ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: RobinQ skrivet 26 september 2012 kl. 21:38:45
-
Hej var och köpte mig en yamaha raptor men tycker den blir lite vä låg där bak när man skall ut i riktig terräng ! var kan man köpa höjningsatser till dessa?
Sen skulle jag även villa veta var jag får tag i bra reservdelar till den med vilka sidor är bra?:D
Tack på förhand/ robin
-
har du inte typ ställbara dämpare på den?? typ coilovers..
-
Den har ju stel axel bak så markfrigången blir därför svår att ändra.
Jo, genom större hjul så klart!
...och nån centimeter kan man tjäna om man moddar skyddet under drev/bromsskiva...
-
Raptor 700 är väl ingen höjdare i "riktig terräng". Jag vet iofs inte om någon annan quad (stel bakaxel) är bättre? Det är ju liksom en sak man får ta med i beräkningen (jag saknar skogen...) ()p
-
tänkte inte så långt hydro.. tänkte höjd på totala quaden... inte markfrigång....
-
Jag körde nästan enbart i skogen med min Raptor, i tre år...
Och anpassade den därför till detta.
Och visst spelar markfrigången under motorn roll, men inte så mycket som man kan tro.
Och precis som TS skriver så är det bak det hänger upp sig.
Stubbar och stenar får man grensla mitt under med framänden och sen svänga över lite så man grenslar hindret med axeln, alltså mellan drev och däck, där är det ju högst.
Men kör man i andras spår så blir man hängande på drevet och detta är där det är.
Personligen ansåg jag det vara roligare med quad i skogen än med atv (hade Renegade samtidigt) då det ger mer motstånd och utmaning, men när det kommer snö så blir det stopp.
Han jag kör ihop med oftast håller fortfarande kvar vid sin quad, och vi kör fortfarande enbart i skogen, men hans har delad bakaxel och skillnaden är enorm.
Han kör en skogsanpassad Honda 700XX, en maskin med en extrem kvalité och framkomlighet.
Visst finns det annars quads med stel bakaxel som är mer lämpade i skogen än en Raptor, tänker då främst på Kawas KFX700!
Den har nämligen CVT vilket underlättar då man slipper slira på en koppling och den har även kardandrift vilket gör att den får en liten diffklump baktill, betydligt mindre i diameter än drev/bromsskiva, och alltså därmed högre markfrigång.
Reservdelar behövs generellt inte till en Raptor så vida den inte är vägreggad, för då lär det nog gå åt lite elprylar, reglage osv.
Men Yamahas originaldelar går sällan sönder men om de gör så finns återförsäljare över hela landet med snabb service.
Tillbehör och extrautrustning kan man köpa hos tex Minhoj, Yakahosu och Löffler.
Drivdäck för skogsbruk köpte jag av Arlanda Marketing, Intercos TSL, billiga och med ett sanslöst grepp!
Körde självklart med 22 tum. Fram var det 23-tums Maxxis Razr2.
Vill för övrigt tipsa om att en vinsch kan vara guld värd, särskilt om man åker själv.
()p