ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Brolle81 skrivet 14 augusti 2012 kl. 18:31:33
-
Har länge gått och sneglat på en fyrhjuling, men vet inte riktigt vad man skall ha. Köpte en 110 cc kina maskinen till min 3 årige son förra året och har sen dess varit löjligt sugen på en till mig med. Har kikat och läst och finns väl inte ett ont ord om Raptor 700 , medans 350 sägs vara lite liten och så men båda är lite dyrare än vad som kanske är önskvärt. Har även tittat på SMC Wildcat 500 som verkar vara en trevlig maskin men många säger att det är rent skräp som trillar sönder bara man tittar på den. Ändamålet är mestadels planerat grusväg, skog och kanske någon bana. Landsväg är en bonus men jag tror sällan man verkligen kör landsväg med större glädje dock skulle det ju underlätta transporten till och från till tänkt ställe där man ska köra . Så om man säger mest maskin för under 50 begagnat gärna väg reggat men inget krav och är inte blyg för att göra "mindre" service / del byten själv.
-
Har även tittat på SMC Wildcat 500 som verkar vara en trevlig maskin men många säger att det är rent skräp som trillar sönder bara man tittar på den.
Klart att Raptor är en trevligare och bättre maskin, men att säga att SMC Wildcat är bara skräp är faktiskt ren lögn :hmmm:
-
Wildcat är ingen dålig hoj alls, men jag valde själv en Raptor pga motorns karaktär, jag kan serva den själv (lätt med ventiler,olja osv), det finns TON av information på nätet, reservdelar och övriga prylar i överflöd.
Raptorn kommer ha komplett reservdelslager länge och skiter det sig totalt så är det bara lämna in hojen på närmsta Yamahaverkstad och bita i det sura äpplet.
Samt att jag inte ville lägga 60-70 på något jag måste fippla med munstycken och trixa för att få den gå riktigt bra
Det är skillnad på att skruva för att det är kul och skruva för att man måste.
-
Om jag lägger så mycket som 60 då blir det utan tvekan raptor men om man hittar en välvårdad begagnad smc för under 35 får det nog bli instegs atv:n. Helst hade man ju köpt flong ny Yamaha men om jag inte vet om det är så kul i längden är det ju vansinne.
-
Enkompis funderar på att sälja sin smc 500 re
-
I år ryms inte leksak i budgeten dessvärre. Tänkte vara ute i god tid och inte göra samma fadäs som jag gjorde när jag köpte min Alfa Romeo som var ett rent helvete och hundra tals timmar i garage. Därav vill jag redan nu titta ut vad som är vettigt att köpa och prisvärt att äga. Misstänker att vägreggade modeller kostar runt en 2-4k i försäkring per år lite beroende på vart man bor samt skadefria år etc. Andra aspekten är ju service intervaller och kostnader. Smärre saker som att byta filter och olja och lättare slitage delar räds jag inte men undviker helst motorhaveri och dyra service kostnader självklart får man väl ta smällen om man kör sönder nåt men vill inte ha nåt som trillar ihop av lite lugn körning och kostar skjortan. Raptor vore väl optimalt medans SMC verkar vara mer plånboks vänligt om man gör lite modifikationer så som byta till kraftigare styre och annat små krafs. Jag är ingen daredevil 100 km/h bigjump person utan kommer högst sannorlikt ligga i ganska lagom takt överlag då planen är att jag och sonen ska åka tillsammans och han har en liten 110cc kina modell . Har mycket skog som är uppkörd av skogsmaskiner där jag bor med fina spår samt åtskilliga kilometer med roliga grusvägar samt en rätt stor grusgrop (där man inte får köra men många gör) samt en crossbana någon mil bort. Så jag börjar kolla redan nu för att få en prisuppfattning och lite kunskap innan man köper nåt. Raptor verkar vara syndigt billiga i USA hur är det nere i asien regionerna säljs dom där med ? Har lite kontakter där om dom nu inte flyttat som jobbar med just frakt av saker till europa med omnejd.
-
Men du är säker på att det en quad du vill ha?
Kul med 4wd också, och på vintern är det inte dumt alls.
Dinli 450 hade jag nog kollat på också, rätt allround och det finns många. Rätt låga priser också.
Bättre kvalitet hittar du i Suzuki ltz400.
Bra att du är ute i god tid, då kanske du hinner testa flera ordentligt.
