ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 28 september 2012 kl. 20:43:39
-
Sneglat lite på min Raptor nu när de andra däcken åkt på och den har helt sjuka vinklar utåt.
Speciellt ena hjulet.
Finns det något enkelt sätt att fixa detta?
Hittade denna på forumet
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=23330.0;attach=3820;image)
Funkar det att bara mäta fälg till fälg fram och bak?
-
mät & märk hjulen i mitten i fram kant
rull så märkningen kommer på samma höjd fast i bak kant
& skildnaden mellan bak & fram är to-in/to-out
to-in = mindre avstånd fram än bak
to-out = större avstånd fram än bak ()p
-
Nu har ju ena sidan mer toe-out, men jag antar att jag ställer dem helt rakt och sen justerar toe-out så det blir lika?
-
skillnaden på höger & vänster sida beror på hur du ställer styret
jag ska kolla om jag kann ställa min med fyrhjuls inställnings aparaten på jobbet (laser)
& prova lite olika värden
men för tillfället fins inte någon tid över
-
Ställer jag styret rakt pekar ena hjulet mer ut :)
-
då måste du ställa båda hjulen rak & sen skruva så att styret blir rakt
eller tvärtom & sen ställer du to-in (skruva lika mycket på båda stagen)
-
då måste du ställa båda hjulen rak & sen skruva så att styret blir rakt
eller tvärtom & sen ställer du to-in (skruva lika mycket på båda stagen)
Tänkte mäta från styre till grab-baren bak och sen skruva tills de står rakt och sen ställa riktigt. tror det var det du menade :)
-
()p japp
-
Nu är jag inte helt 100 om jag minns rätt men finns de inte ett mått på hur långa styrstagen ink styrleder ska vara i rephandboken från maxmekker?
Om inte så ta loss staget på den sida som är bra och sen lossar du den andra och justerar till samma längd. Så har du en utgångspunkt iaf
-
Läst två olika manualer nu och ingen nämner avstånd.
bara vilken Toe-in de rekomenderar... (2-12 mm)
men skall man inte ha Toe-out?
-
Jaha, Toe-in ska det vara... inte undra på att min vandrar kors och tvärs över vägen :lol:
-
Uhm.... Är hjulvinkeln helt linjär med fullt/inget nedtryckt fjädring?... Fullt sänkt/fullt höjt fjädringsfäste?. Borde väl va de? Fan vet jag har aldrig spånat så mycket över detta då jag ej fått nått sneslitage lr så än kanske. Vet bara att mina hjul pekar lite vagt utåt snarare än innåt. Va så sedan ny ???
Rent logiskt så tänker jag att ju "rakare" du har däcken i färdriktningen så minimerar du ju slitaget, har du dom vagt innåt får du "trögare" styrning dvs stabilare att åka rakt fram och vagt utåt blir ju motsatsen såklart. Så förutom slitaget borde de väl inte spela så stor roll hur du än har dom. Ut lr in menar jag.
-
Jaha, Toe-in ska det vara... inte undra på att min vandrar kors och tvärs över vägen :lol:
Det har ju med det enorma vridet o göra, inget annat. ^-^
-
Det har ju med det enorma vridet o göra, inget annat. ^-^
Veka armar :tickedoff
Nej men jag har kanske 2-3 TUM toe-out.
-
Veka armar :tickedoff
Nej men jag har kanske 2-3 TUM toe-out.
Ja du ska ju alltid va värst ':)
Hmm, kan mäta mina puckar imorrn ... För skojs skull!
-
Ja du ska ju alltid va värst ':)
Hmm, kan mäta mina puckar imorrn ... För skojs skull!
Slår du detta? ;D
(http://forumbilder.se/images/c102012113204ee92.jpg)
-
Ser inget på bilden, hela skärmen bara blänker :whip:
-
Hehe 10 mm toe-out var det visst :hmmm:
Låter det vara så :lol:
-
Jaha, Toe-in ska det vara... inte undra på att min vandrar kors och tvärs över vägen :lol:
Men borde vara lättare att svänga med! ;)