ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Tommy_76 skrivet 25 augusti 2006 kl. 09:49:54

Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Tommy_76 skrivet 25 augusti 2006 kl. 09:49:54
Hallå, jag har köpt en SMC300.
Precis som alla er andra blev jag lovad att den skulle toppa ca:110-120kmh. Döm om min förvåning när jag efter 20mil fortfarande inte kommer över 85-87!

Så jag har bytt huvudmunstycke från ett "80"  :arrow:  "120".
Har borrat 6st 13mm hål i luftburkslocket.
Flyttat brickan på nålen till lägsta.

Så, tändstifténa blev vita. Vilket tydligen tyder på för mycket luft/lite soppa. Tejpade igen 3st hål, nu är dom "Chokladbruna", som dom bör vara.
Alltså borde man kunna sätta i ett större huvudmunstycke, eller?
Jag är inte bra på att meka, så jag hoppas på bra tips.
Vet inte om jag bara tror att den är rappare nu, men den gör iaf 93...
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: JR_700 skrivet 25 augusti 2006 kl. 11:08:41
Jag har ett 125 munstycke, 140 är beställt... Har oxå borrat hål i luftburken. Och jag har kommit upp till 96km/h nu i alla fall. Märkte att den är lite starkare efter bytet.
Väntar på det nya munstycket nu, oså en effektdämpare oxå...
Titel: effektssystem till 300
Skrivet av: Tommy_76 skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:12:48
Enligt "min" ÅF i Timrå kommer det ett system till 300:an
om 3-4 veckor. Det till 250 passar om man böjer/bänder lite :?

Men jag väntar tills det kommer ett som passar som det ska...
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Moco skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:15:17
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:15:54
Jag kör med 140 munstycket, tror det är gränsen uppåt, har inte flyttat läget på nålen. Är nu lite svår vid kallstart...skall även jag kolla färgen på stiften... kör med borrad burk och 38-drev samt borrat extra avgasutsläpp bak på ljuddämparen. Min är uppmätt till 105km/h ärliga
Mätaren visar ju dessutom lite fel ca 3-5 km för lite mot verklig fart ( med original hjul! )
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Tommy_76 skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:20:30
Du Moco, det är inte så svårt & tar inte så lång tid. Ca 2tim med testkörning(måste kolla stiften).
Sen blir den ju starkare/rappare i axet. Bakhjulsåka är inga problem nu...
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Tommy_76 skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:27:45
Citat från: "Moco"
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.


  Munstycke kostar ca35:-
  Borrahål i locket till luftburken: Gratis.
  Justera nålen: Gratis.
_________________________________
35kr för 8kmh till är rätt okej
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: JR_700 skrivet 25 augusti 2006 kl. 15:20:17
Citat från: "Tommy_76"
Citat från: "Moco"
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.


  Munstycke kostar ca35:-
  Borrahål i locket till luftburken: Gratis.
  Justera nålen: Gratis.
_________________________________
35kr för 8kmh till är rätt okej




Och det är värt besväret...   :D  :D
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Moco skrivet 25 augusti 2006 kl. 16:11:45
Citat från: "SMC_300"
Citat från: "Tommy_76"
Citat från: "Moco"
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.


  Munstycke kostar ca35:-
  Borrahål i locket till luftburken: Gratis.
  Justera nålen: Gratis.
_________________________________
35kr för 8kmh till är rätt okej




Och det är värt besväret...   :D  :D


Fast ni glömde "tummen-mitt-i-handen-Moco"

Kan iofs be en polare byta munstycke. Men finns det inga nackdelar med att göra så med maskinen?
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 25 augusti 2006 kl. 19:06:40
Citat från: "Moco"
Citat från: "SMC_300"
Citat från: "Tommy_76"
Citat från: "Moco"
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.


  Munstycke kostar ca35:-
  Borrahål i locket till luftburken: Gratis.
  Justera nålen: Gratis.
_________________________________
35kr för 8kmh till är rätt okej




Och det är värt besväret...   :D  :D


Fast ni glömde "tummen-mitt-i-handen-Moco"

Kan iofs be en polare byta munstycke. Men finns det inga nackdelar med att göra så med maskinen?



Det lär inte finnas några nackdelar om du ställer in bränsle/luftblandningen korrekt !  Munstycke byter du väldigt enkelt själv... Det är inte alls svårt, om du skruvar bort förgasaren som sitter med 2st 10 muttrar, samt luftslangen som sitter med en stjärnskruv. sedan skruvar du bort botten skålen så har du munstycket där, bara att skruva ur med en rak mejsel och ersätta med den nya !
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: Moco skrivet 25 augusti 2006 kl. 19:21:23
Citat från: "SoloNo1"
Citat från: "Moco"
Citat från: "SMC_300"
Citat från: "Tommy_76"
Citat från: "Moco"
Känns som mycket jobb för 6-8 km/h...

Tror jag behåller min i orginal.


  Munstycke kostar ca35:-
  Borrahål i locket till luftburken: Gratis.
  Justera nålen: Gratis.
_________________________________
35kr för 8kmh till är rätt okej




Och det är värt besväret...   :D  :D


Fast ni glömde "tummen-mitt-i-handen-Moco"

Kan iofs be en polare byta munstycke. Men finns det inga nackdelar med att göra så med maskinen?



Det lär inte finnas några nackdelar om du ställer in bränsle/luftblandningen korrekt !  Munstycke byter du väldigt enkelt själv... Det är inte alls svårt, om du skruvar bort förgasaren som sitter med 2st 10 muttrar, samt luftslangen som sitter med en stjärnskruv. sedan skruvar du bort botten skålen så har du munstycket där, bara att skruva ur med en rak mejsel och ersätta med den nya !


Ok, men hur vet man vad som är "rätt" i bränsle/luft?
Titel: Re: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftbur
Skrivet av: sunfire skrivet 25 augusti 2006 kl. 21:33:33
Citat från: "Moco"
Ok, men hur vet man vad som är "rätt" i bränsle/luft?


Du känner om hojen går bättre hoppas jag. Sen får du "läsa" av stiften och se om färgen är så som Tommy_76 skrev.
Lite ungefärliga värden finns ju i denna tråden och i övrigt är det bara att prova sig fram med luft och bränsle blandning.

Citat från: "Tommy_76"
Så, tändstifténa blev vita. Vilket tydligen tyder på för mycket luft/lite soppa. Tejpade igen 3st hål, nu är dom "Chokladbruna", som dom bör vara.
Titel: SMC300 Nytt huvudmunstycke, justerat nålen & luftburken
Skrivet av: vector skrivet 25 augusti 2006 kl. 22:39:00
Det er forskjell på å lese av pluggen på firtakt kontra totakt. Porselenen i midten blir farget og leses på totaktere mens porselenen på firtaktere er ganske hvit, her leser man av metalldelene på pluggen, se denne linken http://www.dragstuff.com/techarticles/how-to-read-plugs.html