-
Är inte säker på exakt vad jag vill ha men vill ha en smidig maskin som man kan leka med. Dinli ska kollas upp med då . Ja hellre ute i god tid vet att det kan bli dyrt och väldigt fel annars. Suzuki har jag kikat på lite men färgerna på de flesta är helt fel i min smak visserligen kan väl det med smärre medel lösas. Huvudsaken trots allt är att hitta vettig maskin till vettiga pengar som tål en del och klarar diverse terräng. Vägreggad önskbart men inget krav. Har googlat lite mer och kikat i england där det säljs en hel del vägreggat vet dock inte specifika priser än men är deras vägregistrering samma som våran. Och vad kostar i så fall omregistrering tror ni ? Skulle ju om prisvärt ta en trip över och hämta en själv som en liten semester utflykt.
-
Bättre kvalitet hittar du i Suzuki ltz400.
Glömmer alltid bort den, skitbra hoj för det priset
-
...Det är skillnad på att skruva för att det är kul och skruva för att man måste.
Det beror mkt på hur länge den får stå isärplockad den dag det behövs. Jag som pendlar tröttnade på SMC (iofs en liten 250) som rasslade isär lite varstans till som tätt. Men om man "bara" har den för lek, så funkar både dinli och smc utmärkt. En till sak; om du ska åka med grabben i skogen kan en 350 raptor vara smidigare än en 700. Om du fastnar på en skogsstig kan du lätt lyfta 350:n.
-
Jag anser att de vägreggade Raptorerna generellt är övervärderade, men visst, det är ju marknaden som styr, och när man sen skall sälja så är det ju bra.
Men en oreggad eller terrängreggad Raptor 700 får man för 25 000:- och de går lika bra som de med plåtskylt på.
För övrigt är knappast en Raptor 700 svår att lyfta om man fastnat nånstans, varken fram eller bak.
Visst, lite tyngre än lillebror och en LTZ, men prova baxa runt en Dinli i skogen så tycker man därefter att 700:an är rätt smidig.
-
Mycket att tänka på märker jag. Har spenderat lite mer tid nu med att läsa och märkt att smc och dinli´s vägreggad går att hitta för ca 30 000 på blocket som till synes verkar vara i väldigt gott skick. Ja skogen är mindre roligt att köra fast kan jag tänka mig och Raptor 700 är nog helt släppt för tillfället LTZ 400 har jag kikat lite på dom verkar ju trevliga med måste jag säga efter att sett andra färgval än den tråkiga vita. Raptor 350 är dom hyfsat starka toppfart behöver absolut inte vara över 80km/h i min mening men vill att maskinen ska va stark och köra bakhjul om man lär sig vore väl rätt najs. Däck och sånt verkar vara ett jäkla meck att hitta kollade lite på dinli spec och den säger 25/8/12 fram samt 25/10/12 bak iofs vet jag inte hur snabbt man sliter ut däck och det är väl väldigt individuellt med antar jag. Hur som så brinner det inte i knutarna men ska fortsätta hålla koll fram tills det blir av så att man vet vad som är ocker pris. 2 personer verkar inte gälla alla modeller men vore nog önskvärt om mot förmodan tant vill/vågar sitta på bakom.
-
Mycket att tänka på märker jag. Har spenderat lite mer tid nu med att läsa och märkt att smc och dinli´s vägreggad går att hitta för ca 30 000 på blocket som till synes verkar vara i väldigt gott skick. Ja skogen är mindre roligt att köra fast kan jag tänka mig och Raptor 700 är nog helt släppt för tillfället LTZ 400 har jag kikat lite på dom verkar ju trevliga med måste jag säga efter att sett andra färgval än den tråkiga vita. Raptor 350 är dom hyfsat starka toppfart behöver absolut inte vara över 80km/h i min mening men vill att maskinen ska va stark och köra bakhjul om man lär sig vore väl rätt najs. Däck och sånt verkar vara ett jäkla meck att hitta kollade lite på dinli spec och den säger 25/8/12 fram samt 25/10/12 bak iofs vet jag inte hur snabbt man sliter ut däck och det är väl väldigt individuellt med antar jag. Hur som så brinner det inte i knutarna men ska fortsätta hålla koll fram tills det blir av så att man vet vad som är ocker pris. 2 personer verkar inte gälla alla modeller men vore nog önskvärt om mot förmodan tant vill/vågar sitta på bakom.
