ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: kingdragon skrivet 22 september 2012 kl. 19:47:44

Titel: Dinli 600 med plog
Skrivet av: kingdragon skrivet 22 september 2012 kl. 19:47:44
Hej! är ny användare här och har par frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Det verkar köras en drive på blocket just nu när Dinli 600 med plog säljes för under 60.000:-

Mina frågor är.

1. Dinli vem tillverkar motorn?
2. Dinli 600 är det 600cubic?
3. Har en hektar mark som jag bara kommer lek köra på med vagn o lite ved samt köra in till affären och handla varma sommardagar.
4. Reservdelar, vem och vart kan man handla det av?
5. Är det ofta problem med den här maskinen? Att den inte startar osv.

Tacksam för all feedback man kan få då jag funderar på köpa en i veckan.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2012 kl. 20:04:00
Har du en handlare i närheten som verkar bra? Är väl oftast genom dom man köper delar lättast.

Vet inte om det finns så många dinli 600 här på forumet, provat söka?
Vet inte om det är samma växellåda som på 700an, men dom har väl haft en del problem.

Tycker det skulle kännas tryggare med en vanligare maskin, tex cf x7 eller goes 625 (om man nu ska ha nytt, annars finns ju fler bättre märken i den prisklassen).
Kymco och tgb är väl andra märken som är skapligt bra i kvalitet vad det verkar, bättre än dinli tror jag.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: Hydro skrivet 22 september 2012 kl. 20:11:54
Vem som tillverkar motorn vet jag inte, ej heller vad den exakta kubiksiffran spelar för roll.
Men nej, det är inte 600 kubik, snarare 560-570 eller nåt.
Reservdelar säljs självklart på samma ställe som det säljs maskiner.

Hur det är med tillförlitligheten med exakt just Dinli 600 vet jag inte, men så mycket har man ju förstått att det knappast bara är just eventuella startproblem som kan komma på dessa billigare modeller.
Exempelvis har 700:an problem med växellådan, även på utbyteslådorna.
Kostar tydligen 20 000:- att fixa och då får man alltså en låda som riskerar rasa på samma sätt...
Men med garanti så brukar det ju lösa sig, men se till att ha en bra återförsäljare och helst inte alltför långt bort.
...sen är ju knappast garantin för evigt.
En bekant har en liknande maskin och som gammal crossförare skruvar ju han själv, men han sa att det under de första 50 milen var ungefär 15 saker han tvingades fixa som påverkade funktionen.

En hektar mark är ju inte så stort så tveksamt om det går att "köpa maskin på gården" och dra moms osv, men kolla!

Polaris har erbjudande på sin 500, 59 900:- exkl moms.
Yamaha 450 får du för 55 000:- exkl moms och detsamma gäller för Suzukis 400.

...och iaf Polarisne går nog att få vägreggad... även CanAm brukar ha sina modeller vägreggade...

Och personligen skulle jag hellre kolla på någon av dessa än en maskin som man redan i första inlägget är orolig över om vem som gjort motorn och om den ens skall starta...  :whip:
Och skall det busas och sladdas osv så sladdar en Yamaha 450/Polaris 500 lika brett som en Dinli 600.
...och efter tex tre år lär märkesmaskinen vara värd mer än Dinlin, så totalekonomiskt är det sällan billigt att köpa det billigaste.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: kingdragon skrivet 22 september 2012 kl. 20:58:49
Kommer inte busköra nåt, möjligtvis över en sten som sticker upp 3 cm i hagen. eller över en kvist som är 3 cm i diameter. Det jag dock vill ha är en maskin som startar både för mig och frugan när vi ska åka runt i trädgården, anledningen varför jag frågar är. Ska man köpa en märkesmaskin för ca 100.000:- eller en kina modell för ca 60.000:- eller en riktig kina modell för ca 10.000:-

Kommer nog aldrig sälja maskinen då jag ser den som en trädgårdstraktor som jag kan åka 3 km till affären med. Frågan är. Ska man köpa en dyrare maskin bara för enkla ändamål eller köpa en billigare för dom ändamålen? Kollat youtube hur dom flyger o kör i skogarna med ATV och så kommer jag deffentivt inte köra.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2012 kl. 22:10:15
Ska du köra så snällt duger det nog bra med en mindre motor. 
Can-am outlander 400 max kanske vore nått, begagnad..   bättre kvalitet och en förlängd maskin med bra plats för passagerare.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: kingdragon skrivet 22 september 2012 kl. 22:17:19
Can-Am har jag hört många som håller varmt om hjärtat. Visst har inga problem att köpa en maskin för 10-20 tusen extra frågan är om det är värt det, det som är bekymmret. både i andrahansvärde och till det enkla ändamålet jag ska ha det till. Igentligen behöver jag ingen, men ser det som en kul grej. därför sitter jag och argumenterar mot mig själv. en kul grej för biligare peng, eller en kul grej för en dyrare peng o kunna få ev mer tillbaka när jag lessnat. :)

Min morbror kör en kina modell lincon nåt, o kör den dagligen 5 gånger hårdare än jag nånsin kommer köra min o han är mega nöjd. därför undrar jag om det är värt när man inte har stora behov att köpa en märkes grej. för även dom går ner i pris då priskriget är som det är.
Titel: SV: Dinli 600 med plog
Skrivet av: Hydro skrivet 22 september 2012 kl. 22:52:39
Visst är det väl märkligt att ju mer det snackas om pris och ekonomi i en tråd desto mer snackas det även om nytt.

Att köpa nytt är alltid ett ekonomiskt självmord.

Nytt har vissa fördelar, men ingen av de fördelarna är ekonomi.

Om du måste ha vägreggat så minskar utbudet lite, men personligen litar iaf jag hundra gånger mer på en fem år gammal Yamaha än en ny Dinli, CF-moto osv.

Man kan annars köpa en begagnad CF-moto på 500 cc med plog för typ 30 000:- och då är förhoppningsvis barnsjukdomarna tillrättade plus att du då får en maskin till ett lägre pris.

Att köpa ny Dinli mfl och betala 70-90 000:- är för en äkta smålänning helt oförståeligt.

Kolla även vad serviceintervall och servicekostnad blir för garantitiden, vissa märken tar här igen vad de låg efter i nypriset.

Är det sen så att man värdesätter driftsäkerhet och vill undvika onödiga väntetider vid eventuella driftstopp så bör man låta bli "nykomlingar" då det där tyvärr fortfarande är löjligt långa väntetider ibland.
Man ser ju skräckexempel här på forumet med folk som väntar månad efter månad efter månad på grejer, med stillestånd som följd.

Jag har ju iofs bara åkt Yamaha sen -07 så har ännu inte fått några fel som krävt reservdelar...
Däremot har man råkat krascha några gånger... men har ännu inte behövt vänta mer är tre dagar på något.
Det är service.
  ()p