ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Krippe skrivet 1 september 2012 kl. 23:07:01
-
Tänkte köpa en atv till min sambo...men vad?
Krav;
4x4
Ska se hyffsad ut.
Nåt av dom etablerade märkena
Runt 300-500cc
Ca 30-50.000:-
Förslag nån?
-
Kymco mxu 400, eller outlander 400.
Min sambo gillade min mxu300, den har ju dock inte 4x4 men det har ju 400an.
Sen vad du kallar etablerade märken är en annan sak.
Vägreggad?
-
Terrängreg. Är att föredra. Kommer köra mest i skogen.
Ska hon ut på vägarna får hon självklart låna min......eller kanske inte :)
Inge vidare koll på märken egentligen, har hört att kineser ofta saknar kvalité. Har själv haft arctic cat, Kawasaki tidiga och de har funkat bra.
Ingen av oss har varken kunskap eller intresse av att skruva.
(klarar knappt av att lägga på vinterdäck på bilen)
Hon är dock aningen bättre:)
-
Då kymcon även finns med arctic cats plast och dekaler kanske den kan vara nått. ()p
Jag hade nog gått på en outlander 400, om det räcker med terräng.
Men det är ju skoj på vägarna också, helst grus.
-
Tipsar om atvroslagen.com som har en demo 520 med hasplåt och är gat reggad hade väl gått under 20mil vill jag minnas och kostar 45k
http://www.atvroslagen.com/BEGAGNAT.html (http://www.atvroslagen.com/BEGAGNAT.html)
3 års garantier e ju inte helt fel och goes har ju visat sig va riktigt hållbar
-
45,000 va billigt för en så ny maskin. En helt ny kostar dock bara 50,000, utan hasplåt iof.
Men Goes funkar? Inte en massa strul osv.?
-
Goes och cf är ju samma maskiner i stort sett, skiljer lite plast och dekaler.
Så det finns ju gott om erfarenheter kring dom här inne, vilket är väldigt bra.
Läs runt lite i cf och goes avd så ser du lite hur dom sköter sig.
Men visst är det skillnad i kvalitet jämfört "märkesmaskinerna", dock verkar det ofta vara lite småfel pga dålig montering och sviktande kvalitet på en del grejer.
Men kostar maskinen 50k ny så förstår man väl att det sparats in en hel del pengar i tillverkningen.
Men vill/ kan ni inte skruva alls så tycker jag det kan vara bättre med ett bättre märke.
Närhet till en bra verkstad är ju också mycket värt.
Men försök åk och titta på olika, provsitt och provkör. Det är ju ändå hon som ska köra, hon kanske har lite synpunkter också.
-
45,000 va billigt för en så ny maskin. En helt ny kostar dock bara 50,000, utan hasplåt iof.
Men Goes funkar? Inte en massa strul osv.?
Jag åker CanAm, men skulle helt klart kunna tänka mig en Goes som ett billigare alternativ.
-
Goes och cf är ju samma maskiner i stort sett, skiljer lite plast och dekaler.
Så det finns ju gott om erfarenheter kring dom här inne, vilket är väldigt bra.
Läs runt lite i cf och goes avd så ser du lite hur dom sköter sig.
Men visst är det skillnad i kvalitet jämfört "märkesmaskinerna", dock verkar det ofta vara lite småfel pga dålig montering och sviktande kvalitet på en del grejer.
Men kostar maskinen 50k ny så förstår man väl att det sparats in en hel del pengar i tillverkningen.
Men vill/ kan ni inte skruva alls så tycker jag det kan vara bättre med ett bättre märke.
Närhet till en bra verkstad är ju också mycket värt.
Men försök åk och titta på olika, provsitt och provkör. Det är ju ändå hon som ska köra, hon kanske har lite synpunkter också.
Antingen en ny Goes eller en beg. Can am 400...
Hennes enda kriterier va egentligen att den skulle se bra ut:)
Får fundera på de. Får hem min nu i början av veckan.
Då ska hon låna svärfars linhai 300 först och se hur det går.
-
Vi har ju en Linhai 300, och när jag och sambon åker på lite utflykt på grusvägar så brukar vi turas om med båda maskinerna.
Och nästan jämt brukar hon påpeka att Linhaien är för slö, en can-am med minst 500cc säger hon skulle vara lagomt.
Den har ju v-twin och är nog rätt mkt bättre än tex cf/goes 500, c-a 400 är väl mer lik dom effektmässigt, plus att den är lättare.
Förut när jag bara åkte Linhai så köpte en kompis en cf500, och visst är det en bättre maskin med lite mer motor. Men nu när man vant sig med 800an känns cf:en nästan lika slö som Linhaien.
Så mitt tips blir att hon får försöka åka så mycket som möjligt på Linhaien så hon blir van med den och med fyrhjulingskörning överhuvudtaget. Blir det ju lättare att välja rätt sen.
Hoppas ni får trevliga åkturer, och kör försiktigt. Ryggskydd är ju bra att ha också.
Skulle linhaien vilja dra snett när man kör så kolla lufttrycket i bakdäcken, min blir lite kinkig när det skiljer för mkt.