ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: berra_88 skrivet 6 augusti 2012 kl. 22:00:52

Titel: Olja
Skrivet av: berra_88 skrivet 6 augusti 2012 kl. 22:00:52
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!

Titel: SV: Olja
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 augusti 2012 kl. 22:12:44
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!

Ja det är speciell olja. Annars kommer kopplingen snart börja slira eller bete sig allmänt konstigt.

Du ska ha en olja märkt med JASO dessa är gjorda för våtlamellkoppling. Kostar inte så mycket mer än vanlig olja. Men vill du ha det bästa (av min åsikt)  Castrol GPS 10w-40
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 augusti 2012 kl. 09:34:12
Måste bara få skriva att jag har aldrig kört annat än vanlig motorolja i min från ny och den har gått drygt 1000 mil och inte slirar då kopplingen. Däremot har jag vait noga  med att byta ofta mellan 100-130 mil, även oljefilter.
Så det jag menar är att det funkar även med vanlig motorolja men köp en bra dyr helsyntetisk motorolja så kan du känna dig tryggare. (kan funka med billiga också men då vet man inte lika lätt vad man får)
Jag kör på helsyntet från agrol som klarar hög komp och vrid (gjord för dieselmotorer)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 augusti 2012 kl. 12:30:29
Jag skulle ändå inte rekommendera det. Visst vill man spara 50 kr så är det ju ett alternativ. Men jag slängde i vanlig olja i min LTZ och kopplingen släppte inte helt så det small i växlarna. tog 3-4 oljebyten innan det blev bra igen! 
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 7 augusti 2012 kl. 12:54:29
Måste bara få skriva att jag har aldrig kört annat än vanlig motorolja i min från ny och den har gått drygt 1000 mil och inte slirar då kopplingen. Däremot har jag vait noga  med att byta ofta mellan 100-130 mil, även oljefilter.
Så det jag menar är att det funkar även med vanlig motorolja men köp en bra dyr helsyntetisk motorolja så kan du känna dig tryggare. (kan funka med billiga också men då vet man inte lika lätt vad man får)
Jag kör på helsyntet från agrol som klarar hög komp och vrid (gjord för dieselmotorer)
oj du har nog haft rejäl tur, det är VIKTIGT att det är en jaso märkt olja när du har våtlameller.
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!


vad du än gör så snåla inte med att köpa biltema olja, själv kör jag på valvoline olja och det blir ungefär 40kr dyrare vid varje byte och det kan man leva med när man vet att det är en RIKTIG olja du får.

Titel: SV: Olja
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 augusti 2012 kl. 14:39:57
Som sagt har andra jag känner som kör med vanlig bilolja i sin dinli (1000 mil) som heller inte har problem med att växlar smäller eller att den slirar så där håller jag  inte med, vad det är för skitlameller i en ltz vet jag inte men dem är väl känsliga eller nått.
Så jag skriver av egen erfarenhet och jag kör inte på någon billig olja så att jag sparar (jag kör på en olja jag tror på och som gett mig många timmar med min maskin utan problem)
Ska även tillägga att jag har även slirat och fiskört då jag plogat med maskinen och sånt sliter extra hårt  på lameller då motorn även går extra varmt då den inte får fartkylning.
Så det verkar då inte sitta skräp lameller i dinlin.
Olja är en hel vetenskap och tro mig att jag läste på när jag gjorde mina val av olja.
Jag kör även när det är -20 och då brukar inte mc olja vara lika bra (kallstarter)
 
