ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Nanosec skrivet 28 september 2012 kl. 11:38:05
-
Halloj
Håller på att kika lite efter en ny ATV då jag ev säljer Quaden snart, Har kikat en del på Goes 520/Cf Moto
även kollat lite på Can Am Outlander 400, har en budget på ca 40K helst, ev kan jag gå lite lite högre.
Har inte lust att åka så långt för att hämta en så jag har försökt hitta maskiner som ligger så nära som
möjligt. Har kört en Goes 520 får några år sedan så jag vet ungefär hur den går och fungerar, har dock
inte provat Can amen så tips mottages gärna på en sån maskin, och vad man ska kolla på en sån?
Länkar till några som jag har hittat i närheten, om någon har en annan vettig maskin att rekommendera
så länka på :) Eller om du har en fin maskin till salu åt mig kanske ;) lite fel forum del för sån
fråga men jag ides inte dubbelposta
http://www.blocket.se/kiruna/Can_am_outlander_400ho_42584858.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/kiruna/Can_am_outlander_400ho_42584858.htm?ca=2&w=2) Har gått en hel del
http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_Outlander_400_41913126.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_Outlander_400_41913126.htm?ca=2&w=2) en till can am med lindre mindre timmar
http://www.blocket.se/kalix/Goes_520_42941154.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/kalix/Goes_520_42941154.htm?ca=2&w=2) Goes 520 2008, gått lite,
ny vinsch osv denna är riktigt nära till samt så säljs den av en ÅF som jag vet är duktiga på allt dom gör.
http://www.blocket.se/jamtland/Goes_520__11_42940146.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/jamtland/Goes_520__11_42940146.htm?ca=2&w=2) ganska ny,
gått 65mil, hastighetsmätaren fungerar inte, vet inte om man kan lita på milen då,
servad hos ÅF, sitter variatorkitt på den, fattas hasskydd på a-armar framme, följer
med nytt avgas för att gamla var trasigt, svetsat??
http://www.blocket.se/jamtland/Goes_520_STEEL_4WD___Fyrhjuling__Demo__41948484.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/jamtland/Goes_520_STEEL_4WD___Fyrhjuling__Demo__41948484.htm?ca=2&w=2)
Ny demo maskin
http://www.blocket.se/vasternorrland/Cf_moto_x5_42035253.htm?ca=2&w=2 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Cf_moto_x5_42035253.htm?ca=2&w=2) En X5:a som har gått ganska lite, dock ingen plog.
Hur skulle ni resonera i mitt läge som kan dessa maskiner ut och in? Gåsen 2008 i Kalix är jag
ganska sugen på då priset ligger rätt till, tänkte erbjuda dom 30K för den, men då är det inga
garantier osv på dessa, är det nått man måste kolla extra noga på när det är en 2008?
Tack på förhand
-
Kan inget om Can-AM:erna men misstänker att dom flesta här på forumet kommer säga att de skulle valt Can-Am.
Dom båda har ju gått en bit men det behöver ju inte vara nått dåligt, bara dom är servade så.
Dyra reservdelar.
Skulle du välja en Goes/CF så välj någon med garanti, det kommer att gå sönder nått.
Kan vara billigt kan vara dyrt, det brukar vara plog till Goeserna.
Får du ingen plog till så är det nästan billigare att köpa en helt ny för 49000:- ink plog.
Ev sälja plogen så har du ju fått en ny till demo priset.
Såg nu att demon var ju nästintill ny, 2mil.
Det finns ju några på blocket så pruta får du nog göra.
Det stod att det var bighorn däck på demo maskinen men tycker det ser ut som original däcken
och det är inga bighorn, abuz eller nått hete dom.
Påpeka detta om du ska åka och titta på den och plogen.
-
Tror inte can-am är dyrare på delar alla gånger, framför allt inte om man räknar på vad dom flesta behöver byta under 2-5 år. Sen är det väl bättre kvalitet många gånger också så det inte går sönder lika lätt.
Ett plus för can-am är utbudet av modellanpassade tillbehör.
Fördel med goes och cf (i mina ögon) är att dom oftast är vägreggade, men det är väl lite olika vad man vill ha. Och det finns ju även en hel del vägreggade can-am.
Goes har väl dyrare delar än cf vad jag förstått, men eftersom det är i stort samma maskin så lär man kunna handla billigare från en cf handlare.
Är man i terrängen lite så är det lätt att lite plast går sönder, typ fotbaljor och skärmar. Goes har väl plast från tidigare cf500, så det kanske funkar att köpa där med.
Can-am har bättre plast som inte går sönder lika lätt, framför allt på modellerna fram till 09 har jag för mig.
Hasplåt/hasplast, hand/tumvärme , vettiga däck och en bra vinsch är sånt som man alltid borde ha på en maskin. Köper du begagnat så är ju sådant ofta monterat redan, kan ju vara värt lite extra i inköpspriset. Plog och packlåda är ju inte heller fel.
Finns ju många här på forumet med goes/cf (eller som åtminstonde haft en) så det finns ju mycket skrivet om problem och lösningar. Och det är ju bra, även om det kan kännas avskräckande ibland när man läser om en massa fel. Men det finns ju även dom som har maskiner som inte ger några större problem, men det finns ju inte så mkt att skriva om för dom. Så man får väl tänka på det är man läser.
Can-am 400 finns det väl också en del skrivet om, men inte lika många där och inte så mycket problem. Men en fördel där är ju att man kan leta på amerikanska forum också, där finns ju massor. Och delar kan man ju handla på ebay, om man tycker det är för dyrt är hemma på vissa saker.
En skillnad på can-am och cf/goes (och dom flesta andra maskiner) är framdiffen. På c-a har dom en automatisk låsning av framdiffen, när det börjar slira så greppar det andra efter ett tag. Det är ju ibland en nackdel att inte kunna låsa själv från början, men det är väl beroende på situation och körsätt också. Fördelen är väl att det griper in när det behövs utan att man behöver stanna, plus att det verkar vara hållbart.
Finns ju en del möjligheter att få problem med en annan framdiff, både fler grejer som kan gå sönder och även handhavande.
Jag funderade en del på det där när jag köpte min c-a, men kan då säga att jag inte många gånger saknat den manuella låsningen. Oftare haft glädje av den automatiska diffen. Men det beror ju på vart man kör.