ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 20 september 2012 kl. 02:45:18
-
Några tips på skapligt billiga extraljus och några vettiga xenonkit?
Ska ha tre ljus på bilen.
Xenonkit dräller det ju av på ebay, och finns ju en massa på nätbutiker också. Men hur ska man kunna sålla bort det som är skräp?
Snabbstart lär väl vara rätt trevligt i extraljus?
För lysen till fyrhjulingar finns ju bla denna tråd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44023.msg397300#msg397300 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44023.msg397300#msg397300)
Blev lite inspirerad där, men ville inte blanda in mina bilfunderingar där.
-
De jag köpt och länkat till tar ca 5-10 sek innan de har full kraft. Men när du släcker och sen tänder igen (inom 1 minut) så går det på sekunden. :)
Kvalite kan jag inte svara på mer än att alla 8st jag beställt har fungerat vid leverans iaf.
Smidiga ballaster.
Om jag jämför med xenonkungens basic så tycker jag skillnaden är minimal.
När jag åkte volvo tidigare hade jag 3st bosch 225 "bigknick" ? Dom var det bra krydda i :)
-
Kör med tre st Hella 3003 men Xenonkungens 4300k 60w power lampor i. Tar väl några sekunder å tända när dom är kall. Lyser bra men kostar
en slant :)
-
SIM extraljus funkar bra och är billiga.
Ska du ha 3st så ta 1 som lyser långt och 2 med spridning.
www.oljebaren.se (http://www.oljebaren.se) har bra pris på xenon och är bra att ha att göra med. Dom finns i Avesta.
Problemet med billiga xenon satser typ från ebay och tradera är att dom är sega som fan att tända och har konstig färg innan dom blir varma.
Jag har 4 st bosch extraljus med billig 55w xenonsats kostade typ 800:- för 4 lampor och när man slår på dom så ser det inte ut som man har extraljus på bilen för det tar runt 5 sekunder innan man ser att dom lyser när det är mörkt och minst 15 sekunder innan dom lyser med full effekt.
På frugans bil sitter det 3st sim lampor och dom yttre sitter det billig 55w xenon och den mittre sitter det en 35w xenon från xenonkungen och den tänder direkt och lyser mycket bättre än dom billiga 55w.
Jag har 8st brända boxar som ligger från billiga xenonsatser dom höll inte länge :banghead: den första paja inom några dagar sen rasa dom på rad.
Ska man köpa xenon ska man inte köpa det billigaste man hittar.
oljebaren och xenonkungen har ibland satser för runt 500-600 och dom håller bra.
-
Någon som vet hur bra kvaliten är på humanhabits xenonkit? :hmmm:
Har liggandes hemma som jag tänker montera på Outlandern i helg.
-
Någon som vet hur bra kvaliten är på humanhabits xenonkit? :hmmm:
Har liggandes hemma som jag tänker montera på Outlandern i helg.
Vet om flera som handlat där och det är bra grejor ()p
-
7st 55w kit 3st 75w kit, alltså 20lampor från human habit har jag konverterat diverse bilar och fyrhjuling med, hittills bara bytt två 75w lampor på 2år, det var då även medskickad 2st tvåpack på dom båda tre-lamps-beställningarna så reservdelen ingick kan man säga.
Annars är jag skitnöjd med alla
3st 75w sitter i bosch navigator, bra spridning, inte så långt, tråkigare att konvertera med trång lampsockel och rostfritt hus att ta hål i.
Resterande extraljus är nbb 225, bättre längd än ovanstående men inte lika jämn spridning, medföljande gummitätning ryms i hålet som blir om man tar ur original kabelgenomföring, sitter adapter i halogenvarianten, en bricka från d1/d2 till h1, så med oljebarens d2 (tror jag, den utan plåtklumpen på lampan) för konvertering med amp-kontakten blir ljusbilden perfekt, väldigt bult on.
