ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 26 september 2012 kl. 19:39:35
-
Börjar bli dags att förbereda sig för vintern.
Vad tror ni om dessa?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Snokedjor-till-ATV-fyrhjulingar-37605/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Snokedjor-till-ATV-fyrhjulingar-37605/)
Någon som har efarenhet? Tycker det känns som ett bra pris!
-
Hur mycket snö menar du köra i?
...man kommer lååångt med awd.
Iaf söder om Norrland.
Kedjorna är drivkedjor, dvs inte de bästa för styrrespons.
Huruvida tvärlänkarna är härdade vet jag inte, men skall man åka minsta lilla på asfalt eller frusen grusväg krävs härdat stål.
-
Hur mycket snö menar du köra i?
...man kommer lååångt med awd.
Iaf söder om Norrland.
Kedjorna är drivkedjor, dvs inte de bästa för styrrespons.
Huruvida tvärlänkarna är härdade vet jag inte, men skall man åka minsta lilla på asfalt eller frusen grusväg krävs härdat stål.
Tanken med köpet är att de ska användas främst vid plogning. "ev. isbana osv."
Inte för att åka på gatorna. Så de kommer användas minimalt, men man vill ju ändå ha något som funkar :)
-
Har sådan på min kawa när jag kör i skogen på vintern (timmerkörning ved) funkar bra där men slits fort på asfalt då det är mjukstål i dom. Bästa är ju piggkedjor men då är det ett helt annat pris..
-
Har sådan på min kawa när jag kör i skogen på vintern (timmerkörning ved) funkar bra där men slits fort på asfalt då det är mjukstål i dom. Bästa är ju piggkedjor men då är det ett helt annat pris..
Tack för input :)
Är inte detta pigg-kedjor? Eller står V-piggar?
Självklart får man ju vad man betalar för, jag är ju bara hobbyåkare utan syfte egentligen. Så kedjorna är 50% för det är coolt och 50% funktion på is :)
-
piggkedjor sitter det en pigg på brukar vara sådana kedjor på traktorer och biltema sina ser ut som namnet V-kedjor eller V-länk.
-
piggkedjor sitter det en pigg på brukar vara sådana kedjor på traktorer och biltema sina ser ut som namnet V-kedjor eller V-länk.
Okej :) Men får nog bli att testa ett par bak :ATV:
-
om du skall ploga tipsar jag om att sätta dom fram och köra med 4WD så får du bättre styrfäste om du har sneställd plog..
-
om du skall ploga tipsar jag om att sätta dom fram och köra med 4WD så får du bättre styrfäste om du har sneställd plog..
Tack för tipset :) Räcker det med bara fram? plogen tynger ju iof ner en del.
Eller ska man ha bak också?
-
När plogen används är den i marken och "väger då inget".
Personligen hade jag hellre satt plåtskruv i däcken, fint att ploga med och fint att åka isbana på.
(http://img.tradera.com/medium/704/146431704_1.jpg)
-
När plogen används är den i marken och "väger då inget".
Personligen hade jag hellre satt plåtskruv i däcken, fint att ploga med och fint att åka isbana på.
(http://img.tradera.com/medium/704/146431704_1.jpg)
Jag gjorde det på min fd LTZ och det gjorde grym skillnad!
Dock slutade det med punka på båda däck.
Och nu har jag nya däck, och har tyvärr ingen extrauppsättning man kan dubba.
Sen är jag inte så sugen på att ge mig ut där det finns salt efter ha sett hur det angrep Suzukin. :-\
Så kommer bli ploga lite uppfarter och åka på isen (om det blir nån)
-
borde räcka fram sett grannen har bara fram när han plogar..
-
Generellt skulle jag inte alls rekommendera tvärlänkade kedjor, nästintill värdelöst i mina ögon, framförallt de billiga.
Greppet blir högst ojämnt och oberäkneligt.
På framhjulen funkar det som sämst.
Skulle isf föredra att dubba.
Vill man ha ordentligt med driv så köp rutmönstrade kedjor.
Alltid pigg.
-
Jag kör Biltemas kedjor på alla fyra hjul på min Grizzly och det är en väldigt stor skillnad mot att köra utan kedjor, funkar kanon !