ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mickev skrivet 26 augusti 2006 kl. 20:53:23
-
Efter dagsturen idag så har jag fått bekymer med atv:n.
Det började med att jag fick ojämn tomgång men har bara blivit sämre destå längre dagen gått. Nu på kvällen har jag helt tappat tomgången, antingen så stannar den så fort man släpper gasen eller så håller den ungefär halvgas trots man släpt gashandtaget. Trycker man till gasen lite lätt då man stannat så får den hög tomgång och ända sättet att sänka den är att belasta motorn (lägga i en växel och släppa koppningen lite).
Jag får en teori om att den får för mycket soppa/för lite luft eftersom den går ännu sämre om man drar på choken.
Första gången jag råkade ut för att motorn började gå dåligt var efter en strankörning/vadning i Myckelgensjö. Då Gick den väldigt illa på högre varv men bra på låga varv. Efter några mil gick den till sig och gick oftast bra men har varit lite svårstartad efter det. Man har behövt trycka in gasen lite för att den ska starta.
Det lustiga med dagen fenomen var att Rickards Dinli hade precis samma taskiga gång.
Det vi hunnit prova nu ut efter vägen är att justera tomgången, utan förändring och tagit bort luftfiltret för provstart, ingen förändring där heller.
SNÄLLA! Kom med tips på vad jag ska kolla på imorgon så jag får till det.
Tack på förhand!
-
Kan ju vara helt fel ute, men jag hade ett liknande problem med min Dinli. Det visade sig vara en flatstiftskontakt som glappade. Att det började när du kört i vatten kanske talar för att du har krypström eller glappis. Har du provat med 5.56?
-
Hmm antar att du har kollat/rengjort förgasaren om det kanske har kommit in nått sandkorn från stranden?...kollat elkopplingarna och gått över kontakter med 5-56 eller liknande?
-
låter ungefär som mitt problem när jag tappade kompett efter 250 mil...tomgången försvann men jag skruvade på tomgångs skruven...svår startad...eller startade inte alls...vill inte skrämmas men ett kompprov kan va bra.....det är förhoppningsvis nåt lättare problem...elfel... :roll:
-
Ska kolla över elkontakterna imorgon. Krypström/glappkontakt är ju ioförsig inte helt ovanligt på dinlin :wink:
Ville hällst slippa plocka upp förgasren, har förgasarfobi om man säger så. Jag hoppas på att få så många tips på annat som möjligt.
Nån som har koll på vilken kompression det ska vara? Får väl sätta i kompprovaren imorgon om jag får tillgång till den.
-
Jahapp nu har jag stått och svurit åt den några timmar och så här ligger det till nu.
Den startar inte allls, ger inget livstecken av sig alls. Tändstiftet gnistarar på då man plockar av det och jordar mot motorn. Det ser fint ut också, ljusbrunt, dock ganska tort.
Bensin finns fram till förgasaren och plockar jag av insugsröret så syns det att han sprider bensinen i förgasaren. Täpper man till luftinsuget på förgasaren känns det att den suger. Likförbaskat startar den inte.
Om den gnistrar på stiftet kan det väl knappast vara nått elfel väl?
Kunde tyvärr inte göra kompprov eftersom mätaren var för tjock för att gå ner i "röret" ner till tändstiftshålet.
Nån som har nått förslag på vad det kan vara?
-
Har du kollat alla kontakter och sprejat med 5.56? Min gav gnista trots att den inte ville starta. Inte för att jag begriper riktigt hur det hänger ihop, men för min del var det ett flatstift på startrelät som var glappt.
-
Inte riktigt alla... :oops: tyckte inte det gick ihop sig heller med att gnista fanns och den ändå skulle vara elfel.
