ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 10 augusti 2012 kl. 08:19:04

Titel: Polaris original Prospector bandsats
Skrivet av: traktorz skrivet 10 augusti 2012 kl. 08:19:04
•   2878059 Prospector Track monteringskit Sportsman XP 550/850 10-11
•   2877539 Prospector Pro-S bandsats till Sportsman XP 09-11
Titel: Köra bandsatsen med drivning på enbart bakaxeln?
Skrivet av: traktorz skrivet 10 augusti 2012 kl. 08:43:50
Vilka fördelar/nackdelar med att köra med drivning på två axlar resp. fyra axlar vid användning av bandsats? Upplever att det är enklare att styra & manövrera ekipaget med drivningen bortkopplad på framaxeln, t.ex. vid påkoppling av ved/timmer-vagnen. Även om 4WD-läget är inkopplat, så driver väl inte ekipaget alltid på samtliga axlar, än om inte något av "hörnen" slirar??

Kan inte se att de främre banden har slitits mer av att enbart använda drivning bak. Jo förresten, de främre banden är nog inte parallella längre, efter att ha kört emot otaliga stubbar, så toe-in vinklarna behöver förmodligen kollas upp vid en kommande service.

Har en transportsträcka på 2 km alt. 6km på asfalt, så bandsatsen har fått gå ett antal mil på asfalt i vår och i sommar. (Ekipaget är tyvärr för brett för vår nuvarande släpvagn). (Förmodligen får bandsatsen sitta på året om i fortsättningen, kanske lika bra att sälja fälgarna och orginalhjulen som knappt rullat många mil.)

För det mesta har ekipaget fått gå i myrmarker. Frånsett bandslitaget, så är de enda synliga tecknen på användandet rostangrepp på centrumbrickor och bultar till stödhjulen. (Myrvatten är nog en korrosiv miljö med låga pH-värden.)

Imponerande framkomlighet med bandsats, då det går att ta sig fram i myrmarker där jag undviker att gå i mina stövlar. Ekipaget har fastnat i ett surhål en enda gång, men drar annars lätt en lätt lastad boggivagn med ATVn nere i mossan ner till fotstöden denna blöta sommar.

Varje band har ett enda centralt smörjställe vad jag kan se, så det har fått något enstaka pumpdrag med fettsprutan. Dessutom gnisslar en fjäderbelastad gummibussning ibland, så då kör man lämpligen upp på en stubbe, så att det ena främre bandet lyfts upp och fjädern trycks ihop, så att man kommer åt att smörja dess metallstav med fett.

Men hur är det med de andra stödhjulen? Som synes av bilden finns det två par större och tre par mindre stödhjul på varje band. Är dessa 10 hjul försedda med underhållsfria inkapslade rullager? Miljön är som sagt korrosiv och det blir i tid  sällan mellan rengöring av ATVn, för en tur längs myrarna och ATVn ser lika moss-madrasserad ut igen.