ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: sebzan skrivet 6 augusti 2012 kl. 18:41:22
-
Tjena,
Nu är det snart dags för en 300-milaservice för min SMC-300xle och jag har haft lite svårt att hitta vad det egentligen är som ska "kontrolleras" eller "bytas" - Någon som har koll så att jag kan prata med verkstan?
Givetvis bör det vara byte för olja och oljefilter, kontroll av tändstift men vad mer?
Hälsningar Sebastian :)
-
ventiler väl??
-
Generellt vad jag förstått är det olja, filter, stift. Ventiler kontrolleras inte mer än med möjligen örat om man inte ber extra om det, men då kostar det också extra.
Vad tar de för servicen? Och de borde ju kunna specificera/ ge en checklista på vad som blivit utfört ()p
-
varje 1000 km eller 100h
olja
ventiler
kolla att alla skruvar är kvar och kolla att inget sitter löst
kedja och drev
tändstift
luftfilter
broms olja
2000 km eller 200h
bränsle system
styrleder
nu har jag hoppat över allt som jag ser som saker man ändå märker är sönder. men här har du servis listan komplett i kappitel 3-2
http://www.smcatv.com/images/Extension%20250-300.pps (http://www.smcatv.com/images/Extension%20250-300.pps)
-
varje 100 km eller 20h
olja
ventiler
kolla att alla skruvar är kvar och kolla att inget sitter löst
kedja och drev
1000 km eller 100h
tändstift
luftfilter
broms olja
2000 km eller 200h
bränsle system
styrleder
nu har jag hoppat över allt som jag ser som saker man ändå märker är sönder. men här har du servis listan komplett i kappitel 3-2
http://www.smcatv.com/images/Extension%20250-300.pps (http://www.smcatv.com/images/Extension%20250-300.pps)
Kan kan väl inte stämma man ska kolla ventilerna varje 10 mil?
-
Klart det inte stämmer, troligtvis menar de att efter de FÖRSTA tio milen eller 20 timmarna så...
-
Ja var lite trötter där :whip: 1000km är olje intervallen.
Men sen är alla dom där servis råden lite väl safe ( beroende på kör stil )
och ja hydro det var första bytet jag fick med där ist.
-
Hej alla,
Tack för alla svar - det blev ungefär det som ni skrivet och priset landade på 2.000:-, och nog känns det som om den går ännu lite jämnare och bättre nu. :)
-
förlåt om jag tränger mej på här i tråden men jag behöver ett klokt svar angående oljenivån?
ska man kolla nivån när motorn e kall eller varm? för jag kollade min när den va varm och då va nivån ca: 5mm över max på stickan sen kollade jag igen när den va kall och då va nivån ca: 5mm under max..
någon som vet?
/Nicke :-\
-
Motorn ska vara varm när du kollar oljan, och byter oljan.
-
Motorn ska vara varm när du kollar oljan, och byter oljan.
okej men hur ska oljenivån vara när motorn e kall?
-
okej men hur ska oljenivån vara när motorn e kall?
Kan inte svara något annat än att motorn (oljan) ska vara varm vid bytet. Bland annat så rinner oljan lättare, vilket gör att du får ut mer olja när du tappar ur den. Förvisso tror jag inte det är några extrema skillnader i oljenivån, jämfört kallt mot varmt...
-
okej e det någon som har kollat på oljestickan på sina maskiner någon gång??
vad jag vet är att man ska fylla på ca: 1,9L olja vid byte av olja och filter..
så frågan är vad hur ska nivån vara på stickan?? (troligtvis på MAX).. kall/varm??
nu till problemet när min Wildcat 503 RE är kall så ligger oljenivån på ca MIN och när motorn e varm så e nivån strax över MAX..
skulle uppskatta ett svar :hmmm: :-\
MVH Nicke..
-
Den lär ju inte gå sönder om du har 1cl för mycket olja i expansions kärlet, jag kollar alltid hur mycket olja jag har när den är varm iaf. Vet dock inte om den brukar sjunka under MIN bara för att den är kall.
Finns ju GUIDE här annars:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=38211.msg335740#msg335740 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=38211.msg335740#msg335740)
-
tack så mycket ()p