ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Eric Sigurdsson skrivet 7 augusti 2012 kl. 06:29:02
-
Hej,
Det är dags för min första service på min SMC 503 Wildcat och ringde runt igår och letade efter ett bra serviceställe.
ÅF för SMC i närheten:
Extremebike Tingsryd - Inte mitt förstaval pga. oseriöst intryck när maskin skulle köpas
MX Bikeparts Nättrabry - Har tydligen gått i konkurs
Då testade jag den lokala cykelhandlaren (säljer mycket atv, quad) och de påståd att de inte kan få hem delar för en vanlig oljeservice. Med det svaret så orkade jag inte ens ifrågasätta.
Då gick jag tillbaka till att försöka med Extremebike, bara pga. stämpeln. De frågade om jag köpt maskinen där (vilket jag inte gjort), och då kostar en första service (byte olja, filter + yttre genomgång) 2400:-!
Är detta verkligen rimligt?
Då ringde jag till kotjet trading i Vislanda (också ÅF för SMC, men några mil härifrån) och de ville ha 1200:- för den servicen. I mina öron låter detta mer rimligt men å andra sidan så verkar inte denna firma speciellt seriös den heller...
Tankar och idéer? Tips på andra serviceställen (behöver inte vara ÅF för SMC) som är bra i närheten av Tingsryd, Linneryd?
-
Var du än gör så lämna den inte i tingsryd. Dom e så jävla oseriösa. Först så ta de sinnesjukt betalt. De vill ha de dubbla än alla andra. Köper man maskin där så får man normal priser. För de andra så är de jävligt sega. De säger maskin ska vara klar då och då men den bli inte klar. Och för de tredje så kollade de inte ens luftfiltret på servicen. Inte dragkroken m.m men de kryssade ändå i att de var kontrollerat. Man kan tycka om man lämna in maskin med lös dragkrok att de spänner åt den? Och sen inte nog med de så slabba dom med oljan när de hällde i motorn.
Ne fy fan så långt ifrån dom de bara går och säger de till alla som fundera på servicar där.
-
Har aldrig haft problem med dom.. Har fått min maskin inklämd mellan andra när han typ är fullbokade.. Och får alltid min maskin när jag typ vill ha den.. Tycker han har bra service. Allafall när jag är där nere..
-
Var du än gör så lämna den inte i tingsryd. Dom e så jävla oseriösa. Först så ta de sinnesjukt betalt. De vill ha de dubbla än alla andra. Köper man maskin där så får man normal priser. För de andra så är de jävligt sega. De säger maskin ska vara klar då och då men den bli inte klar. Och för de tredje så kollade de inte ens luftfiltret på servicen. Inte dragkroken m.m men de kryssade ändå i att de var kontrollerat. Man kan tycka om man lämna in maskin med lös dragkrok att de spänner åt den? Och sen inte nog med de så slabba dom med oljan när de hällde i motorn.
Ne fy fan så långt ifrån dom de bara går och säger de till alla som fundera på servicar där.
Var servar du nuförtiden då?
-
Jag lämna min till bil å marin i växjö de har cf moto. De är väl inte världs bäst iofs. Men många som klagat på tingsryd. Sen kanske han funka för vissa men gör han inte de som står i papprena som han kryssa i så är han oseriös. Vet inte någon smc åf här i växjö. Men jag kör hellre 20 mil enkel resa och lämna till bra åf :p
-
Hej,
Det är dags för min första service på min SMC 503 Wildcat och ringde runt igår och letade efter ett bra serviceställe.
ÅF för SMC i närheten:
Extremebike Tingsryd - Inte mitt förstaval pga. oseriöst intryck när maskin skulle köpas
MX Bikeparts Nättrabry - Har tydligen gått i konkurs
Då testade jag den lokala cykelhandlaren (säljer mycket atv, quad) och de påståd att de inte kan få hem delar för en vanlig oljeservice. Med det svaret så orkade jag inte ens ifrågasätta.
