Denada är ett gäng shyssta gubbar å verkar också jävligt trevliga. Så det bästa sätt er ner och skriv sen vad ni kom överens om.
-
Därför man inte ska lägga sig i diskutionen så det inte bli värre
..//zacka