ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Rapid1234 skrivet 24 augusti 2012 kl. 11:02:21
-
Tja idag kommer troligtvis min nya hubb och 30t drev från tyskland.
Frågan är då om någon har ett bra tips för att få av låsringen/sprinten som håller hubben på plats.
Vi skulle göra det igår på min polares 700 men fick fan inte av den hur jäkla mycket vi än försökte.
Jag har gjort det på en dinli 450 en gång och det va ju super lätt på den, bara köra in en liten mejsel och bocka ut ena änden och sen dra ut resten.
På 700an har jag lagt märke till att denna lilla låsring sitter rätt så långt in jämfört med på dinlin jag fixade med så den är ju mycket svårare att få ut.
Så kom igen nu och släng alla era tips rakt i nyllet på mig för jag vill ha den klar till ikväll så jag kan ut och bränna motorväg i 120knyck utan något hettsigt varv. Haj poo
-
Annars kan man dra ur hela bakaxeln som när man byter lager och dra drevhubben åt det hållet istället.
-
nja det känns ju lite väl onödigt att riva allt det då mina lager är bra
-
33 visningar och inga fler ideer? kom igen nu grabbar
-
Funkar inte detta? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-12170/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-12170/)
-
Har fått ut låsringen med en liten mejsel, inte de enklaste men de går
-
Funkar inte detta? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-12170/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-12170/)
nej tyvärr det går inte med dom, men tack ändå.
Har fått ut låsringen med en liten mejsel, inte de enklaste men de går
ok det va faktiskt dig som jag väntade på svar ifrån då du verkar kunna dessa maskinerna bättre än yamaha sj ()p jag får väll pela ut av bara fan då tills jag får ut den, för hubben ska av om jag så ska göra som som den första skrev, plocka av hela bakaxlen.
nu har äntligen mitt köra snabbt som fan drev kommit, 30T det är fan inte stort alltså, återstå att se om hon orkar varva ut och om hon pallar med att gå upp på tvåan.
-
Man ska bara lossa stora muttern på bromskivesidan lite och därefter driva bakaxeln åt vänster så det går att flytta drevhubben åt höger så man kommer åt lilla låsringen, skitenkelt :whip:
-
De går utmärkt att göra så.
I mina fall har jag gjort så en gång och andra gången var jag tvungen att ta loss hela bakaxeln, ställa den lodrätt med låsringen uppåt och ge hubben stryk med slägga innan den flytta sig. Den var något fastrostad.
Ett tips,
gör rent splinesen på axeln och lägg lite loctite cylindrisk fastsättning innan hubben monteras.
Gjort så på min då splinesen glappat lite.
Om den ska demonteras nån gång värmer du hubben så limmet släpper
-
Blir spännande o höra om du blir nöjd med 30T. Är också inne på att skaffa ett.
-
Monterat och testkört.....
Nu kommer svaret Trumvirvel............
173,8km/h enligt GPS
Nej skämt och sidohjul 140 med GPS på rak väg rätt så exakt men den orkar absolut inte varva ut 5an, typ max 5000rpm orkar hon, troligtvis pga allt luftmotstånd.
Bakhjulsköra, ja 1an går som vanligt superlätt och 2an får man slita rätt så rejält för att få upp den i.
Polaren va med med sin 700a som är helt original och med 16/36 drev och jag tar fan honom i axet lätt med denna drevningen.
Jag kommer att beställa ett 15 drev och testa med sen, har jag tur då så kommer den gå lite snabbare då bga lite bättre ork med ett mindre framdrev,
men men allt återstå att se sen när jag har labborerat lite med detta tills jag hittar en drevning som passar mig perfekt.
Kan även tillägga att det va ju rätt fint att kunna ta motorvägen hem i 120-130 knyck utan något direkt högt varv på motorn.
Kolla bilden vilket litet fjutte drev det blev hihi
-
Orka den varva ur på 4:an?
-
Orka den varva ur på 4:an?
ja det orkar den, den toppar runt 125-130 på 4an
-
Jag är också ute efter mindre bakdrev. Vet du vad det är för bultmönster på dina drev?
-
Jag är också ute efter mindre bakdrev. Vet du vad det är för bultmönster på dina drev?
nej det vet jag ej men det ska jag ta och mäta åt dig, finns det inga special hubbar till dinli?
-
nej det vet jag ej men det ska jag ta och mäta åt dig, finns det inga special hubbar till dinli?
Mycket snällt. Kanske det finns, men de passar nog inte på min vildkatt iaf.
-
oj jag glömde mäta idag, men du wildcat racing edition har ju 32t bak om jag minns rätt, ta från en sådan
-
oj jag glömde mäta idag, men du wildcat racing edition har ju 32t bak om jag minns rätt, ta från en sådan
Jo, jag har själv en racing edition, alltså 32 t. 30t hade nog passat fint...
-
vad har du fram då? 14 är väll original? polaren köpte ett 15 drev till en dinli och smacka dit på sin racing edition, den toppar just nu runt 140-150
-
vad har du fram då? 14 är väll original? polaren köpte ett 15 drev till en dinli och smacka dit på sin racing edition, den toppar just nu runt 140-150
Yes, samma här. Jag når varvstoppet på 5:an så det finns lite mer kraft att ge...
-
oj ja då går det ju fort, jag ska mäta till dig sen när jag kommer ihåg det