Då gick jag tillbaka till att försöka med Extremebike, bara pga. stämpeln. De frågade om jag köpt maskinen där (vilket jag inte gjort), och då kostar en första service (byte olja, filter + yttre genomgång) 2400:-!
Är detta verkligen rimligt?
Då ringde jag till kotjet trading i Vislanda (också ÅF för SMC, men några mil härifrån) och de ville ha 1200:- för den servicen. I mina öron låter detta mer rimligt men å andra sidan så verkar inte denna firma speciellt seriös den heller...
Tankar och idéer? Tips på andra serviceställen (behöver inte vara ÅF för SMC) som är bra i närheten av Tingsryd, Linneryd?
En service kostar rätt mycket helt enkelt.
Att MX Bikeparts Nättrabry har gått i konkurs "bevisar" ju att de som sysslar med denna typ av maskiner inte har några sötebrödsdagar precis.
Rätt många aktörer har fått stänga igen sina portar de senaste åren p.g.a. dålig lönsamhet, och med den allt större prispressen på själva maskinerna så måste företagen tjäna pengarna på service istället.
VIsst kan man köpa maskinen billigt hos en ÅF eller på nätet, och serva billigt (eller själv) hos någon annan, men på sikt finns risken att både de billiga ÅF och de billiga serviceverkstäderna går i konkurs om alla börjar göra så...
För 2 år sedan kostade min Can-Am:s första service 2000 kr, även det tyckte jag var dyrt, men det finns de som fått betala 3000 kr...
2400 kr är inte billigt, men det är inte heller ocker.
De som säljer en sån service för 1200 kr stoppar kanske pengarna direkt i fickan?
(Och då kan man ju vara billig)
-
En service kostar rätt mycket helt enkelt.
Att MX Bikeparts Nättrabry har gått i konkurs "bevisar" ju att de som sysslar med denna typ av maskiner inte har några sötebrödsdagar precis.
Rätt många aktörer har fått stänga igen sina portar de senaste åren p.g.a. dålig lönsamhet, och med den allt större prispressen på själva maskinerna så måste företagen tjäna pengarna på service istället.
VIsst kan man köpa maskinen billigt hos en ÅF eller på nätet, och serva billigt (eller själv) hos någon annan, men på sikt finns risken att både de billiga ÅF och de billiga serviceverkstäderna går i konkurs om alla börjar göra så...
För 2 år sedan kostade min Can-Am:s första service 2000 kr, även det tyckte jag var dyrt, men det finns de som fått betala 3000 kr...
2400 kr är inte billigt, men det är inte heller ocker.
De som säljer en sån service för 1200 kr stoppar kanske pengarna direkt i fickan?
(Och då kan man ju vara billig)
Första servicen på min maskin innehåller inte speciellt mycket.
Byte av olja och filter (material: ca 350:-)
Okulär besiktning + fettning av leder (material: 20:-).
Materialkostnad: 370:- inkl. moms
Arbetskostnad: 2,5 h x 450:- = 1125:- inkl. moms
Totalt: 1125:- + 370:- = 1495:- inkl. moms.
Och då har jag räknat högt på arbetstiden och arbetskostnaden. Jag anser att 1000 - 1500:- är en rimlig kostnad för en vanligt oljeservice, men kanske det dubbla eller mer om det ingår ventiljustering.
-
Skulle inte få för mig att lämna en hjuling eller ens att handla på bil och marin.. Väntar fortfarande på svar från dom på delar( nog gått ett halv år) som det tog Tingsryd 2 timmar att få fram..
Sedan tycker jag dom är så stöddiga där om man inte köpt maskinen hos dom..
