ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Picpic skrivet 31 augusti 2012 kl. 20:57:00

Titel: Däcktryck
Skrivet av: Picpic skrivet 31 augusti 2012 kl. 20:57:00
Vad brukar ni har för däcktryck när ni kör i terrängen? Jag har 35 bar nu på min Polaris (enligt manual) men jag tycker däcken ser väldigt "runda" ut, d v s inte så stor del av däcket har kontakt med marken. Kan man köra med lägre?
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:14:42
Det var högt däcktryck. Jag brukar har under 0,5 i min skogsmoppe.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:15:50
kör med 0,9 bar i mina 12or på kawan.. fungerar ganska bra förlorar lite markfrigång men det är värt...
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Hydro skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:32:22
Det snurras nog lite med enheterna här nu...   :whip:

35 bar tror jag inte på alls, en kompressor som kan leverera dessa tryck är ovanlig.
De vanligaste konsumentmodellerna levererar ju 8 bar som mest.

35 kPa kanske?
Det motsvarar 0,35 bar eller ungefär "0,35 kg" som man ibland säger i dagligt tal.
...och det är en siffra som skulle kunna stå i manualen.

Trycket är lite beroende på vilka däck man har, ifall man rullar på mjuka originaldäck så kan man ligga på 0,5 bar eftersom de är rätt mjuka i skogen ändå, men om man kör på lite styvare eftermarknadsdäck med grövre mönster så är oftast stommen i sig så styv att det över 0,4 tappas massa grepp.
Ju lägre tryck desto bättre för greppets skull.
Tyvärr tappar man ju i markfrigång då, och där får man själv hitta sin egen medelväg.

På Maxxis Bighorn 27x12x12 hade jag 0,2-0,25 och nu rullar jag på Duro Buffalo 28x12x12 och ligger lite högre eftersom jag vill åt markfrigången och hamnade därför på 0,3.
 ()p

Att köra på 0,9 känns minst sagt rätt högt.
...och 35 skall vi inte bara prata om.  :whip:
 
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:41:08
det att jag kör med 0.9 är pga den känns svampig och ostabil med lägre tryck då en kör lite snabbare på grusväg..
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Picpic skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:42:27
Självklart menar jag 0,35 bar
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:49:57
Kör 0.35 bar i skogen med mina 26" Bighorn, funkar bra  ()p
Tycker inte dom blir för svampiga på grus trots allt. Men det skiljer nog mkt mellan olika däck. Orginaldäcken till Can am kändes klar svampigare på grus trots samma däcktryck.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Picpic skrivet 31 augusti 2012 kl. 21:52:03
Det snurras nog lite med enheterna här nu...   :whip:

35 bar tror jag inte på alls, en kompressor som kan leverera dessa tryck är ovanlig.
De vanligaste konsumentmodellerna levererar ju 8 bar som mest.

35 kPa kanske?
Det motsvarar 0,35 bar eller ungefär "0,35 kg" som man ibland säger i dagligt tal.
...och det är en siffra som skulle kunna stå i manualen.

Trycket är lite beroende på vilka däck man har, ifall man rullar på mjuka originaldäck så kan man ligga på 0,5 bar eftersom de är rätt mjuka i skogen ändå, men om man kör på lite styvare eftermarknadsdäck med grövre mönster så är oftast stommen i sig så styv att det över 0,4 tappas massa grepp.
Ju lägre tryck desto bättre för greppets skull.
Tyvärr tappar man ju i markfrigång då, och där får man själv hitta sin egen medelväg.

På Maxxis Bighorn 27x12x12 hade jag 0,2-0,25 och nu rullar jag på Duro Buffalo 28x12x12 och ligger lite högre eftersom jag vill åt markfrigången och hamnade därför på 0,3.
 ()p

Att köra på 0,9 känns minst sagt rätt högt.
...och 35 skall vi inte bara prata om.  :whip:

Som sagt 0,35 bar menar jag. Du tycker med andra ord att jag borde gå upp lite. Jag har Carlisle 26".
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Hydro skrivet 31 augusti 2012 kl. 22:49:25
Njae... man KAN ha 0,5... men skillnaden dit från 0,35 är ju inte SÅ stor.