Får väl kanske göra det ändå, det är inge roligt att demontera all plast då man vet att man måste få ihop skiten igen. Dessutom har jag ett tjockt lager "myrmark" över allting efter gårdagen. Har ingen vattenslang här hemma så jag skulle fara iväg och tvätta den imorse om den bara hade startat :evil:
-
Ta mig f..n Tintin, jag tror du hade ganska rätt ändå. Grävde fram relät (för det är väl startrelät som sitter på 06:orna längst fram under dynan mittemot dom 3 andra säkringarna samt att den har 4kablar och en 30a säkring) och det hade börjat dela sig. Tänkte jag skulle bryta upp det och se hur det såg ut innuti men det sprakade bara då jag bände, troligen av massa grus innuti det eftersom jag kopplade av dom 2 röda kablarna.
Tack för hjälpen allihopa, nu hoppas jag att jag får den att gå igen!
-
Vi får väl hoppas att du äntligen har hittat felet. Nu har jag slut på förslag i alla fall :lol: 8O
-
Hoppas det löser problemet... för nu är det bara en vecka kvar till älgjakten och efter det får man börja hålla sig undan i skogarna, det är onödigt att störa dom då dom jagar eftersom dom inte stör mig då jag är och kör på deras jaktmarker resten av året.
-
ang kompett micke så sätt tummen för hålet o känn är det tryck så orkar du inte hålla för...om du orkar hålla för så är det inget högt komp.... 8O
-
De har du faktiskt rätt i svenne, tänke inte på de. Går den taskigt även efter att jag bytt startrelät plockar jag kanske bort tanken igen och provar.
-
går startmotorn runt tror jag inte att det är startrelät...kan ha fel...hur långt har den gått??
-
Startmotorn går som den ska. Rickards relä verkar också vara lika kasst som mitt, han provmätte det och fick värden och ljud som inte borde vara... och då det gäller el tror jag nog att vi kan lita på honom eftersom han är utbildad till elektriker.
Ska försöka få tag på nya relän imorgon så får vi se om dom går efter det, får hoppas på det!
-
annars lämna in den, du har väl garanti kvar ?
montera dit alla strypningar o se glad ut
-
Jovisst kan jag lämna in den men då kommer jag garanterat att vara utan den i några veckor, dessutom är det 50mil att köra så därför ville jag få igång den igen och köra till helgen innan älgjakten.
-
Jahapp, imorgon bär det av till Solefteå för att bli av med Dinlin.
Klotsvenne var närmst felet iallafall. med 99% säkerhet så är ventilerna brända. Verkar som att kompet går ut genom förgasaren.
Så nu blir man utan atv i ungefär en månad ser det ut som eftersom ÅF ska på älgjakt 2 veckor nu och sen tar det säkert nån vecka eller 2 att serva 2 Dinlisar också.
-
vad beror det på att ventilerna blir brända?
-
Jahapp, imorgon bär det av till Solefteå för att bli av med Dinlin.
Klotsvenne var närmst felet iallafall. med 99% säkerhet så är ventilerna brända. Verkar som att kompet går ut genom förgasaren.
Så nu blir man utan atv i ungefär en månad ser det ut som eftersom ÅF ska på älgjakt 2 veckor nu och sen tar det säkert nån vecka eller 2 att serva 2 Dinlisar också.
Bara att beklaga sorgen Hoppas då har en bättre åf än Svenne. hans hoj står fortfarande. Annars kan du ju alltid lägga ett skambud på svennes SMC :)
-
vad beror det på att ventilerna blir brända?
Beror på att vi inte fick veta att ventilerna skulle justeras redan efter 20-30 mil. Åsså lite otur i samband med det så blev det på detta vis.
Fö låter det som att det inte skulle vara några större problem att få ventilerna fixade. Dock så är ÅF på älgjakt i 2veckor nu men det kan man ju överleva... sålänge det ändå är jakt så är man ju ändu inte ute i skogen och kör.
-
Konstigt att ingen annan har vetat om att ventilerna skall justeras vid 20-30 mil. Låter som en dålig ursäkt.
Finns det nån åf som kan bekräfta detta?
-
Att ventlierna skulle justeras hörde då i alla fall jag aldrig talas om, och inte kunde jag hitta det i instruktionsboken heller (och den har jag läst noga!). Tycker också det verkar vara en knepig förklaring. Är det någon annan hoj man ska justera så tidigt överhuvudtaget??? :roll: :roll: :roll:
-
Det var min ÅF som berättade att man skulle göra det så tidigt, tyvärr så sa han det först 225mil senare.