-
det räcker man går in på extrembike i tingsryd så vill man vända och åka hem, vi va där i vintras och titta på en wildcat till min polare, dom höll just då på att montera ihop den så vi fick gå in i verkstaden och titta och FY FAN vilken röra där va, plus att där sprang mest runt en massa jönsar som jag aldrig i mitt liv skulle våga lita på när det gäller att mecka
-
Skulle inte få för mig att lämna en hjuling eller ens att handla på bil och marin.. Väntar fortfarande på svar från dom på delar( nog gått ett halv år) som det tog Tingsryd 2 timmar att få fram..
Sedan tycker jag dom är så stöddiga där om man inte köpt maskinen hos dom..
Precis vad jag tycker om Extremebike.
det räcker man går in på extrembike i tingsryd så vill man vända och åka hem, vi va där i vintras och titta på en wildcat till min polare, dom höll just då på att montera ihop den så vi fick gå in i verkstaden och titta och FY FAN vilken röra där va, plus att där sprang mest runt en massa jönsar som jag aldrig i mitt liv skulle våga lita på när det gäller att mecka
Samma tanke slog mig också när jag var där inne...
-
Så det ni söker är alltså en ren och fin verkstad, med personal som har högskoleutbildning och 10 års erfarenhet, OCH ett pris som ni tycker är OK, alltså runt 1200-1500 kr för en första service? :dntknow:
Visst kan jag hålla med om att det vore ett dröm-scenario, men nu är det ju inte så att denna typ av arbeten är världens mest eftertraktade, och personalomsättningen rimligtvis är rätt hög, och med tanke på den skrala lönsamheten som vissa har så används troligen praktikanter här och var som fullfjädrad personal.
Detta är som jag ser det verkligheten, men det finns säkert undantag, men då talar vi inte om några låga priser heller, utan då hamnar vi nog runt de 3000 kr som jag tidigare nämnde.
Visst är det dyrt med service, det tycker jag också, men jag ogillar att man hänger ut enskilda företag och personal på det sätt som görs i denna tråd, hur man uppfattar en verkstad skiljer sig oerhört mycket från en person till en annan, som vi sett i denna tråd, och jag tycker att det är tråkigt, och troligen orättvist, att publikt klanka ned på företag/personal som ni gör i denna tråd.
Om det nu är ockerpriser så borde ju fler starta denna typ av företag och bli miljonärer, eller hur?
Nja, det gäller nog att inse att det krävs både lokaler, personal, kundkontakter, administration, lager o.s.v. om du alls skall ha en fungerande verksamhet, och då kostar det mycket att driva en verkstad, det gäller att ha hög beläggning, och ha förmåga att ta tillrckligt mycket betalt för att det skall löna sig, det är verkligheten, även om jag vet att det är svårt att förstå.
Jag tycker det är mer ocker att de reklambyråer och programmerare som jag köper tjänster av tar 1250 kr/timme, och deras enda verktyg är en bärbar PC. :help:
-
När jag klipper mig, vilket iofs blir mer och mer sällan, så tar det cirka en kvart och kostar 300, och hon har en sax för några kronor.
"frisörsaxar är jäääättedyra" säger folk... jajo... säkert...
Timlönen blir 1200:- vilket är typ samma som byns största fleroperationsmaskin, och den kostade tydligen åttasiffrigt vid inköp och gubbe ingår.
Detsamma gäller en skördare för fem mille som suger i sig bra med soppa och med en gubbe i hytten.
Så allt är relativt.
Så om Extremebike tar 450 per timme så är det billigt anser jag... riktigt billigt.
Vad kostar en snickare eller en målare?
I Erics fall så ser alla att han är pedant så varför det skall finnas nån stämpel i nån bok förstår jag inte, är det garantin då eller?
Andrahandsvärdet bör knappast påverkas så det lönar sig att serva hos ÅF, sköter man maskinen som bilderna här på forumet visar så lär seriösa spekulanter knappast oroa sig för nån avsaknad av eventuell stämpel.
