ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: adrian_vg skrivet 6 augusti 2012 kl. 10:33:17
-
Finns det fyrhjulsdrivna ATV i storleksklassen som denna Defenda http://www.defenda.se/shop/3590---defenda-atv-xy150st-5-150cc-med-back!!/ (http://www.defenda.se/shop/3590---defenda-atv-xy150st-5-150cc-med-back!!/), eller måste man upp i fullstora klassen av ATV-maskiner?
Ställer frågan eftersom kvadden jag köpte ska vara en vinterpendlarmaskin, men känns lite som att vinterbruk, tvåhjulsdrift och fast bakaxel inte är helt optimalt.
Vad tror ni?
-
Små 4wd maskiner, det finns ju äldre maskiner som är lite mindre än dom flesta av dagens maskiner. Typ Suzuki eller Yamaha runt 300cc. Men dom är ju inte vägreggade, och antar att din pendling kräver mc regg.
Nu finns ju Linhai och Allroad tex, 260-300cc med 4wd. Dom är ju ofta mc reggade, med prislapp kring 15-25k för en begagnad maskin.
En fördel med dessa "arbetsmaskiner" är ju skärmarna, du blir nog betydligt skitigare på en quad.
En framruta, hand och tumvärme är ju inte dumt heller. Och en packlåda där bak.
Vart bor du och hur lång väg har du att pendla?
-
Arctic 450 XCi är rätt liten.
"Dimensions
Overall Length 73.3 in.
Overall Width 47.5 in.
Overall Height 46.8 in.
Wheelbase 48 in.
Ground Clearance 10 in.
Dry Weight 600 lbs."
http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_450_XCi_4x4_Vagreggad_41582454.htm?ca=1_3&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_450_XCi_4x4_Vagreggad_41582454.htm?ca=1_3&w=3)
-
Små 4wd maskiner, det finns ju äldre maskiner som är lite mindre än dom flesta av dagens maskiner. Typ Suzuki eller Yamaha runt 300cc. Men dom är ju inte vägreggade, och antar att din pendling kräver mc regg.
Nu finns ju Linhai och Allroad tex, 260-300cc med 4wd. Dom är ju ofta mc reggade, med prislapp kring 15-25k för en begagnad maskin.
En fördel med dessa "arbetsmaskiner" är ju skärmarna, du blir nog betydligt skitigare på en quad.
En framruta, hand och tumvärme är ju inte dumt heller. Och en packlåda där bak.
Vart bor du och hur lång väg har du att pendla?
Låter lite dyrt, även för de beggade 4WD-maskinerna. Låter också som om jag får smida lite planer efter denna första kvaddpendlarvinter. Får se hur det går framåt mars-2013.
Du sätter fingret på de intressant bitarna. Stänklappar vore inte fel. Får kolla på Biltema om de har nåt passande. En packlåda har jag funderat på, om inte annat så för att ha kättingen i...
Tumvärme - duger inte styrmuffar?
På vinterpendlarhojen (som nu står och läcker olja överallt och storskäms) hade jag el-handskar som funkade bra i ner till 25 minusgrader.
Lite skit under vinterpendlingen har inte skadat mig hittills, allvädersstället, stövlar och hjälm brukar ha antagit en gråaktig ton framåt vårkanten. ;D
Bor i Uppsala och har ca en mil att köra åt ena hållet, så två mil om dagen.
-
Arctic 450 XCi är rätt liten.
Ser kul ut!
http://www.gooffroad.se/fyrhjulingar/arctic-cat-450-xci-4x4-vagreg.html (http://www.gooffroad.se/fyrhjulingar/arctic-cat-450-xci-4x4-vagreg.html)
Men 60 papp!! :nono:
Betalade 6500 kr för nuvarande kinapuffen. Det är vad jag har råd med.
-
Ser kul ut!
http://www.gooffroad.se/fyrhjulingar/arctic-cat-450-xci-4x4-vagreg.html (http://www.gooffroad.se/fyrhjulingar/arctic-cat-450-xci-4x4-vagreg.html)
Men 60 papp!! :nono:
Betalade 6500 kr för nuvarande kinapuffen. Det är vad jag har råd med.
Det är väl inte dyrt. Tycker det låter billigt.
-
Det är väl inte dyrt. Tycker det låter billigt.
60000 kr är väldigt mycket utanför min budget. Mina två viffrar och vinterhojen är tillsammans värda mindre än så. :)
-
Tyckte min LTZ med grova crossdäck tog sig fram grymt bra i upp till ca 20 cm snö. 4x4 är dyrare och stjäl mycket effekt därför har de större motorer.
-
Tyckte min LTZ med grova crossdäck tog sig fram grymt bra i upp till ca 20 cm snö. 4x4 är dyrare och stjäl mycket effekt därför har de större motorer.
Aha! Så det kanske inte är en så dum maskin ändå...
Monterade Biltemas crossdäck (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/ATV-dack-cross-82615/), då originaldäcken såg jätteledsna ut, och hade dessutom inget kvar att fästa skruvdubbarna i.
Bakdäcken fick sig också en omgång med skruvdubbarna och dragaren.
Tråkigt nog tog min påse med skruvdubbar slut när jag fixat ena halva framdäcket. Trodde de skulle räcka. Oh, well...
-
Ja, det är rätt dyrt med fyrhjulingar. Men det är väl utbud och efterfrågan som sätter priset på begagnat.
Eller fyrhjulingar är väl kanske fel uttryck, men 4wd maskiner är det lite mer ont om. Billiga maskiner som den du köpte finns det ju lite mer av, fast det är en djungel där ute med mer eller mindre bra maskiner.
Den där arctic cat maskinen som länkades till är nog en dekaltrimmad Kymco. Så det kan tänkas att den är lite billigare som "original". Men det är ju ändå dyrt, och för dyrt för TS.
Och kommer man upp i dom pengarna finns ju många andra roliga alternativ också. :)