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 7 augusti 2012 kl. 14:48:48
Som sagt har andra jag känner som kör med vanlig bilolja i sin dinli (1000 mil) som heller inte har problem med att växlar smäller eller att den slirar så där håller jag  inte med, vad det är för skitlameller i en ltz vet jag inte men dem är väl känsliga eller nått.
Så jag skriver av egen erfarenhet och jag kör inte på någon billig olja så att jag sparar (jag kör på en olja jag tror på och som gett mig många timmar med min maskin utan problem)
Ska även tillägga att jag har även slirat och fiskört då jag plogat med maskinen och sånt sliter extra hårt  på lameller då motorn även går extra varmt då den inte får fartkylning.
Så det verkar då inte sitta skräp lameller i dinlin.
Olja är en hel vetenskap och tro mig att jag läste på när jag gjorde mina val av olja.
Jag kör även när det är -20 och då brukar inte mc olja vara lika bra (kallstarter)
du har som sagt haft tur, om du inte tror oss så får du väll ändå tro på dom som tillverkar din motor (subaru då i ditt fall) och dom säger att där ska vara en riktig jaso olja i den,
förr i tiden så hade man en form av torrkoppling på vissa motorcyklar och då körde man på vanlig motorolja.
ltz har definitivt inga sämre lameller än vad subaru motorn har.
och läst på har du ju absolut inte gjort om du nu tog en olja som tillverkaren absolut inte rekommenderar.
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Wingman skrivet 7 augusti 2012 kl. 15:09:23
I en bilmotor vill man ha så lite friktion (energiförlust) som möjligt, men en bilmotor  innehåller ej heller koppling och växellåda ihop. Det är det som MC-oljornas normer  reglerar så att inte kopplingar i oljebad börjar slira orsakade av tillsatser som ej är godkända för MC-motorer. Är dock ingen professor i det hela, men det är såvitt jag känner till iallafall =)
Titel: SV: Olja
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 augusti 2012 kl. 21:37:01
du har som sagt haft tur, om du inte tror oss så får du väll ändå tro på dom som tillverkar din motor (subaru då i ditt fall) och dom säger att där ska vara en riktig jaso olja i den,
förr i tiden så hade man en form av torrkoppling på vissa motorcyklar och då körde man på vanlig motorolja.
ltz har definitivt inga sämre lameller än vad subaru motorn har.
och läst på har du ju absolut inte gjort om du nu tog en olja som tillverkaren absolut inte rekommenderar.
Jag vet inte riktigt varför du skriver att jag har haft tur då det är så alvarligt fel jag gjort och att det inte borde funka. (är ju inte ensam heller så då måste det vara tur att vi kör dinli)
O ja jag vet att det är skillnad mellan våtkopplingsolja och inte, men i detta fallet med dinlis lameller är det inte lika känsligt, och jag skrev att jag gör kallstarter ibland runt -15-20 grader. Det är däremot väldigt viktigt att göra korta intervaller på byte av olja när man inte kör jaso
När jag hade min smc 250 var det skillnad då den  inte ville ha vanlig olja. så skillnad på lameller är det ju tydligen  ;)
Tror ni mig inte så får ni väl komma å testa min maskin å se om den smäller i växlarna eller slirar på kopplingen.
Har även nu bytt motor till en som gått lite(fick tag i en billigt) och kör på samma olja i den och den mår då lika bra efter 300 mil. (bytte inte för att den förra var dålig mer än att jag skulle byta kamkedja på den)
Jag har däremot inte sagt att det är dåligt med jaso olja men sade att det inte var lika känsligt(gällande dinli), så ni kör vad ni vill.
Ska nog tillägga att det kan skilja mellan olika tillverkare av oljor och det kan avgöra hur bra det funkar, så åter igen testa och se, funkar det inte så byt till jaso olja som är ett tryggare  val(ingen tvekan om det och har aldrig påstått annat).
Bättre att byta olja en gång för mycket än en gång för lite
Hittade inte tidigare en 5-40 mcolja men ser nu att det finns så det passar bättre för kallstarter då jag prioriterade detta. Tidigare bytte jag vinter- och sommarolja nu kör jag vinterolja hela året.
Känns väl lite så där om jag skulle börja köra mcolja nu i maskinen då jag vet att den förra höll så bra, (även andras) och man vet inte vad man får ut från maskinen med annan olja. ;) 
ja vi får se och jag får väl återkomma om den börjar hugga eller slira eller nått, om jag byter.
 
 
Titel: SV: Olja
Skrivet av: tomas l skrivet 7 augusti 2012 kl. 23:57:06
att köra på bilölja är inte fel om maskinen är vattenkyld
men de ämnen som oljebolaget har tillsatt för att tillgodose att våtlamellen inte
tappar sin funktion har dom inte gjort för att det är kul att slabba i olika medel i oljan utan för att motortillverkaren begär det för att det krävs just den tillsattsen för att kopplingen skall fungera klanderfritt så att frångå detta krav är ej att rekomendera
om man gör det ändå så är det inte på grund av vishet utan av andra orsaker
men när problemet dyker upp så bör man ej bli förvånad.
sen skall tilläggas att det finns liknande tillsattser som kan ha så gott som samma verkan i motoroljan så det kan vara så att den olja som används i detta fall ej behöver vara skadlig för lamellen bara att den heter något annat.