Har testat med 55w xenon i sim men dom åkte av efter nån vecka, ljusbilden blev som tre liggande streck som var en halvmeter tjocka, lyste antingen i backen eller för högt, och ingen längd var det å tala om heller. billig ja, bra nej
Samtliga extraljus är av bred ljusbild
-
Xenonkungen har även förlängningskablar så man slipper montera ballasterna alldeles innanför grillen ()p
-
Kussen köpte såna här, verkar bra å lyser bra! :) Dom finns med punkt eller fjärrljusbild. http://worklight.storedo.com/p/xenon-extraljus-55watt-inbyggt-styrdon (http://worklight.storedo.com/p/xenon-extraljus-55watt-inbyggt-styrdon)
-
Vet om flera som handlat där och det är bra grejor ()p
Vad bra! :)
Tror ni ballasterna kommer störa elektroniken i hjulingen som det gjort för vissa andra om jag monterar xenonkitet?
-
Vad bra! :)
Tror ni ballasterna kommer störa elektroniken i hjulingen som det gjort för vissa andra om jag monterar xenonkitet?
Nej du har en 400 ()p
-
Xenonkungen har även förlängningskablar så man slipper montera ballasterna alldeles innanför grillen ()p
Fungerar kalas att klippa och löda på tändkabel från biltema. Skarvade ca 1 meter utan problem ()p
Tips! Använd inte vanlig kabel! Det blir överslag!
-
jag har 3st nbb 225 med 75w xenon från xenonhuset.se haft dom ett år nu och aldrig nå problem.. riktigt nöjd med både längd och spridning på dom :)
-
Kör med 3st NNB HID 225or å är nöjd :)
köpte 2 kitt till helljusen på ebay för ~200kr, de ena slog ut radion både i bilen och i garaget ;D Säljaren skicka ett nytt utan gnäll dock ()p
Men man måste riva halva fronten på bilen för byte, så jag vet inte om de nya kittet jag fick är fungerande...
Finns ju ingen radio på hjulingen, så får väl sätta skiten där :lol:
-
Fungerar kalas att klippa och löda på tändkabel från biltema. Skarvade ca 1 meter utan problem ()p
Tips! Använd inte vanlig kabel! Det blir överslag!
ja, fast då ska tändkabeln vara av koppar-typ, och skarvarna ska utföras med krympslang.
-
Kör med tre st Hella 3003 men Xenonkungens 4300k 60w power lampor i. Tar väl några sekunder å tända när dom är kall. Lyser bra men kostar
en slant :)
har dom i helljusen på bilen och det blir så jävla bra ljus så extraljus är onödigt, lyser lika långt som de 3 xenon-extraljusen jag hade på min Buick.
dessutom blev ljusbilden korrekt då det inte var någon kinesskit, utan philipslampor!
KÖP ALDRIG KINA-XENON!!!!
det finns ingen koll alls på hur lampan sitter i hållaren på de billigaste kiten, ljusbilden blir oftast helt kass och man bländar mötande om man sätter skiten i halvljuset.
satsa på ett kit med GE eller philipslampor monterade i korea, det blir betydligt bättre, sen skadar det inte att ha HELLA-ballaster, då slipper man byta dom vartannat år..
kvalite kostar. mitt första xenonkit gav jag över 7 lakan för, det fungerar än!
-
Fungerar kalas att klippa och löda på tändkabel från biltema. Skarvade ca 1 meter utan problem ()p
Tips! Använd inte vanlig kabel! Det blir överslag!
Smart! Funderade också på å klippa å löda innan jag såg att det fanns förlängningskablar. Känns mycket seriösare med kontakter plus att man kan plocka av extraljusen utan att behöva riva bort ballaster å hela skiten ()p
Förresten så kan jag rekommendera sim extraljusen till TS om det ska vara billigt, mycket prisvärda faktiskt. hade 3 såna på min förra bil där två var konverterade med 35w xenon och i mitten hade jag en vanlig 100w halogen, Halogenen syndes knappt när xenonen kom igång 8)
-
Körde ifjol med 3 knickare och 35w xenon slim. lös sådär. Och sen på vårkanten så körde frugan lite förnära en stolpe så då var det bara 2 kvar :P...
