ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Rolle90 skrivet 16 september 2012 kl. 12:15:02
-
Hej.
Det är såhär att jag hade tänkt skaffa en ny Atv. (körde mycket atv från då jag var 10år fram tills ett par år tillbaka)
hur som helst så har jag lite problem att välja en modell.
Det står egentligen mellan Yamaha Raptor 700 eller en Polaris Sportsman 500 HO två helt olika maskiner jag vet...
Yamahan är nog bra mycket roligare, men vad jag lagt märke till på bild/film är att den verkar ha väldigt låg markfrigång. vilket ger den sämre framkomlighet i skogen.
Polaris har jag egentligen mer nytta utav då jag bl.a. Jagar, samt älskar köra å explora.
Vad anser ni är det bättre valet? finns det någon annan modell som ni kan rekommendera?
(Går det att komma över en Sportsman som är vägreggad?)
-
Varför just sportsman 500?
Dom finns som vägreggade, men annars finns ju massor med andra vägreggade också.
Dyker ju upp vägreggade grizzly 700 också, så får du en kompromiss mellan dina önskemål.
En quad är väl roligare på vägen, fast en 4wd atv är väl mer allround och ger både nytta och nöje året runt på alla underlag.
-
Vilken prisklass söker du i?
-
Jag köpte en Raptor 700, för jag inte kunde motivera kostnaden för en riktig 4X4.
Hade jag haft pengar så 4X4 varje dag i veckan, även om Raptorn är sjukt rolig.
Sen så verkar ju Raptorn vara ett säkert köp tänkt till värdeminskning
-
Håller med föregående talare till 100% Jag åkte quad i 4 år. Och hade skitkul på alla sätt! Men det va hela tiden något annat som man suktade efter...
Så efter man verkligen kände detta är något jag brinner för så tyckte jag det va värt och satsa på det man verkligen ville ha. Valet föll på Renegade 800
Du måste bestämma vad du ska ha den till och vad DU tycker är roligt.
Raptor = fart, sladda, bakhjul, driftsäkrare, långmilare
500cc 4x4 = Sladda på grus/gräs, absolut inte åka bakhjul, fart i nedförsbacke. Men en grym framkomlighet och perfekt redskap!
Det jag vill komma fram till är att det är som att välja mellan en Land Rover och en Porsche. Du måste känna efter själv vad du är ute efter i din körning.
-
Prisklass: ca 50 000kr
Det är ju alltid kul att dra upp på bakhjulet å köra snabbt.
Men kommer antagligen mest hålla mig på grusväg/terräng. (samt allmän väg för att förflytta sig)
Men det får ju gärna hända något då man trycker gasen i botten ;)
Har tillgång till mark med både bra Terräng mark samt grusvägar.
-
Det står "Kristianstad" och terrängen som finns där är generellt sett inga problem för en Raptor.
Typ gräsmatta med nåt träd på här och var... :whip:
En Raptor 700 är bra mycket rappare än en Polaris ATV på 500 kubik, därmed inte sagt att Polarisen är tråkig!
Skall du använda den praktiskt så kanske du får fundera lite mera på själva användningsområdena.
En Raptor är tex kass på att dra vagn, oavsett underlag... man får slira på kopplingen osv.
Lastmöjligheterna är inte i närheten och får du dessutom behov av lite snöröjning så är Raptorn utslagen rätt snabbt.
Vad körde du för maskin förut och hur länge sen är det?
-
Det står "Kristianstad" och terrängen som finns där är generellt sett inga problem för en Raptor.
Typ gräsmatta med nåt träd på här och var... :whip:
En Raptor 700 är bra mycket rappare än en Polaris ATV på 500 kubik, därmed inte sagt att Polarisen är tråkig!
Skall du använda den praktiskt så kanske du får fundera lite mera på själva användningsområdena.
En Raptor är tex kass på att dra vagn, oavsett underlag... man får slira på kopplingen osv.
Lastmöjligheterna är inte i närheten och får du dessutom behov av lite snöröjning så är Raptorn utslagen rätt snabbt.