Om vi pratar Dinli och SMC så säger mina erfarenheter så här:
Äldre Dinli 450 (fram till 2008) är sämre tillverkade än SMC 500 (vet inte hur det är med dagens Dinli). Däremot har Dinlin bättre körställning, och har större utbud av eftermarknadsdelar. Dinlin är dock tyngre och inte lika välbalanserad som SMCn (på crossbanan är alltså SMC att föredra framför Dinli).
Motorn är ruskigt skottsäker för det priset (samma grundmotor i båda). Resten av maskinen når inte upp till sina Japanska konkurrenter, men MYCKET bättre än Kinatillverkade motsvarigheter. Duger utmärkt för lite lek och söndagskörning.
-
Att svenssonköra nåt varv på crossbanan går säkert bra med SMC:n, men skall man ta stalp och platåer som det är tänkt, då håller de tyvärr inte många varv.
Men att busa runt lite på nybörjarnivå funkar.
Gällande däck så är det inget problem alls, det finns överallt, i massor av dimensioner och mönster.
Så blanda inte in det nu och se det som ett problem, för det är det som sagt inte.
Däck slits, främst då terrängdäck på asfalt.
Åker man med asfaltsdäck på asfalt så är slitaget rätt försumbart, precis som slitaget på terrängdäck är i terrängen.
Dock vill jag bara nämna att däckdimensionerna du nämner knappast är däck anpassade för de maskiner som det snackats om i tråden, är det Dinlidäck så är det säkert däck till 700:an, dvs en fyrhjulsdriven modell som ligger rätt långt ifrån både SMC500 och Raptor 700.
-
Att svenssonköra nåt varv på crossbanan går säkert bra med SMC:n, men skall man ta stalp och platåer som det är tänkt, då håller de tyvärr inte många varv.
Men att busa runt lite på nybörjarnivå funkar.
Gällande däck så är det inget problem alls, det finns överallt, i massor av dimensioner och mönster.
Så blanda inte in det nu och se det som ett problem, för det är det som sagt inte.
Däck slits, främst då terrängdäck på asfalt.
Åker man med asfaltsdäck på asfalt så är slitaget rätt försumbart, precis som slitaget på terrängdäck är i terrängen.
Dock vill jag bara nämna att däckdimensionerna du nämner knappast är däck anpassade för de maskiner som det snackats om i tråden, är det Dinlidäck så är det säkert däck till 700:an, dvs en fyrhjulsdriven modell som ligger rätt långt ifrån både SMC500 och Raptor 700.
Nej, pratar vi om seriös crosskörning så är de båda två riktigt... Ja, dåliga.
-
Kollade vikten på dinli 450 och den var ju minst sagt en klumpig pryl smc låg på 200 kg sträcket medans dinlin väger in på 298 kg om jag fattat det rätt. Seriös crosskörning lär inte utövas jag har som sagt aldrig haft en sån här maskin och kört cross kanske 1 timme på bana i mitt liv. Om så märks att jag vill göra det kollar jag senare på annan maskin som inte är väg utan bara bana / grus / skog. Detta köpet är tänkt som små puttrande med lite lek och känna av om det är så kul som det verkar. Okej bra att däck inte går åt för fort vet att det var ett helvete till min Alfa när jag rulla lågprofil och var blyfot. Smc känns mer och mer som ett bra första köp för att känna på potentialen gör man en bra deal på begagnad med lite extra däck osv borde man inte tappa så mycket om man byter efter ett år eller så om det visa sig roligt men för klent.
-
Nu är du troligtvis i fel spec-ruta igen och läser... en Dinli-quad kan knappast väga 300 kilo.
Deras ATV på 700 kubik kanske, men inte quaden som sagt.
Quaden väger nog 225 eller nåt, men det är inte bara vikten som sådan som spelar in, utan även tyngdpunkten, och Dinlin är framtung.
Skall man lyfta den i skogen så funkar det att lyfta häcken, men främre delen frestar på.
Iaf för mig... men jag är klen, det vet jag.
Men återigen, skall du kolla och jämföra via spec-rutor, se till att du kollar på RÄTT maskin.
-
Japp märkte det nu jag klicka på länken hos atv huset för deras pdf och den satte en på Dinli Centhour 800 från start av någon anledning . 210 kg då iaf som inte var så mkt mer men kanske som du säger är tyngdpunkten till problem.