Så då la jag en plan på 4st NBB 225 med xenon! Så då beställde jag 4st 100w xenon 400kr st! Och köpte 4st NBB225 på ojanperä 650kr st.
Installerade dem för 2 veckor sen och kan lova att dem lyser rätt bra! Dock är jag lite missnöjd med NBBs spridning... Men ska ta när dem får in plastskydden i butiken och köpa såna och sen sätta lite difus tejp på dem för mer spridning!
Längden är det inget fel på :D
-
har dom i helljusen på bilen och det blir så jävla bra ljus så extraljus är onödigt, lyser lika långt som de 3 xenon-extraljusen jag hade på min Buick.
dessutom blev ljusbilden korrekt då det inte var någon kinesskit, utan philipslampor!
KÖP ALDRIG KINA-XENON!!!!
det finns ingen koll alls på hur lampan sitter i hållaren på de billigaste kiten, ljusbilden blir oftast helt kass och man bländar mötande om man sätter skiten i halvljuset.
satsa på ett kit med GE eller philipslampor monterade i korea, det blir betydligt bättre, sen skadar det inte att ha HELLA-ballaster, då slipper man byta dom vartannat år..
kvalite kostar. mitt första xenonkit gav jag över 7 lakan för, det fungerar än!
Menar du man ska betala 6800:- extra per kitt bara för vissa kitt har dålig passform?
Då hade jag fått betala ca 27000 mer än nu?
eeh...
Förstår vad du menar. Man får vad man betalar för. Men vad det gäller ex. xenonkungen är det precis samma kinaskit som du köper för en 5e del från ebay.
-
Vilken färgtemperatur föredrar ni? :hmmm:
-
vilsammast för ögat är 3000K, men mest ljus ger 4300K så det rekommenderas i helljus, även 5000K funkar bra i halvljus, allt därutöver är onödigt.
-
vilsammast för ögat är 3000K, men mest ljus ger 4300K så det rekommenderas i helljus, även 5000K funkar bra i halvljus, allt därutöver är onödigt.
Bäst för ögonen är väl 6000K då det filtrerar bort snöflingor å dimma bäst och är närmast dagsljus man kommer med färgen på xenon
3000K är ju pissgult sken samma som halogen = det står på 3000K = gult/guld
Bäst lumen ger 1000K för ju lägre Kelvin tal man har ju starkare ljus får man.
Därför dom rekommenderar 4300K och 5000K är att man inte får ha färgade lampor på halvljuset om man har xenon orginalmonterat.
-
Bäst för ögonen är väl 6000K då det filtrerar bort snöflingor å dimma bäst och är närmast dagsljus man kommer med färgen på xenon
3000K är ju pissgult sken samma som halogen = det står på 3000K = gult/guld
Bäst lumen ger 1000K för ju lägre Kelvin tal man har ju starkare ljus får man.
Därför dom rekommenderar 4300K och 5000K är att man inte får ha färgade lampor på halvljuset om man har xenon orginalmonterat.
Min egen uppfattning och vad jag lärt mig är att 4300k får man mäst ljus och vitast!
6000k är enligt mig för stylade bilar typ och mer för att synas att man har xenon kitt typ.
4300 är bäst enligt tester med antal lumen....
Sen är ju allt en smaksak
-
Jag själv föredrar 6000k eftersom det ger ett fint sken speciellt på vintern, tycker också att det lyser bättre om det är bar väg :)
Konverterade i hjulingen idag till 55w 6000k men har inte hunnit testa det så bra pga dimman ute.
