ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Billy skrivet 10 september 2012 kl. 10:46:01

Titel: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Billy skrivet 10 september 2012 kl. 10:46:01
Hej!
Håller på att velar ihjäl mig. Ska köpa en quad för max 25k och mest köra på hemmasnickrad crossbana, samt lite stubbåkrar och grusväg. Den behöver inte vara vägreggad.

De jag är sugna på är:

Yamaha YFZ 450
Suzuki LTZ 400
Suzuki LTR 450
Yamaha Raptor 660/700
Polaris Predator 500
Arctic Cat dvx 400
Can-am ds 450

Det vill säga, alla märkes?maskiner egentligen. Vet att vissa ligger något över budget, men taket är max 25k för mig.

*   Vilka har extremt täta serviceintervaller? (Och vilka har det inte)
*   Vilka är skräp att köra den typen av körning?
*   I övrigt, vilka har och vad är fördelen med stel bakaxel? Fattar inte...
*   Andra bra att tänka-på-saker?

Kort sagt: -Snälla, hjälp mig med vad jag ska välja! :)

Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 september 2012 kl. 11:05:26
Kan svara på ett par av frågorna.

LTZ / DVX 400 är långt efter övriga prestandamässigt.
Dock har de längre serviceintervall, just pga. de är mindre trimmade. (LTZ är en jättebra maskin förövrigt)

Raptor 660 är luftkyld och gammal modell
Raptor 700 väger ca 30kg mer än övriga 450 modeller
Polaris 500 har jag inte hört någon tala gott om. (ska vara bättre med 525 ktm motorn)
Can-am 450 är nog lite över prisklassen men en välbalanserad och explosiv maskin samt EFI (det lilla jag kört på dem)
YFZ och LTR är säkra kort och finns garanterat reservdelar då det är mer eller mindre samma delar som cross/enduromaskinerna.
Honda har ju sin TRX450 också.  Vet dock inget om dessa.

Alla 450 maskiner rekommenderar 5 tim oljeintervall vad jag vet. Men kör du skogsslinga kan jag lova den går 50tim utan ta skada på bra olja.
Kolla däremot luftfilter ofta/varje gång vid körning på dammiga och smutsiga banor.

Jag hade valt en YFZ 450 i ditt fall.
Det är en kalasmaskin och finns mycket kunskap runt dessa.
Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Hydro skrivet 10 september 2012 kl. 12:40:25
Notera att bland oreggade cross-/lekmaskiner så är skicket minst sagt varierande, så var mer noga med exemplaret än modellen, då alla dessa fixar dina krav finfint.
Skall man topprestera på crossbana är självklart en Polaris 525 bättre än gamla Predatorn med 500, men 500:an är ju ingen utpräglad cross.
Den har back och rätt långa serviceintervall.
Den finns även i TLD-version med annan utväxling och plast (Troy Lee).

Alla de uppräknade har stel bakaxel (Polaris Outlaw 500 har delad) och alla 450 du räknat upp saknar backväxel.
Kawas 450 har dock back.

400-maskinerna som nämns (LTZ/DVX) är lite klenare, och faktiskt samma men med olika plast.
Även Kawa har en 400 som är likadan.
Dessa har back och långa serviceintervall.
...och dessa funkar fint att börja med.

Steget över är ju Predatorn, samma serviceintervall men med mer pulver och fortfarande med back.

Om du kikar på Outlawen så tänk på att där är mer grejer som kan krångla, dvs knutar och damasker baktill, annars är de samma som Predatorn.
 
Om du skall vara märkestrogen och kika på Yamma så kolla upp detta med årsmodellerna, för YFZ:an har utvecklats en del genom åren... större motor, insprutning, dämpare mm har förbättrats en hel del.
 
Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Billy skrivet 10 september 2012 kl. 12:52:48
Grymma svar! TACK!

Andra åsikter och bra-att-veta-saker?

Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Hydro skrivet 10 september 2012 kl. 13:01:10
Skaffa en öppen hjälm med googles och sen ut i skiten!
...det är väl typ allt..
 :headbang:
Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Billy skrivet 10 september 2012 kl. 13:40:35
Skaffa en öppen hjälm med googles och sen ut i skiten!
...det är väl typ allt..
 :headbang:

Hehe, ja crossgrejer har jag sen innan (crossar och en fd dinli 450) så det är bara själva fyrhjulingen kvar... :)
Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Yämähä skrivet 10 september 2012 kl. 19:39:00
att en 700 väger ca 30kg mer än 450 e väll lite överkant, tex 700 192kg fulltank vs yfz 450 184kg. 8kg skillnad, och can-am 450 runt 170kg kanske dry weight är 158kg men tank på 11.5L och olja räknas säkert med. fulltank. 22kg så vikten e typ skitsamma i min åsikt dock är väll 700 högre än en liten smidig 450 är.
Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Raecer skrivet 10 september 2012 kl. 19:49:12
Raptor 660 är inte luftkyld, däremot har den förgasare. 700:an har insprut.

Titel: SV: Snälla hjälp mig! Val av QUAD!
Skrivet av: Hydro skrivet 10 september 2012 kl. 21:03:32
Exakt.
Den har dock grunda "kylflänsar" som kan lura vissa att tro att den är luftkyld, men där finns även slangar:
(http://www.atvscene.com/sites/default/files/imagepicker/1/RaptorMotorRight8-14-00.jpg)

(ungefär som min mc, men inte heller den är lyftkyld, den är oljekyld)

700:an har en ram delvis av aluminium och en klart fräckare design, saker som folk ofta värderar högre än eventuella kylflänsar.
660:n anses ibland "tippig" dvs lättvält, men det är ju de flesta fyrhjulingar så... och med spacers blir den rätt stabil.

Bland de "lite äldre traktorerna" kan ju även DS 650 nämnas, men som sagt... traktor.
Och ingen back.
Däremot har den framskärmar värda namnet.