ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 6 augusti 2012 kl. 14:03:47
-
Vilket läge har ni på när ni kör i sandtag med eran hjuling?
-
Beror lite på, hur fort det går att köra eller om man ska igång och klättra.
-
Beror lite på, hur fort det går att köra eller om man ska igång och klättra.
Om man ska ha fart och klättra upp för en backe tex, då ska man väl ha högväxel? :)
-
Om man ska ha fart och klättra upp för en backe tex, då ska man väl ha högväxel? :)
Beror på hur brant den är. Behövs 4wd så hade jag valt lågväxel.
-
Allt över 5 km/t kör jag högväxel. Men man känner när den ligger och maler rem. Är det tungt så växla ner :) bättre o varva lite på lågväxel än att bränna rem på hög. Men jag har ganska lågt tillslag 1700rpm och hyffsat bottenvrid.
Edit: hade skrivit hög , hög :banghead:
-
Med min 800a så är det oftast högväxeln på dom flesta ställen, men med 300an så är det lågen när man hamnar utanför vägen. Men det är ju en jäkla skillnad på effekten där. Skulle jag åka terräng med Linhaien på högväxeln så hade jag nog slirat sönder remmen eller kopplingen rätt fort.
Så har man lite mindre motor så är det nog klokt att använda lågväxeln så ofta det är lämpligt.
-
Med min 800a så är det oftast högväxeln på dom flesta ställen, men med 300an så är det lågen när man hamnar utanför vägen. Men det är ju en jäkla skillnad på effekten där. Skulle jag åka terräng med Linhaien på högväxeln så hade jag nog slirat sönder remmen eller kopplingen rätt fort.
Så har man lite mindre motor så är det nog klokt att använda lågväxeln så ofta det är lämpligt.
Så det gäller även outlander 400 också då? :hmmm:
När jag ska körde upp för en backe använde jag högväxeln, får inte nog med fart med lågen i.
Är det lugnt och göra så sålänge däcken spinner och jag har nog hög fart?
-
Så länge du behöver farten och maskinen orkar så är ju högväxeln lagom.
Du har nog betydligt bättre flås i din än i min 300a. Den låter mest "bröööl" och har halvdöda flodhästar i motorn. ;)
Men om maskinen inte orkar på högväxeln, det är då du skulle ha valt låg. Eller haft mer fart från början.
Men ta det lugnt om du är ute och leker på egen hand, bättre om någon kompis är med. Kan gå illa rätt snabbt om man har otur.
-
Så länge du behöver farten och maskinen orkar så är ju högväxeln lagom.
Du har nog betydligt bättre flås i din än i min 300a. Den låter mest "bröööl" och har halvdöda flodhästar i motorn. ;)
Men om maskinen inte orkar på högväxeln, det är då du skulle ha valt låg. Eller haft mer fart från början.
Men ta det lugnt om du är ute och leker på egen hand, bättre om någon kompis är med. Kan gå illa rätt snabbt om man har otur.
Jo, är för det mesta själv och leker så jag får ta det lite lugnt.
Är det stor risk att man misslyckas när man kör efter kanten upp för en backe och sedan snett neråt?