-
det är så mycket snack om det här med dagsljusliknande, men dagsljus är inget annat än en tråkig gråmulen dag, och vem fan vill se på sånt ljus? jag vill ha solljusliknande ljus, samma med lågenergilamporna som börjat invadera samhället, de flesta lyser för kallt och sterilt.
nä 3000K är riktigt trevlig färgtemp, 6000 är på inget sätt vilsamt, det är snarare irriterande, iaf för mina ögon.
-
4300K rockar (originalmonterade har detta)
Har en Xenon i lyset på hjulingen å det kan jag rekomender som en av de första uppgraderingen man skall ge sig på ()p
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/xp/xenon-polaris-sportsman-1.html?grp=984194 (http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/xp/xenon-polaris-sportsman-1.html?grp=984194)
-
Har 3000K i halvljus helljus och extraljusen, kanon gult ljus!
-
Lista på färg så slipper vi spekulera :)
-
Snubblade över två oanvända hella jumbo 320ff för 150kr!
Sen fick jag ett infall och köpte mig ett xenonkit på...... Biltema :dntknow:
Har inte testat dom än, eller bestämt vilken bil som ska få dom.
Men, några funderingar...
Det låg med två boxar med kabel på båda sidor, står ecu canceller på dom. Antar att det är sådana canbusgrejer, trevligt att det låg med. Skulle inte ingå tror jag.
Sen ang inkopplingen, det sitter fyra kablar in i lamphuset. Två till xenonlampan och två att koppla ihop med "gamla" plus och minus till lampan.
Men brukar man koppla så? Känns ju smidigt om man vill köra tillbaks till halogen, men samtidigt lär man ju dra in nya kablar till det också.
Jaja, får sova på saken.
-
Det är om du konverterar en ordinarie lampa som du kan sticka i de flatstiften i lampkontakten, nu kan du klippa av skorna och dra ur dom ur genomföringen och koppla ihop dom med ditt extraljusrelä, det är alltså 12v in i ballasten
-
Nu har jag inte läst nått inlägg! MEN! Min mamma har en 9-5 -00 som de sitter uruselt orginal helljus på. Kom i lagom tid över ett 70w xenonkit speedstarter som passar i orginal insatserna. Monterade igår kväll, vilket är lite pill då de är rätt trångt i motorutrymmet i den (inte som en 740 som man kan sova i) Monterat och klart på ca 1,5h då de var lite att göra. Lagom tills de vart mörkt vart de klart. Testtur: Vilken jävla skillnad!! Sjukt värt pengarna, kan lova att ni som inte vill förstöra utseendet bör införskaffa detta när vintern faller. Ända nackdelen är väl att man vänjer sig med hur bra det är och när man måste blända av känns de som två stearinljus.
Värt att tillägga är dock att de finns inget "äkta" 70w xenonkit utan lamporna är för 55w men ballasterna "trimmar" lamporna till 70w. Detta förkortar då livslängden lite, till ca 1500 timmar. Men då två nya kostar 400kr känns de rätt okej.
Over and out!
-
Nu har jag inte läst nått inlägg! MEN! Min mamma har en 9-5 -00 som de sitter uruselt orginal helljus på. Kom i lagom tid över ett 70w xenonkit speedstarter som passar i orginal insatserna. Monterade igår kväll, vilket är lite pill då de är rätt trångt i motorutrymmet i den (inte som en 740 som man kan sova i) Monterat och klart på ca 1,5h då de var lite att göra. Lagom tills de vart mörkt vart de klart. Testtur: Vilken jävla skillnad!! Sjukt värt pengarna, kan lova att ni som inte vill förstöra utseendet bör införskaffa detta när vintern faller. Ända nackdelen är väl att man vänjer sig med hur bra det är och när man måste blända av känns de som två stearinljus.