Han sa ungefär såhär: På en 4taktare ska dom justeras in efter 20-30mil och på crosshojar efter 30H.
Jag har inte läst det häller i boken men ska lusläsa den igen. Hoppas att ÅF står för kalaset.
-
Han måste ju ffs stå för kalaset! Lite sent att informera om saker han borde ha gjort när du köpte hojen!
-
åf borde ge kunden en serviceplan....det har atvbranchens åf jävlligt svårt med....lite lågt o komma efteråt å säga att ventilerna ska kollas efter 20-30mil....det vill säga ca 4-5 timmar om man kör asfalt i ca 80 blås.... :lol: :lol: självklart fabriksfel... det är som vanligt en lustig branch....inte många åf som varken kan eller vet vad dom håller på med... :lol: våra dinlis lär inte vara dom sista som ventilerna bränns på...o självklart ska åf stå för garanti jobbet...tråkigt bara att importören bara står för reservdelar ..... o det finns risk för att kolvringarna måste bytas oxå..... :roll:..jävligt tråkigt micke.... vill inte låta tjatig men dinli är dålig kvalitet...05 orna går o 06 orna rasar???
-
Finns inte service schemat och intervaller med i instruktionsboken för Dinli ?
Det borde det göra om ägaren ska veta när maskinen ska in på service, alternativt göra service själv om Åf tillåter det.
-
Det finns en servicemanual med i instruktionsboken till min KFX 700 Hur ska man annars ha en sportslig chans att göra rätt 8O ÅF är skyldig att tillhandahålla eller på annat sätt säkerställa (kalla in på service eller tala om när det är dags för det) att man har möjlighet att sköta grejerna på rätt sätt så att dom håller. Håller med övriga, stå på dig gentemot ÅF och självklart ska han stå för kulorna, kanske till och med en viss kompensation för att du blir utan hoj ett tag nu! :twisted:
-
Vet att Can-am rekomendera ventil justering på iaf 650 som tribon har efter 30 mil, sen en gång till också
det verkade viktigt i börtjan då allt slits in
Måse fan ta o kolla upp min suzuki snart, den har rullt över 600 mil nu :)
-
Mickev
Har du mätt med komp provare eller bara med fingret ?
är intreserad att höra vad den visade för siffror
-
Enligt servicemanualen till Raptorn så rekomenderar Yamaha ventilkontroll/justering efter 32 mil, så det är nog inte helt ovanligt tydligen...
-
Enligt servicemanualen till Raptorn så rekomenderar Yamaha ventilkontroll/justering efter 32 mil, så det är nog inte helt ovanligt tydligen...
-
I instruktionsboken finns ett serviceschema men där står det ingen om ventiljustering efter 20-30 mil.
Fö så tror jag inte det blir några problem med ÅF eftersom han hitills har varit tillmötesgående på andra saker som händ. Dock så är väl vi alla människor och kan fela, han kan ju helt enkelt glömt säga det.
Kompprovet visade ingen utslag, dock är det inte med 100% säkert rätt eftersom jag inte provat kompprovaren sen vi köpten den och då köpte vi den begagnad. Men kan man hålla tätt för hand är det knappast nå större kompression.
-
Skaffa en komprovare från biltema för 150/200:-
de funkar bra
-
micke...om du trycker hårt med tummen o det pyser i näsan då är det ca 4 kg....det hade jag... :lol: :lol: :lol: :lol: tråkigt men orkar du hålla mot så är det garanterat lågt komp... :?
-
Det pyser inte enns i näsan :wink: :wink:
Det verkade som att det däremot pös ut i förgasaren så det är ju med stor sanolikhet ventilerna som behöver sig en omgång för att få tillbaka kompet.
Tur jag inte har Dinlin hemma nu... med detta regn hade den nog flytit bort. Ops, måste springa ut till bilen och kasta ut ankaret så jag får tag på bilen imorgon... :roll: :roll: