ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Bartelsson skrivet 8 augusti 2012 kl. 12:03:24
-
Hallå !
Har funderat på det här med val av drivmedel...
Då jag kör motorsåg och trimmer på alkylatbensin och har för avsikt att även börja köra både åkgräsklippare och vanliga gräsklipparen på alkylatbensin så föddes en tanke...
Man kör ju inte sin fyrhjuling varje dag så jag tänkte man skulle testa alkylat även där och köper man på macken i pump så kostar den ju "bara" 17;50:- litern.
Ringde till ATV Sweden och hörde med teknisk support om lämpligheten att tanka hjulingen med alkylatbensin och fick till svar att det är bättre än vanlig handelsbensin och alla garantier gäller...
Är det någon som har erfarenhet av att köra sin älskling på alkylat?
Prestanda? Lättare/svårare att starta? Driftstörningar?
Mvh! / Pär
-
Hade det i en moppe den gick helt normalt dock men bieffekten att den blev brutalt svårstartad i kyla
-
Varför skulle du köra hjulingen på alkylatbensin? Jag har faktiskt precis börjat köra motorsåg och trimmer på alkylat---eftersom jag inte orkar hålla på och blanda de små skvättar jag använder...och avgaserna känns fräshare att andas in. Jag tror inte att alkylatbensin är bättre på nåt vis just för motorns skull---kanske för miljöns... I motorer med avgasrening är dock nyttan för miljön måttlig jämfört med andra sorters bränsle. Det huvudsakliga användningsområdet är gräsklippare, kantklippare, utombordare på småbåtar och andra små bensinmotorer som saknar avgasrening.
-
Jag har kört en del på alkylatbensin, har inte märkt av några nackdelar men inte heller några fördelar. Enda skillnaden är att man känner på lukten från avgaserna att man kört på alkylatbensin istället för vanlig "pump" bensin.
Om du nu inte är en "inbiten miljönisse" så skulle jag rekommendera att köra på vanlig soppa eftersom att det är billigare.
-
man behöver inte vara inbiten miljönisse, jag kör min hjuling på Rapsdiesel och det är bara pga att den minskar skadliga (för kroppen) ämnen i avgaserna, man drar ju i sig en del avgaser om man kör i krypfart i skogen eller kopplar släp till hjulingen.
-
Skulle vara intressant å se en källa på att alkylatbensin och rapsdiesel verkligen ger mindre skadliga ämnen i avgaserna :rtfm:
-
Är det bara jag som tycker att avgaserna från Aspens 2T luktar värre än gamla kräftskal?
-
Skulle vara intressant å se en källa på att alkylatbensin och rapsdiesel verkligen ger mindre skadliga ämnen i avgaserna :rtfm:
Det finns en sådan undersökning.Av hundra fiskyngel dog alla av avgaser från handelsbensin, motsvarande siffra för Aspen blev tio döda yngel av hundra.Angående om Aspen är bättre för motorerna, skruva då isär två likvärdiga motorer, där den ena gått på Aspen och den andra på handelsbensin. Skillnaden är helt enorm, naturligtvis till Aspens fördel.
-
Jag (min fru) är orolig för ungarnas hälsa när de sitter på vagnen bakom lillhjulingen. Jag har ju 25l dunk aspen till gräsklipparn, så det är kanske bara att tanka i och köra? Men besvärlig kallstart låter inte så skoj... >:(
-
ähh 2 takt som luktar så gott :headbang:
-
Jag (min fru) är orolig för ungarnas hälsa när de sitter på vagnen bakom lillhjulingen. Jag har ju 25l dunk aspen till gräsklipparn, så det är kanske bara att tanka i och köra? Men besvärlig kallstart låter inte så skoj... >:(
Efter att ha kört Aspen sen begynnelsen kan jag säga att, några startproblem vid kyla har jag aldrig upplevt. Att tänka på "dom små" som sitter bak och drar i sig avgaser "direkt från röret", är klokt. Ska jag vistas mycket bak vid hjulingen som går på tomgång vid vinschning, blir det Aspen i tanken. Med handelsbensin kommer "pannknacket" som ett fogdebrev på posten. Vill du skona ungarna än mer, finns en ännu renare Aspen att tillgå. Den bensinen är godkänd för användning inomhus. ()p
-
Det finns en sådan undersökning.Av hundra fiskyngel dog alla av avgaser från handelsbensin, motsvarande siffra för Aspen blev tio döda yngel av hundra.Angående om Aspen är bättre för motorerna, skruva då isär två likvärdiga motorer, där den ena gått på Aspen och den andra på handelsbensin. Skillnaden är helt enorm, naturligtvis till Aspens fördel.
Hade varit trevligt med en länk. Det är inte så att jag är skeptisk på något vis men det hade varit kul med lite fakta istället för att någon bara har sagt att de här å de här är bättre än de där å de där :)
-
ska kolla upp den där superaspen! annars är jag inne på att dra slang under vagnen...bra att kallstarter inte är ngt problem!
-
Ett problem med slang under vagnen kan bli att avgaserna "vänder" och sugs in i vagnen, j.m.f, att köra med öppen bagagelucka, kanske en skorsten, :lol: :lol: ()p
-
Jag tänker i alla fall testa på min maskin...
Då alla garantier i alla fall gällande Access inte påverkas av att man kör på alkylatbensin... ^-^
Har för avsikt att återkomma i ämnet då jag vet om det fungerar bra...
-
... kanske en skorsten, :lol: :lol: ()p
Hmmm. Det känns inget bra när du lägger till "skrattfnatt-gubbar" bakom i mina ögon en seriös tanke.... Kanske finns en förklaring till varför folk i byn drar för persiennerna när jag kommer förbi. ???
-
Sorry för OT, men ett sätt att flytta avgaserna är ju att lyfta pipan uppåt, tex som HMF gör på sina snorklar ur Swampserien, för även om akrylatsoppa är mindre farligt än mackbensin, så är det nog knappast hälsosamt:
(http://i9.photobucket.com/albums/a75/phreebsd/wheelers/SwampSeries_snork_5-19-2009/IMG_5173.jpg)
-
Hmmm. Det känns inget bra när du lägger till "skrattfnatt-gubbar" bakom i mina ögon en seriös tanke.... Kanske finns en förklaring till varför folk i byn drar för persiennerna när jag kommer förbi. ???
Hm, skrattfnattgubbarna fick "symbolisera" hur det skulle se ut med skorsten på hjulingen och inget annat. Och som Hydro nämner är avgaserna från alkylaten inte miljövänliga på något sätt, däremot saknas en mängd skadliga ämnen som finns i handelsbensinen. :) ()p
-
.. som HMF gör på sina snorklar ur Swampserien
Vi kör vidare med OT: Visste inte att det fanns. Ser ju lite knasigt ut, men funkar säkert fint. Just nu har jag laborerat med en gammal avloppsslang (i plast) till tvättmaskinen på ca 2m som jag surrar in under vagnen. Funkar, men skulle behöva vara ett par meter längre.
-
angående RME i dieslar:
Ren RME ger lägre utsläpp av partiklar, kolväten, kodioxid och har marknadens lägsta utsläpp av cancerframkallande kolväten.
Med RME 100 minskar utsläppet av koldioxid med ca 75% jämfört vanlig diesel. Utvöver det så reduceras även framförallt partikelutsläppet med ca 50%. Dessutom är de partiklar som kommer från RME inte så små och så farliga som de som vanlig diesel skapar.
från http://www.ecobransle.se/ (http://www.ecobransle.se/)