Värt att tillägga är dock att de finns inget "äkta" 70w xenonkit utan lamporna är för 55w men ballasterna "trimmar" lamporna till 70w. Detta förkortar då livslängden lite, till ca 1500 timmar. Men då två nya kostar 400kr känns de rätt okej.
Over and out!
Jo det blir ruggig skillnad! Jag har 4*100watt xenon i NBB225 och det lyser lovar jag :) Äkta eller oäkta en sak är då säker att 100w har kortare hållbarhet än dem med lägra watt. Har inga problem med mina än men vet att livslängden är kortare än 35w men längra än halogen :) Det lyser så länge det lyser och när det slocknar byter jag lampa ;)
Här har jag en timelapse film dock lite svårt att se hur mycket det lyser via den... 3:33 in i filmen är det mörkt, Men mer test av nya Gopro kameran
Timelapse Test (http://www.youtube.com/watch?v=4IL5WI_L6XM#ws)
-
Jo det blir ruggig skillnad! Jag har 4*100watt xenon i NBB225 och det lyser lovar jag :) Äkta eller oäkta en sak är då säker att 100w har kortare hållbarhet än dem med lägra watt. Har inga problem med mina än men vet att livslängden är kortare än 35w men längra än halogen :) Det lyser så länge det lyser och när det slocknar byter jag lampa ;)
Här har jag en timelapse film dock lite svårt att se hur mycket det lyser via den... 3:33 in i filmen är det mörkt, Men mer test av nya Gopro kameran
Timelapse Test (http://www.youtube.com/watch?v=4IL5WI_L6XM#ws)
Rena dagsljuset ju :o
-
Jo det blir ruggig skillnad! Jag har 4*100watt xenon i NBB225 och det lyser lovar jag :) Äkta eller oäkta en sak är då säker att 100w har kortare hållbarhet än dem med lägra watt. Har inga problem med mina än men vet att livslängden är kortare än 35w men längra än halogen :) Det lyser så länge det lyser och när det slocknar byter jag lampa ;)
Här har jag en timelapse film dock lite svårt att se hur mycket det lyser via den... 3:33 in i filmen är det mörkt, Men mer test av nya Gopro kameran
Timelapse Test (http://www.youtube.com/watch?v=4IL5WI_L6XM#ws)
Saab med 3x Sim 3227 Xenon (http://www.youtube.com/watch?v=5Y7WUuNVDSQ#ws)
Tre sim med 70w Speedstarter
-
humanhabit xenon
3st nbb 75w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3451.jpg)
2st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3441.jpg)
7st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3435.jpg)
-
humanhabit xenon
3st nbb 75w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3451.jpg)
2st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3441.jpg)
7st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3435.jpg)
så ska det se ut! med den belysningen blir vägskyltarna som fotoblixtar!
-
humanhabit xenon
3st nbb 75w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3451.jpg)
2st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3441.jpg)
7st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3435.jpg)
()p ()p
-
Menar du man ska betala 6800:- extra per kitt bara för vissa kitt har dålig passform?
Då hade jag fått betala ca 27000 mer än nu?
eeh...
Förstår vad du menar. Man får vad man betalar för. Men vad det gäller ex. xenonkungen är det precis samma kinaskit som du köper för en 5e del från ebay.
Känner att jag måste försvara xenonkungen här, hade mitt 55watts kitt till mitt halvljus i två års (6000+ mil) tid med samma "lampor"
köpte sedan nya "lampor" och dom funkar primus i 2000 mil till jag sålde bilen möte bilen för ett tag sen
så om jag köpte mitt kitt för 1000 spänn och balasten räcker över 8000 mil,
hur fan ska man då kunna få valuta för pengarna om man lägger 5800kr mer?
humanhabit xenon
3st nbb 75w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3451.jpg)
2st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3441.jpg)
7st nbb 55w
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Extraljusbilder/IMG_3435.jpg)
NBB är bra grejer,
körde med 175:orna länge tycker att det är en trevlig ljusbild ifrån NBB