()p
-
Delar bara min åsikt om extremebike, de tar 3600 för service med ventiljustering, och med tanke på att de bara byter oljan och möjligtvis justera ventilerna så är de vad? Max 2 Tim arbete? 3600/2 1800kr timmen sen matrial för 400 cirka så säg 1600 timmen. Den servicen jag gjorde var de endast oljebyte för dom hade inte rört nånting annat mer än oljebyte och de tar 20min i redig verkstad? Och den kostnaden landa på 2400. Så kan man kolla Tim kostnad där. Debitera de för varje påbörjad timme så är de 2000 i timmen.
Man känner sin maskin man ser den varje dag och då ser man oxå om dom varit och gjort de som ska göra. Nipplar var inte fettade, ingenting var smörjt osv osv. En frisör eller annat gör åtminstone de jobb du betala för, dom klipper inte halva huvet å skicka iväg en.
Upp till var och en var man serva men jag sätter inte min fot mer där och ett par andra har sagt samma sak.
Skillnad om de GÖR en redig service och inte myglar igenom.
Tro knappas nån annan tolera en hantverkare som gör halva arbetet för full betalning eller?
-
köpt maskin där smc 503 30 mils service 1200kr och 100mils service 1800kr.. aldrig varit problem för mig att få en tid där brukar vara typ kom på fredagen hämta på lördagen.. då jag knappt hinner efter jobbet..
visst kan hålla med om att det är stökigt i verkstan där nere och 2 unga killar
-
Jag har aldrig haft nån maskin där inne och har aldrig köpt nån maskin av dem så jag uttalade mig generellt, alltså inte endast om just Extremebike.
Jag har däremot köpt tillbehör som tex hjul mm där och det har alltid funkat perfekt.
Tråden gällde priset på service, inte huruvida det blir gjort eller ej... utförs det inte så är det ju självklart åt helvete, men jag kommenterade främst prisläget som sådant.
Min mc servar jag på Claessons i Bromölla och där är bemötandet, utförandet och totalintrycket alltid maxat.
De kollar alltid över allt, även om det kommit nån servicebulletin och då fixas även det.
Även där kostar vanliga servicen typ 2500:- men om man lämnar in cykeln under lågsäsong (jul-februari eller nåt) så får man 500:- i rabatt och som smålänning är man ju alltid där nere i snöstormen och krånglar i mörkret efter jobbet.
Och med tanke på övriga kostnader förenade med motorcyklar mm så anser jag faktiskt inte det vara dyrt.
Men om man nu anser det, varför då inte fixa saken själv?
På en ny SMC 500 får man nog kallt räkna med en värdeminskning på närmare 2000 i månaden första året och eftersom de flesta tydligen kör rätt minimalt blir det nog inte mer än två servicar på ett år, och då är denna kostnad i relation till värdeminskningen (som ju också är en kostnad) egentligen rätt liten.
-
Över 200 mil på ca 6 månader under den tiden var jag sjukskriven 1 månad utan körning;-)
-
Över 200 mil på ca 6 månader under den tiden var jag sjukskriven 1 månad utan körning;-)
Britsmar 600 mil på 4 mån ungefärlish ;)
-
Britsmar 600 mil på 4 mån ungefärlish ;)
Han är inte frisk heller.. Sedan har han ju pendlat till och från jobbet med den.
-
True. Jag har petat av ca 2000 mil på 4 år :) Varav 1200 på min LTZ ()p
Men som du säger jag har fast röv... eller störd kanske du sa?
-
De servicar jag gjort på min fyrhjuling och på Spydern har alla tagit 2-3 timmar, exakt hur mycket tid som gått till andra kunder kan jag inte säga då jag inte hängt över killarna, men jag har i alla fall fått vänta ett bra tag på att det skall bli klart trots att jag varit och gjort andra ärenden ett par timmar varje gång jag lämnat på service.
Visst vill jag också att serviceschemat skall gås igenom, speciellt sånt som man vet verkligen behöver göras, som att smörja, byta filter, olja och rengöra sånt som skall rengöras.
