ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 29 september 2012 kl. 15:36:40
-
Vår Polaris 850 XPS-2011 har gått dryga 100h, och nyss haft en service med byte av alla oljor och nödvändig smörjning. Noterade för första gången en blinkade ikon på displayen efter att ha stängt av maskinen, som efter konsulterande av instruktionsboken visade sig kallas "Motorvarningsindikator" med tillhörande felkod: 634-7.
Vidare står det att denna ikon blinkar, om ett EFI-relaterat fel inträffar. Den aktuella felkoden härrör från komponenten "Tomgång luftkontroll" - "Position ej mätbar".
Går ut idag för att kolla om eventuellt flera felkoder finns i stacken, men ingen blinkande felindikering syns längre på displayen. Jag har ännu inte startat och kört maskinen, sedan jag upptäckte felindikeringen. Men jag kommer att kolla displayen noggrannare i fortsättningen, för att kolla status.
Var det en temporär "glitch", eller är det en förvarning om kommande elektriska problem i styrsystemet?
-
Tjena
Hade en rejäl brottningsmatch rörande tomgångsproblem med min Polaris Sportsman 500 EFI 2007 för ett halvår sedan. Jag hade felkoder som indikerade både det ena och det andra. Bland annat tomgångsregleringen och TPS:en. Det löste sig till slut men visade sig vara något helt annat än vad felkoderna antydde. Det var ett mekaniskt problem, stoppskruven i spjällhuset stod aningen för högt så tjuvluft slank igenom ibland. Den erfarenhet jag drog är att felkoder kan dyka upp som indikerar en sak men det verkliga felet kan sitta någon annanstans. Det är väldigt svårt att felsöka i EFI systemet utan att koppla upp sig med Polaris mjukvara i en dator och den finns bara hos ÅF. Man får prova sig fram annars.
Om jag var du skulle jag bara vara lite extra uppmärksam på maskinen ett tag framöver och se om felkoden kommer tillbaka. Eventuellt skulle du kunna slå en signal till en ÅF och fråga vilken elektronisk komponent som koden 634-7 härrör från och sedan kolla alla kablar till den komponenten samt rengöra alla dess kontakter. Rengöring av spjällhus är inte heller någon dum ide om du vill börja skruva direkt.
Kan inte din maskin men texten Tomgång luftkontroll" - "Position ej mätbar" låter som att den skulle härledas till någon form av tomgångsreglering eller till TPS (throttle position sensor).
-
Vi har nyss haft maskinen inne på 100h-service och i samband med detta även fått vevhusventilationen uppgraderad till 2013 modell. Vet inte om det kan ha någon korrelation?
Hur som helst, tack för ditt intressanta utlägg och råd, och vi ska hålla instrumentpanelen under lite bättre uppsikt den närmsta tiden.
-
går den ojämt på tomgången?
-
Vi har nyss haft maskinen inne på 100h-service och i samband med detta även fått vevhusventilationen uppgraderad till 2013 modell. Vet inte om det kan ha någon korrelation?
Hur som helst, tack för ditt intressanta utlägg och råd, och vi ska hålla instrumentpanelen under lite bättre uppsikt den närmsta tiden.
Rätta mig om jag har fel men om jag minns rätt så har det varit problem med olja i luftburken pga en felkonstruktion i vevhusventialtionen på vissa Polaris. Polaris byter detta gratis. Minns inte exakt om det var på din modell men det kan säkert någon på forumet ge korrekt upplysning om. Känns i alla fall som en annan sak än det dina felkoder indikerar men man vet ju aldrig.
-
Tomgången är OK.
Luktade dock mycket bensin efter start, genast efter att ha noterat felkoden. Inget problem efteråt, förhoppningsvis bara en temporär glitch.
Vet dock inte vilken praktisk förbättring uppdateringen av vevhusventilataionen till 2013 års modell medförde. Ingen olägenhet noterad ännu i alla fall.
ATV'n i övrigt i perfekt skick, så vi är fortfarande mycket nöjda med investeringen.
-
kan vara så enkelt att gasviren behöver justeras. hade det problemet på min när den var ny. justerade glappet på den sen funkade det.