Vad körde du för maskin förut och hur länge sen är det?
ok, tanken är väll egentligen kombinerat med Leksak, och ifall det behövs "praktisk maskin"
då jag var 10, fick jag en Yamaha 125 av min far, som hängde med i många år, (Har fortfarande kvar den idag ;) den bästa slithästen jag någonsin varit med om.
Har haft den i skogen, lergropar, hoppat, kört på bakhjulet, Allt, å den går än idag, bytt oljan en gång, och däck en gång. haha
men den blev för liten för ett par år sedan, å vill uppgradera mig.
-
Stick bort till Claessons och prova en Polaris 500 så märker du om det är som du tänkt...
En Raptor bör du inte prova så vida du inte redan innan vet att du skall ha en sån, för provar du, så finns risken att du fastnar och bortser eventuella brister.
':)
-
Stick bort till Claessons och prova en Polaris 500 så märker du om det är som du tänkt...
En Raptor bör du inte prova så vida du inte redan innan vet att du skall ha en sån, för provar du, så finns risken att du fastnar och bortser eventuella brister.
':)
får göra det.
hur är Can-Am Outlander 800? - förvisso lite över min prisklass men ser ganska bra ut ändå.
-
Can-am 800 är busigt rolig! Kul på och på sidan av vägen, bra allroundmaskin.
Fanns en nyss en maskin för 50k här på forumet, men ofta ligger dom lite högre i pris.
Men med dessa maskiner så spelar ju tillbehören stor roll, så att hitta en "klar" maskin så kanske man kan öka budgeten något.
-
Hej.
Det är såhär att jag hade tänkt skaffa en ny Atv. (körde mycket atv från då jag var 10år fram tills ett par år tillbaka)
hur som helst så har jag lite problem att välja en modell.
Det står egentligen mellan Yamaha Raptor 700 eller en Polaris Sportsman 500 HO två helt olika maskiner jag vet...
Yamahan är nog bra mycket roligare, men vad jag lagt märke till på bild/film är att den verkar ha väldigt låg markfrigång. vilket ger den sämre framkomlighet i skogen.
Polaris har jag egentligen mer nytta utav då jag bl.a. Jagar, samt älskar köra å explora.
Vad anser ni är det bättre valet? finns det någon annan modell som ni kan rekommendera?
(Går det att komma över en Sportsman som är vägreggad?)
Hej
Har haft en Sportsman 500 HO EFI 2007 i ett år nu och är verkligen nöjd. Den passar mig perfekt. Använder den dels till arbete i skog för att fixa veden samt dra lite byggrejor. Dessutom gillar jag att dra iväg på lite längre turer för att upptäcka omgivningarna. Den är perfekt för mig.
Jonas
-
Finns det andra märken som ni kan rekommendera? har sett på bl.a. blocket att det finns många märken jag aldrig hört talas om.
hur mycket får man i genomsnitt lägga på försäkring?
-
Terrängreggat kostar en tusenlapp och landsvägsreggat mellan 2500-5000, typ.
Det finns massor av märken ja, sen vilka du inte hört talas om är ju lite svårt för oss att veta... Can-Am är ju tex för vissa helt okänt då de inte tillverkar motorcyklar eller snöskotrar under detta namn.
I just ditt fall bör du nog först och främst ta reda på vilken TYP av maskin du vill ha innan du börjar detaljstyra ner till märkesnivå... :whip:
-
Terrängreggat kostar en tusenlapp och landsvägsreggat mellan 2500-5000, typ.
Det finns massor av märken ja, sen vilka du inte hört talas om är ju lite svårt för oss att veta... Can-Am är ju tex för vissa helt okänt då de inte tillverkar motorcyklar eller snöskotrar under detta namn.
I just ditt fall bör du nog först och främst ta reda på vilken TYP av maskin du vill ha innan du börjar detaljstyra ner till märkesnivå... :whip:
Can-Am känner jag till, eftersom det är samma som gör Sea Doo osv.
hur är All around och Goes maskiner`?