Att de inte kollar däcktrycket slaviskt kan jag tycka är OK - för det vill jag ändå ha som jag själv valt att ha det.
Tar dom betalt för att justera ventilerna, så skall ventilerna också justeras.
-
Så det ni söker är alltså en ren och fin verkstad, med personal som har högskoleutbildning och 10 års erfarenhet, OCH ett pris som ni tycker är OK, alltså runt 1200-1500 kr för en första service? :dntknow:
Visst kan jag hålla med om att det vore ett dröm-scenario, men nu är det ju inte så att denna typ av arbeten är världens mest eftertraktade, och personalomsättningen rimligtvis är rätt hög, och med tanke på den skrala lönsamheten som vissa har så används troligen praktikanter här och var som fullfjädrad personal.
Detta är som jag ser det verkligheten, men det finns säkert undantag, men då talar vi inte om några låga priser heller, utan då hamnar vi nog runt de 3000 kr som jag tidigare nämnde.
Visst är det dyrt med service, det tycker jag också, men jag ogillar att man hänger ut enskilda företag och personal på det sätt som görs i denna tråd, hur man uppfattar en verkstad skiljer sig oerhört mycket från en person till en annan, som vi sett i denna tråd, och jag tycker att det är tråkigt, och troligen orättvist, att publikt klanka ned på företag/personal som ni gör i denna tråd.
Om det nu är ockerpriser så borde ju fler starta denna typ av företag och bli miljonärer, eller hur?
Nja, det gäller nog att inse att det krävs både lokaler, personal, kundkontakter, administration, lager o.s.v. om du alls skall ha en fungerande verksamhet, och då kostar det mycket att driva en verkstad, det gäller att ha hög beläggning, och ha förmåga att ta tillrckligt mycket betalt för att det skall löna sig, det är verkligheten, även om jag vet att det är svårt att förstå.
Jag tycker det är mer ocker att de reklambyråer och programmerare som jag köper tjänster av tar 1250 kr/timme, och deras enda verktyg är en bärbar PC. :help:
Du nämner precis vad jag menar, jag vill att mina maskiner ska servas av kompetent personal som ger ett trevligt bemötande och gör ett riktigt bra jobb. Hade jag haft en stor MC-verkstad här som gav mig just detta, så har jag inga problem med att betala 2000-3000:- för en service.
Och okej, fel ordval gällande "ockerpris". Fel av mig.
Jag förstår dock inte varför det är fel att diskutera företag här? 90% av alla gånger jag ska köpa en tjänst eller vara på internet söker jag på företagsnamnet för att få en någorlunda hyffsad bild av hur andra uppfattar företaget i fråga. Jag anser att det är helrätt att diskutera företag på just den nivån vi gör just nu.
Är det taskigt för företaget som det diskuteras om? Ptja, det är jobbigt att driva företag. Man måste alltid bevisa att man är värd det man tar betalt för. Sånt är livet.
När jag klipper mig, vilket iofs blir mer och mer sällan, så tar det cirka en kvart och kostar 300, och hon har en sax för några kronor.
"frisörsaxar är jäääättedyra" säger folk... jajo... säkert...
Timlönen blir 1200:- vilket är typ samma som byns största fleroperationsmaskin, och den kostade tydligen åttasiffrigt vid inköp och gubbe ingår.
Detsamma gäller en skördare för fem mille som suger i sig bra med soppa och med en gubbe i hytten.
Så allt är relativt.
Så om Extremebike tar 450 per timme så är det billigt anser jag... riktigt billigt.
Vad kostar en snickare eller en målare?
I Erics fall så ser alla att han är pedant så varför det skall finnas nån stämpel i nån bok förstår jag inte, är det garantin då eller?
Andrahandsvärdet bör knappast påverkas så det lönar sig att serva hos ÅF, sköter man maskinen som bilderna här på forumet visar så lär seriösa spekulanter knappast oroa sig för nån avsaknad av eventuell stämpel.
