ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: HUSA skrivet 8 augusti 2012 kl. 11:43:16
-
Min ögonsten har dessvärre fått lite rost angrepp på ram mellan hasplåten och ramen och detta måste åtgärdas. Min ide är varmgalvanisering av hela ramen och pulverlackering därefter. Har någon erfarenhet om detta är en bra lösning?
Andra bra förslag emottages tacksamt.
-
Citronsyra och galvspray? Hur pass rostskadat är de? För att motivera en hel demontering menar jag.
Då ska du bjuda på blästring o hela den biten me alltså?
Jobbar med pulverlack i jobbet dagligen och kan iaf angående galv säga som så att det fungerar. Men inte mer än så, har galven minsta lilla defekt så får pulverlacken det automatiskt. Men me de sagt så blir det halvbra finish. Och pulvret sätter sig bäst på naken metall, nyblästrad helst. Pulverlacken är ett fullgott rostskydd i sig, låter överambitiöst med galv också. Slår du i nånstans eller skrapar imot och repan går igenom pulverlacken så har den väl gott igenom galven i alla fall och rosten gräver sig ju under allt sånt ändå. (olika fort såklart men dock)
-
Skall man varmgalva så får det inte finnas täta "rum" eller "blindtarmar" i det som skall i badet.
Alltså måste man borra hål där detta finns och hål försvagar, så tänk på var du borrar isf.
Sen får du tänka på att du säkert redan har hål där saker är infästa, och vid varmgalv så fylls lätt dessa hål igen, eller "deformeras" av galvet.
Idén som sådan är klart tänkvärd och om du gör verklighet av det så gör gärna en "projekttråd"!
Att både pulverlacka och varmgalva känns nästan väl lyxigt, men har man ändå ramen fri så visst...
-
Kör en zinkfosfatering alternativt oxsilanfosfatering, pulverprimer och sedan en polyesterbaserad pulverlack på toppen istället för varmgalvat...
Min erfarenhet säger att varmgalvat på den här typen av konstruktioner är inte värd arbetet/kostnaden.
-
Angående rosten blev jag förvånad hur angripet ramen har blivit i kontaktytorna mot skyddsplåtarna + lite till. Original plåten till Honda är felkonstruerade där dräneringen är undermålig, blir att ändra. Något drastiskt måste till så det lutar mot varmgalv ca 70-100 my. Var i kontakt med Pohlinvest och de såg inga problem med detta. Normalt är muttrar som varmgalvas överskurna så troligen får man gängrensa efteråt. Stor fördel med galv är att skador i galvet skälvläker dvs. offrar sig för att stoppa korrosion. Men jag vill inte ha en silvrig ram!!! Om det inte går att lackera på ett bra sätt får jag ta mig en funderare. Klaffar allt startas projektet i Oktober. Som du nämnde en tråd får jag göra så andra inte behöver springa på pumpen om det skiter sig ;D
-
Förlåt min okunnighet varför skulle det bli mindre arbete med zinkfosfatering kontra varmgalv?
Kostande blir säkert högre.
-
Förlåt min okunnighet varför skulle det bli mindre arbete med zinkfosfatering kontra varmgalv?
Kostande blir säkert högre.
Ska du få en bra och fin pulverlack är inte varmgalv ett bra alternativ.