ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Perra N skrivet 30 augusti 2006 kl. 14:22:39
-
Någon som monterat kill switch på er maskin? Var har ni i så fall placerat den?
-
Hakar på denna tråd men samma fråga om CAN-AM/Bombardier.
Någon som gjort det?
Är det vettigt att göra det?
-
Har monterat sådan på min cbw250. Monterade switchen på höger sida av karossen ovanför framskärmen ungefär. Jag klippte av huvudströmkabeln från tändningslåset och monterade den på den kabeln, funkar hur bra som helst.
Finns ju lite olika uppfattning om den behövs eller inte, gasen går ju ändå ner till tomgång om man släpper gashandtaget, så hojen stannar ju av sig själv om man nu skulle råka flyga av hojen, men även om detta skulle inträffa, är det ju också bra om motorn stannar, vilket den gör eftersom all ström bryts direkt. Switchen funkar ju också som ett slags stödskydd, om man tar med sig "kabeln med "nyckeln", så går ju hojen inte att tjuvkoppla :roll: :wink: .
-
Det beror på vilten sorts killswitch man har. Skaffade den som finns på Jiabs hemsida, den va slutande och för att döda via huvudströmkabeln så behöver man en brytande. Men det va lätt fixat med ett litet relä. På min 300a så är det röd kabel som man ska bryta om jag inte minns fel.
-
Problemet är bara att om ni trillar av i mörker så slocknar allt. Ett tipps kan vara att sätta den på jord kablen till tändspolen (om man en sådan). Jag vet inte hur det är på "finare" hojar men på 2 hjulingar finns det en avstängings knapp som man skulle kunna använda (tänkte på typ slammers bomba).
-
Jag funderade oxå på att jorda tändkabeln, men jag kom fram till att det är lite problem med det då smc 250/300 har två cyl och om man bryter en så går ju ändå den andra. Fanns även en kabel i tänningen som dödar motorn men låter lyset vara på. Kolla kopplingsschemat.
-
Jag funderade oxå på att jorda tändkabeln, men jag kom fram till att det är lite problem med det då smc 250/300 har två cyl och om man bryter en så går ju ändå den andra. Fanns även en kabel i tänningen som dödar motorn men låter lyset vara på. Kolla kopplingsschemat.
Annars kanske man kan koppla ihop de två jordkablarna och dra dem via killswitch'en.
-
Annars kanske man kan koppla ihop de två jordkablarna och dra dem via killswitch'en.
Men blir det inte fel då, jag tänkte elektricitet tar ju alltid den enklaste vägen, såatt man kan förlora gnistan på det stiftet som ska tända och det blir gnista på fel stift?
-
Annars kanske man kan koppla ihop de två jordkablarna och dra dem via killswitch'en.
Men blir det inte fel då, jag tänkte elektricitet tar ju alltid den enklaste vägen, såatt man kan förlora gnistan på det stiftet som ska tända och det blir gnista på fel stift?
Det är helt rätt att den alltid tar den enklaste vägen. Men eftersom båda sidorna går till jord så skall det inte spela någon roll om de går på samma jord kabel då de ändå är sammanbunda via jord i chassiet. dum fråga; men är du säker på att du har dubbla spolar? på min gammla honda (har för mig att SMC har en licens byggd honda motor) så hade jag 2 spolar till 4 cylindrar.
-
Annars kanske man kan koppla ihop de två jordkablarna och dra dem via killswitch'en.
Men blir det inte fel då, jag tänkte elektricitet tar ju alltid den enklaste vägen, såatt man kan förlora gnistan på det stiftet som ska tända och det blir gnista på fel stift?
Det är helt rätt att den alltid tar den enklaste vägen. Men eftersom båda sidorna går till jord så skall det inte spela någon roll om de går på samma jord kabel då de ändå är sammanbunda via jord i chassiet. dum fråga; men är du säker på att du har dubbla spolar? på min gammla honda (har för mig att SMC har en licens byggd honda motor) så hade jag 2 spolar till 4 cylindrar.
Jepp SMC 300 har 2st spolar, en på varje sida. En sak, jag tror vi tänkte lite olika, jag menade att man skulle koppla ditekt på tändkabeln och via en slutande killswitch till jord som man brukade göra på 2taktare och briggs&stratton 4taktare.
Men du menade jordkabeln på spolen, hur vet man om man har en sån då?
Här är kopplingsschema:
(http://quick.imgfree.net/images/2006/09/04/109947.jpg) (http://www.imgfree.net)
Kopplinggsschema CEE300 Större bild (http://quick.imgfree.net/109948)
-
G, som går från ign coil l/r är en stomanslutning (jord). Borde gå att använda det sättet. Har för mig att man gör en sån brytning på en del åkgräsklippare.
-
G, som går från ign coil l/r är en stomanslutning (jord). Borde gå att använda det sättet. Har för mig att man gör en sån brytning på en del åkgräsklippare.
Precis så jag menade. Bryt jord sidan på spolen.
-
Då är det ju lika lätt att bryra svart kabel från main switch, den bryter ju tändningen men låter lyset vara på om man valt det på nyckeln.
Men man kommer ju inte ifrån det med att behöva ett relä för att göra om en slutande killswitch till en brytande. Eller hur?