()p
Nej, jag tycker inte man kan jämföra priser mellan olika branscher. Alla vet att olika jobb inte är lika betalda. Jag tjänar t.ex. dubbelt så mycket än vad min sambo gör... Går det att jämföra?
Ang. stämpel eller ej så tänker jag så här. Jag har en ny maskin och om jag kan få en schysst service med stämpel för ett rimligt pris (rimligt = normal nivå) så tänker jag köpa det. Framförallt pga. prioritering av tid.
-
Förra året satt jag bakom styret i över 2000 mil under juni-juli-augusti.
Så ja, jag anser att fyrhjulingar generellt körs lite.
-
Läste igenom tråden lite löst, men.. Gällande att sådana firmor som säljer atv, quads, service för dessa etc försvinner pga konkurs. Jag tror inte det bara skulle handla om att ta mer betalt än andra firmor för sina tjänster för att få det att gå runt med lönsamheten. Jag menar, det kan inte vara så att de hamnar i konkurs för att de är för dåliga helt enkelt? (Som jag läste någonstans i tråden, att man kanske sätter in praktikanter för att spara pengar). Inkompetens, billigaste lösningarna för att spara tid, missnöjda kunder som man dissar för att spara en liten peng som absolut inte kommer tillbaka, osv. Noggrannhet och kompetens är borde ändå vara A och O inom motorbranschen; man ska veta vad man gör och göra det med kvalité. Jag kan känna igen det negativa folk skriver hos åtminstone ett företag som pysslar med fyrhjulingar i mina trakter. En gång fick jag lära mig att en missnöjd kund är detsamma som 9 missnöjda kunder i snitt på en gång. Exempelvis om man själv varit missnöjd med ett serviceuppdrag då man lämnat bort sin fyrhjuling till ett företag så rekommenderar man ju inte det företaget till någon av sina polare, eller till någon över huvud taget. Kanske till och med som här, man nämner bristerna på ett forum som når ännu fler fyrhjulingsbrukare. Tappar man kunder, så tappar man pengar med enkel matematik. Utan kunder går det absolut inte runt. Detsamma blir effekten om man är otroligt nöjd; det når ut till nya kunder. För det är det handlar om; skapa nya kunder, växa och ha god lönsamhet. Man bör vårda de kunder man har, även om det skulle vara få. Om man kollar på andra företag, vad gäller då för att behålla sina kunder? Service, service, och service. Folk vill känna sig välkomna. Folk vill känna sig sedda, speciellt om de är missnöjda. Jag vet själv hur skön känsla det är som försäljare att kunna vända en missnöjd kund till att vara sjukt nöjd när denna lämnar, för man vet att kunden kommer att komma tillbaka och handla mer. Ibland blir det tråkigt och det kanske kostar firman lite för att göra kunden nöjd.. Men en nöjd kund å andra sidan är som en investering. Den nöjda kunden kommer automatiskt generera fler kunder när denna snackar med vänner och bekanta. Det var bara en lite tanke jag hade om det hela =)
-
Jag tycker ändå man kan använda ett annat ordval än "sega jönsar som springer omkring i en grisig verkstad".
De är trots allt människor, och hur de ser ut, eller hur noga de är med städningen tycker jag inte skall vara avgörande för hur de bedöms som mekaniker.
Troligen så läser dom ju vad som skrivs här, och det är nog inte så kul läsning, och det går få fram precis samma uppfattning utan att använda sig av rent förnedrande uttryck.
Även om jag tycker att den kvinnliga ordermottagaren på "min" bilverkstad sköter sitt utseende/hygien dåligt så skulle jag aldrig komma på tanken att publikt i ett forum som detta skriva det, och inte heller skulle jag anse att det var ett tecken på att verkstans arbete skulle bli sämre för det.
De skulle troligen få fler och mer nöjda kunder om hon skärpte till sig, visst, men skall man verkligen behöva bedömas på sitt utseende?