EDIT:
hittat en Goes 520 -11 i ganska bra prisklass som gått 18mil. är det en bra maskin?
-
CF allroad och goes 520 är i stort sett samma maskin, en vanlig modell som varit med några år.
Det är väl en rätt bra maskin för att vara kines, om man inte åker på ett måndagsex.
Men det skiljer en del mot dom bättre märkena, men även priset visar ju på det....
Effektmässigt så är dom inte så spännande, och ganska långsamma.
Men det beror ju på vad man jämför med....
Faran med att köpa en lågmilad maskin är väl att man kanske inte hunnit upptäcka felen innan garantin gått ut.
-
hur är Linhai 600 EFI då? samma klass som de andra?
-
Som pv skriver så är cf/goes allt annat än spännande effektmässigt.
Å följer man blocket verkar det som majoritetn tröttnar på dom.
Jag å 3 bröder köpte varsin goes i vintras. å ingen har sin kvar..
Skrikande remmar, plast som knappt tål att tittas på.
Jag skulle inte våga köpa eb kines med så kort garanti kvar.
Men det är min åsikt. för läser man goes tråden så verkar det finnas nöjda ägare också :o
ps. linhai verkar snäppet sämre än goes om man läser trådarna
-
ok bra att veta.
har ni någon erfarenhet utav dessa modellerna?
HISUN 700 ED
TGB 425 Blade
-
Du får vad du betalar för...
Du får inte samma kvalitet på en maskin med nypris 50000 (cf/goes/linhai osv) som 80-160 000 där "märkesmaskinerna" ligger.
Just fact.
-
har läst runder ganska mycket och det verkar som att TGB 425 Blade håller en hög kvalité.
hur håller sig TGB 425 Blade sig mot låt säga Polaris 500 i prestanda och storlek?
har nämligen hittat en TGB 425 Blade -08 med Mycket extra, bl.a. vinsch, snöblad, extraljus, släpvagn, packbox bak. för 35 000kr av en "bekants bekant"
-
http://www.blocket.se/vasterbotten/Can_Am_Outlander_400_42759654.htm?ca=14&w=3 (http://www.blocket.se/vasterbotten/Can_Am_Outlander_400_42759654.htm?ca=14&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_41145199.htm?ca=14&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_41145199.htm?ca=14&w=3)
Mvh // Can am färgad
-
http://www.blocket.se/angelholm/Polaris_500_HO_EFI_4x4_42251401.htm?ca=23_8&w=2 (http://www.blocket.se/angelholm/Polaris_500_HO_EFI_4x4_42251401.htm?ca=23_8&w=2)
går det att registrera om en sådan till lansväg? och i så fall vad kostar det?
-
http://www.blocket.se/angelholm/Polaris_500_HO_EFI_4x4_42251401.htm?ca=23_8&w=2 (http://www.blocket.se/angelholm/Polaris_500_HO_EFI_4x4_42251401.htm?ca=23_8&w=2)
går det att registrera om en sådan till lansväg? och i så fall vad kostar det?
Svar nej.
-
Svar nej.
ok, lite trist att man inte kan göra det :-\
hur håller sig TGB 425 Blade sig mot låt säga Polaris 500 i prestanda och storlek?
-
Hur villig och skruva är du?
En del krångel får man ofta räkna med på dom flesta maskiner, men vill man ha mer pålitlighet så bör man hålla sig till dom bättre märkena.
Kymco och tgb ligger nog rätt nära dom etablerade märkena i kvalitet och även pris.
En blade 425 kan nog vara en rätt bra maskin, men det är ju inget vrålåk.
Större motor har du mest glädje av vid vägkörning och lek, skönt att slippa ligga på maxvarv om man vill åka 80-90kmh.
Allra mest glädje ger det när du kan köra ifrån kompisen... ()p
I terräng eller arbete så kommer man väldigt långt med 3-400cc, men ska man på med störrehjul tex så är det bra med mer motor.
