ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Ellack skrivet 22 augusti 2012 kl. 21:28:57

Titel: Gött knepigt fel + lite annat=) 450 -08
Skrivet av: Ellack skrivet 22 augusti 2012 kl. 21:28:57
Dag 1: En dag för några veckor sen skulle ja ut å brumma lite. Varmkörde fanskapet och stack iväg lite försiktigt, hörde ett lågt slammrande, när ja la i tvåans växel hände följande: motorn stendog...

Efter lite funderande och grejande kom ja fram till att det bästa måste va att skjuva igång den(vilket dock visade sej vara det dummaste man kunde göra.)

Efter otaliga försök gav vi upp, svettig och åk-kåt åkte ja å köpte nytt stift men med magert resultat.
Av med luftfiltret och i med startgas i förgasarn varpå ja ser att paddan skjuter ut bensinen bakvägen i förgasarn och nu börjar ja bli ölsugen(orolig) på riktigt. Bökar av all plast + tank, drar sönder en av gängorna på toppen skär mej i ett finger och surnar till delux :(veryangry):, när sansen återvänder och ja ska till att mäta ventilspel finner ja inte bladmåttet, surnar till igen och lägger ner för dagen.

Dag 2: Köpt ett nytt bladmått och passar in övredödläge(öd) och det är tvärtätt, 0,0 mm, tänker att det här kan inte va bra, samtidigt ser ja att ventilerna står inte alls som de borde när öd är inpassat så ur med stiftet och ner med en lång skruvmejsel i hålet, och mycket riktigt, kolven är bara halvvägs upp i cylindern! :banghead:
Lägger ner för dagen :hmmm:

Dag 3: plockar isär motorn eller iaf såpass att ja kommer åt kamkedjan. oljan är full i aluminiumspån och mungiporna vänder neråt i detta läget. Blir inte bättre av att kedjan fullbordat ett varv och möter sej själv runt veven :o(skulle ha tagit kort!) ur med kedjan och den va inte riktigt kurant för om man höll den i ena handen kunde man vrida den i vilken vinkel som helst utan att den ändrade form, tog man i med lite kraft hördes ett knasande för varje länk som rörde sej. Jag uppskattar att veven stod ungefär 70 grader fel=lika med troligt motorras=dyrt :help: Lägger ner för kvällen.

Fortsätter berättelsen senare i veckan.



Titel: SV: Gött knepigt fel + lite annat=) 450 -08
Skrivet av: tomas l skrivet 22 augusti 2012 kl. 22:53:40
ajajaj snacka om blodtrycks höjare
Titel: SV: Gött knepigt fel + lite annat=) 450 -08
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 23 augusti 2012 kl. 08:57:16
Tråkigt men tur det finns gott om delar hyfsat billigt.

Hade kedjan gått av?
Titel: SV: Gött knepigt fel + lite annat=) 450 -08
Skrivet av: Tictic skrivet 23 augusti 2012 kl. 09:04:52
Surt!!!!
Titel: SV: Gött knepigt fel + lite annat=) 450 -08
Skrivet av: Ellack skrivet 29 augusti 2012 kl. 18:28:48
Tråkigt men tur det finns gott om delar hyfsat billigt.

Hade kedjan gått av?

Nix, kedjan hade inte gått av, det närmaste jag kan förklara med var att den skurit(!)

Kan med glädje meddela att motorn är igång igen och det enda det kostade mej i delar var en ny kamkedja + filter och olja.

Metallspånen kom från den grejen som hindrar kedjan att hoppa av, förhoppningsvis räcker det lilla av den som är kvar för att kedjan ska hålla sej på plats. Inga ventiler var förstörda och veven va lätt att ställa in, ibland ska man ha tur :djump:

Det dyraste som det här medförde var att jag tittade igenom hela fyrhjulingen och bytte samtliga spindelleder + hjullager fram, hoppas skf håller bättre än taiwan-original.
spindellederna kostade 300+ styck, sviiiindyrt, ska åka till biltema nästa gång och mäta mej fram till ett par bil-leder som passar istället.

Det enda som saknas nu är nya dubbdäck + kanske försöka packa om originaldämparen(förjävla högljudd på senare tid :nono:) så kan vintern komma, cheers!