När det gäller "En tankes" inlägg så kan jag bara hålla med, en nöjd kunder är värd mycket pengar.
Problemet för många verkstäder tror jag dock är att de har mer jobb än den kan hantera, och då tas det genvägar, blir skitigt och stökigt, och kundvården får stå åt sidan, för det viktigaste är trots allt att hinna med så mycket som möjligt.
De som aldrig tittar bakom kulisserna ser ju itne hur det ser ut i verkstan, bara hur resultatet av service/reparation har blivit.
Blir det resultatet dåligt, ja - då skall kunden naturligtvis inte vara nöjd.
Som ett exempel kan jag nämna senaste servicen på min spyder.
Den har sedan den var ny dragit lite åt vänster när man kör, trots upprepade "nollställningar" och justeringar av servons mittläge så fortsätter den att dra till vänster.
Min slutsats är att bakhjulet pekar en aning till höger, och att detta innebär att maskinen drar lite till vänster.
Justerar man bakhjulet så börjar drivremmen kliva snett på bakdrevet, så det går inte...
Jag bad dem kontakta den centrala serviceorganisationen för att få besked om vad som kunde göras (typ justera in hela motorinfästningen) och höra av sig till mig med besked, det är nu 6 veckor sedan, och jag har inte hört ett pip.
Jag förstår i och för sig att det har varit sommar och semester, och jag förstår om de inte har tid med denna typ av utredningar, men det gör mig itne desto mindre till en missnöjd kund, i vart fall till den dag de hör av sig.
Hur många här tror att de hör av sig utan att jag stöter på? ...
Ett litet tillägg. Jag tror att jag hade bemöts på exakt samma sätt på alla verkstäder, och anser därför inte att det finns någon anledning att hänga ut företaget ifråga.
Om de levererar besked, och fixar problemet skall jag mer än gärna skriva ut vilka som gör min service.
-
Jag tycker ändå man kan använda ett annat ordval än "sega jönsar som springer omkring i en grisig verkstad".
De är trots allt människor, och hur de ser ut, eller hur noga de är med städningen tycker jag inte skall vara avgörande för hur de bedöms som mekaniker.
Troligen så läser dom ju vad som skrivs här, och det är nog inte så kul läsning, och det går få fram precis samma uppfattning utan att använda sig av rent förnedrande uttryck.
Ordval kan alltid diskuteras men principen, att tala om varför man är missnöjd ser jag inget fel i.
Dessutom, om jag är chef/ansvarig för en tjänst/produkt ser jag till att min personal är kompetent och gör sitt jobb på ett bra sätt. Om "ett bra sätt" är att hålla ordning i verkstaden och se någorlunda "ren" ut ser jag till att det blir så...
Jag förstår inte varför inkompetens är en ursäkt (jag anser att "sega jönsar" och "grisig verkstad" är tydliga bevis på inkompetens).
-
Jag förstår, men du tydlig-gör ju exakt det jag menar, för dig är det troligen viktigare att personal och verkstad är hela och rena än att du får din service väl utförd, och det respekterar jag, även om jag inte håller med, eller anser att det är lika viktigt som du anser.
För andra är det helt betydelselöst, och de kan säkerligen vara mycket nöjda med samma verkstad som du ratar, och då tycker jag att det är adekvat att ta upp frågan till debatt, och itne bara låta ditt och andras nedvärderande inlägg stå helt oemotsagda.
Sammanfattningsvis kanske man kan säga att det inte är en verkstad för pedanter, men (enligt vad som skrivits) uppenbarligen finns det kunder som anser att de sköter sina uppdrag på ett bra sätt ändå.
Rent generellt håller jag dock med dig, ju helare och renare lokaler och personal är, desto större är rimligen chansen att även arbetena utförs på ett adekvat sätt.