Jag var inne på att köpa en ny eller lätt beg cf500, men sen tyckte jag att man läste om för mkt krångel och även strul med åf och importör. Då bestämde jag mig för att försöka hitta en sportsman 500 eller can-am 400.
Missade en sportsman precis på blocket, och sen snubblade jag över en can-am 800 nästan inom min budget. Så då var det bara att slå till. Dock fick jag en långmilare (ca2600) men den har då hållt mig glad i två år nu, och jag ångrar inte alls det köpet. Det är barnsligt kul med stor motor!
Men, i trixig terräng så hade man hellre haft en mindre. Men som allround tycker jag den är bra.
Jag tror polarisen är lite bättre än tgb på dom flesta områden, men det är ju många gånger en smaksak. Så prova flera och jämför.
-
Största nackdelen med tgb skulle jag säga är storleken å tyngden.
Nu har jag bara kollat på 550in.
Men gissar att det är samma kaross på 425.
känns mer som en arbetsmaskin än en busmaskin.
-
Nu har ju tråden gått in bland de lite billigare maskinerna och där är min erfarenhet minst sagt begränsad, men generellt kan ju nämnas att maskinen som från början var aktuell, Polaris 500, knappast är någon lättviktare.
Vad en TGB väger har jag ingen aning om däremot vet jag att nämnda Polaris väger typ 100 kilo mer än en Yamaha Grizzly 700 tex.
-
Om du inte har gjort det redan så kanske du ska börja titta på Arctic Cat XC450.
Trevlig maskin som har 4-hjulsdrift och vinsch, men ändå har lite sportigt utseende.
2011 Arctic Cat XC 450i Test Ride (http://www.youtube.com/watch?v=gKm39STMduo#ws)
Priset är lite över din budget: 60 000 kr, men då får du en ny maskin med 3 års garanti och förhoppningsvis lite bättre andrahandsvärde än en kinamaskin.
-
var och kollade på en TGB 425 Blade -08 idag, gått 335mil ståt oanvänd i 2år.
ifylld Servicebok (första servicen vid 330 eller något sådant.)
batteriet var dött på den, så ska komma tillbaka i morgon å provköra.
35 000kr med plog, släp, packbox med mera.
-
Den har alltså gått 330 mil utan service?
Det betyder väl att den ligger typ 3-5 servicar "efter"?
Så att boken är ifylld en gång gör det knappast till en "ifylld servicebok".
-
Om du inte har gjort det redan så kanske du ska börja titta på Arctic Cat XC450.
Trevlig maskin som har 4-hjulsdrift och vinsch, men ändå har lite sportigt utseende.
2011 Arctic Cat XC 450i Test Ride (http://www.youtube.com/watch?v=gKm39STMduo#ws)
Priset är lite över din budget: 60 000 kr, men då får du en ny maskin med 3 års garanti och förhoppningsvis lite bättre andrahandsvärde än en kinamaskin.
Är det den som är en Kymco i grunden?
-
Den har alltså gått 330 mil utan service?
Det betyder väl att den ligger typ 3-5 servicar "efter"?
Så att boken är ifylld en gång gör det knappast till en "ifylld servicebok".
enligt boken ska första servicen göras 330mil
-
enligt boken ska första servicen göras 330mil
Den manual jag läser i nu så står det.
50 mil
300 mil
600 mil
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tgb-atv.se%2Findex.php%3Foption%3Dcom_rokdownloads%26view%3Dfile%26task%3Ddownload%26id%3D33%253Aanvaendar-manual-blade-450-460-55%26Itemid%3D177&ei=pKFYUIXVOKj34QTyp4GYDw&usg=AFQjCNGaKavDn3hiSYRmBbi8FdNkFC6G0g&cad=rja (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tgb-atv.se%2Findex.php%3Foption%3Dcom_rokdownloads%26view%3Dfile%26task%3Ddownload%26id%3D33%253Aanvaendar-manual-blade-450-460-55%26Itemid%3D177&ei=pKFYUIXVOKj34QTyp4GYDw&usg=AFQjCNGaKavDn3hiSYRmBbi8FdNkFC6G0g&cad=rja)
-
Är det den som är en Kymco i grunden?