Kör man mycket väg så blir det självklart svampigt och instabilt ju lägre tryck man har, men allt det där är en smaksak/avvägning.... du är ju iaf i rätt härad, så testa lite vad som passar dig och din körning.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: StefanN skrivet 1 september 2012 kl. 15:00:01
~7bar kliver däcket av fälgen på ett bilhjul, atvdäck spricker/kastar nog in handuken innan  ;D
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 1 september 2012 kl. 16:48:05
Har testat att pumpa i närmare 10bar i ett gammalt bildäck i syfte att spränga det det höll men liknade en uppblåst Guppifisk...
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: xantiac5 skrivet 1 september 2012 kl. 19:44:58
Jag kör mycket på blöta myrar och i skog under älgjakt, jag har 0,4 bar bak och 0,3 fram.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: anersimyra skrivet 11 september 2012 kl. 17:45:02
Till skogs kan jag gå ner till 0,15-0,2 med Kenda Bearclaw, hjulingen är en rikt (tung) utrustad potatis 800. Utefter väg känns 0,5 rätt lagom.Faktum är att skogskörning utan vagn, går utmärkt med noll ()p atö i däcken.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Kronblom skrivet 15 september 2012 kl. 20:29:07
Har testat att pumpa i närmare 10bar i ett gammalt bildäck i syfte att spränga det det höll men liknade en uppblåst Guppifisk...
I det läget ska du ha hjälm, skyddsglasögon och hörselkåpor! Trumhinnorna ryker definitivt om du är inom 2 m. Skulle det smälla när du tar bort pumpventilen så blir det ett armbrott också.  :tickedoff
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 september 2012 kl. 17:34:12
I det läget ska du ha hjälm, skyddsglasögon och hörselkåpor! Trumhinnorna ryker definitivt om du är inom 2 m. Skulle det smälla när du tar bort pumpventilen så blir det ett armbrott också.  :tickedoff
I bästa fall :o
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: raggarn1 skrivet 31 december 2012 kl. 00:14:00
kör med 1,5 bar på väg sen när jag är framme vid skogen tar jag ut luft tills dom är inprincip paffa det funkar fint för mig :headbang:
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 31 december 2012 kl. 00:50:56
kör med 1,5 bar på väg sen när jag är framme vid skogen tar jag ut luft tills dom är inprincip paffa det funkar fint för mig :headbang:

Men då måste du ju åka hem med lite luft i däcken, blir inte det lite vingligt? :hmmm:
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: raggarn1 skrivet 31 december 2012 kl. 01:09:30

Men då måste du ju åka hem med lite luft i däcken, blir inte det lite vingligt? :hmmm:

nae inte ofta jag kör på väg hem brukar köra en slinga i skogen som man kommer hela vägen hem i skogen på :) men kört lite väg med så lite luft och det blir rätt vingligt jo, går upp på tre hjul med en gång när man svänger ;D
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: anersimyra skrivet 7 januari 2013 kl. 18:56:11
På 800 potäten började jag med 0,5 på Kenda Bearclaw däcken, nu kör jag på 0,25. Men för att skilja ut om man kör med 0,4 eller 0,25 duger inte en vanlig manometer som sitter på fyllventiler som säljs på tema eller Jula. Man får skaffa en finare graderad och viktigast av allt, en manometer med betydligt större diameter. ()p
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: micke_011 skrivet 7 januari 2013 kl. 22:00:01
Eller skaffa portabel 12v-kompressor, digital rent av så kan man både mäta hyggligt korrekt och fylla på efter behov..
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 januari 2013 kl. 18:01:12
Eller skaffa portabel 12v-kompressor, digital rent av så kan man både mäta hyggligt korrekt och fylla på efter behov..
Jag provade digital, rena skiten, 0,2 var i själva verket 0,5 mätt med min stora analoga manometer. Den digitala kunde visa allt mellan 0,2 till 0,5 beroende på hur snabbt det blev tätt mellan instrument och ventil, alltså, den börjar mäta när det fortfarande strömmar ut luft ur ventilen och låser mätvärdet på den utströmmande luften. Det skall väl erkännas att det var en fultema mätare :P
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 9 januari 2013 kl. 22:34:55
Min digitala feltema mäter rätt och har hängt med ett år nu  ()p men jag också haft problem med att man måste vara nogà med att hålla den rakt mot ventilen.
Titel: SV: Däcktryck
Skrivet av: StefanN skrivet 9 januari 2013 kl. 22:39:32
Såhär gjorde jag en ATVdäckspåfyllare  :)

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40828.msg396104#msg396104 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40828.msg396104#msg396104)