(Även om det i praktiken innebär att de har mindre tid över till att utföra faktiska arbeten som reparationer och sevice då de istället skall tvätta sig, byta kläder, och städa lokalerna mellan varje uppdrag)
-
Dödsdömt för ett företag att göra så som dom gjorde mot mig i alla fall. Men de som jobba där betalar arbetsförmedlingen för har jag hört, men har ingen koll om de är duktiga eller ej.
Rent generellt så är de svårt att hitta trevlig åf. De är väl typ trech jag vet om. Sen spela de kvitta om de är Yamaha eller Kina puff.
Men när jag kolla runt så fick man pris från 2000-3600 så priset skiljer rätt rejält. Och kvalitén höjs inte med priset.....
-
Lät väldigt dyrt, jag fick betala 2800:- hos min ÅF för en 500mil service med ventiljustering och lite annat smått och gott + bromsbeläggsbyte
-
Jag har köpt min där och har sett verkstadsdelen av affären, vad jag såg var en massa slitna, SMUTSIGA och leriga fyrhjulingar och mopeder som folk har lämnat in i det skicket. Att se sånt påverkar helhetsintrycket av verkstaden och vilken verkstad blir inte smutsig av att hantera sånt?
De har inte världens största verkstad så ja det är trångt och alltid fullt med fyrhjulingar/mopeder som är smutsiga fast det är väl inte deras fel?
Att man sen litar på att de gör allt i en service kan väl diskuteras, av de jag kollar efteråt så är alla delar smörjda och alla "nipplar" fettade. Sen om ventilerna justerades har jag väl grubblat på ibland eftersom ägaren inte var där den dagen och personalen som var där inte visste hur man spänner en kedja på en SMC 500.
-
Jag har köpt min där och har sett verkstadsdelen av affären, vad jag såg var en massa slitna, SMUTSIGA och leriga fyrhjulingar och mopeder som folk har lämnat in i det skicket. Att se sånt påverkar helhetsintrycket av verkstaden och vilken verkstad blir inte smutsig av att hantera sånt?
De har inte världens största verkstad så ja det är trångt och alltid fullt med fyrhjulingar/mopeder som är smutsiga fast det är väl inte deras fel?
Att man sen litar på att de gör allt i en service kan väl diskuteras, av de jag kollar efteråt så är alla delar smörjda och alla "nipplar" fettade. Sen om ventilerna justerades har jag väl grubblat på ibland eftersom ägaren inte var där den dagen och personalen som var där inte visste hur man spänner en kedja på en SMC 500.
när jag skrev att det va skitigt så menande jag inte bara på golvet, jag menade att allt va i en enda röra, där va överfulla papperskorgar som ingen hade tömt, där låg pappa och plast överallt på golvet och arbetsbänken behevör jag nog inte ens nämna hur den såg ut.
hade jag varit boss på ett sånt ställe så hade jag haft regeln att var dag innan mina anställda slutar och går hem så ska verkstaden städas av och ställas i ordning.
-
Jag har varit i deras verkstad flera gånger, går ofta in det hållet om möjligheten finns... så gör jag alltid, överallt, eftersom det är där verkligheten finns.
Polerade och glättiga butikslokaler med kundmottagning osv känns inte lika "verkliga".
Och visst är det rörigt där... extremt rörigt faktiskt.
Och trångt.
Saker man beställt är inte alltid ens lätta att hitta, men det har alltid funkat, och det är ju i grund och botten ändå resultatet som räknas, och jag har alltid blivit nöjd där.
-
Jag har sett många rena och fina bilverkstäder, men ALDRIG en ren och fin "småmaskinverkstad", tror det hänger ihop med att det är svårare att ta bra betalt för reparation av småmaskiner, vilket ställer större krav på stor genomströmning, vilket innebär pressade tidsscheman, vilket innebär hårt jobb, vilket innebär stor personalomsättning.
Jag är säker på att det går driva en småmaskinsverkstad rent och snyggt, men då blir priserna ännu högre.
Jag försvarar inte att det är rörigt och skitigt, men jag kan förstå att det blir så.