Ja, den har kommit till genom samarbete mellan Kymco och Arctic Cat.
-
enligt boken ska första servicen göras 330mil
Det tror jag inte förrän jag ser det.
-
Får dubbelkolla det då. Men är 99% säker på att det stod att 300 mil var första servicen.
Men om man leker med tanken och säger att. Så inte är fallet. Tror ni det påverkat maskinen "mycket" dåligt?
Provkörde den idag, den går riktigt bra, inga missljud eller något sådant. Startade direkt utan några problem.
En sak jag märkte då jag provkörde den var att motorn kunde dö då man la den i backen. Ägaren sa att det kan hända ibland (väldigt sällan) men varit så sedan den var ny.
Otroligt skön att köra för övrigt, dock jävligt trögstyrd.
-
TGB har första sevice vid 50mil, sedan var 300'de, alltså 50, 350, 650, 950 osv, enligt mitt service och garantiärenden-ställe, men det kan skilja lite beroende på hur dom tolkat instruktionerna verkar det som..
Men 550 (503cc) är ingen raket, så vill du busa och leka vet jag inte om 425 är det bästa valet, annars finns det en 550 -11 på blocket för 50 med lite lampor och en för 48 som verkar helt orörd, vinsch sitter det original, finns även ett par target 550 som är i stort sett samma maskin men med lite sportigare utseende och mer busvänlig karaktär på motorn enligt dom som testat båda för 5x tusen.
blade 550 väger 305kg
Avslutningsvis kan jag säga att jag är nöjd med min
-
Blev en TGB 425 Blade -08a idag :)
Har kört lite med den idag, är helnöjd
-
Grattis! Kul du är nöjd ()p
Kommer garanterat ge dig många roliga stunder :sunny:
-
Grattis! Kul du är nöjd ()p
Kommer garanterat ge dig många roliga stunder :sunny:
tack så mycket. det är faktiskt mer drag i den än vad jag trodde det skulle vara.
gjorde dock en tabbe :P testade att dra igång den med snöret (förra ägaren har aldrig använt det sedan ny) tro f*n att det inte gick tillbaka in :P
fick skruva av platsen och smörja fjädern :P - Förvisso J*vligt lättskrämda :P
men den går jätte bra :P
-
Grattis!
Det blir nog en trevlig bekantskap får vi hoppas, och bra pris också. Så skulle du vilja byta så borde du inte förlora nått på den. Helst inte om det blir lite snö i vinter.
Kolla över och smörj lite här och där, kolla så du har glykol och olja där det ska.
Och släng in en bild! ()p
-
Grattis!
Det blir nog en trevlig bekantskap får vi hoppas, och bra pris också. Så skulle du vilja byta så borde du inte förlora nått på den. Helst inte om det blir lite snö i vinter.
Kolla över och smörj lite här och där, kolla så du har glykol och olja där det ska.
Och släng in en bild! ()p
Det ska jag göra ^-^
-
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är, och så ös på med bilder i TGB-delen så vi får lite fart =)
Och testa i och urläggning av 4wd så det inte klonkar i nåt av valen, enda problemet jag haft med min.
-
Grattis, hoppas du blir lika nöjd som jag är, och så ös på med bilder i TGB-delen så vi får lite fart =)
Och testa i och urläggning av 4wd så det inte klonkar i nåt av valen, enda problemet jag haft med min.
har redan testat 4x4 fungerar kanonfint, den har nya Diffar från 09.
Det ända jag märkt på den (märke då jag provkörde den) var att den kan dö i samband med att man lägger den i växel. (händer ytterst sällan) men tendensen finns där ju. vet inte ifall det kan vara något med tummgången?
-
När du lägger i växel krävs bromsljuskrets,alltså broms ner för att tända bromsljuset sedan lägga i växel.
En vanlig säkerhetslösning som fler fabrikat har.
-
(http://forumbilder.se/images/062201292805A9672.jpg)