ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Nybbe skrivet 3 augusti 2012 kl. 16:40:26
-
Hejsan. Har fått ett tickande ljud på tomgång, den är jätte lättstartad och går bra på alla register, ska kolla kröken så inte muttrarna har släppt. Kan det vara ventilerna och hur känsligt är det att köra med det?
Tack på förhand.
-
Kolla oljenivån först.
När bytte du olja filter sist?
Sen kan du kolla ventilspelet, har du olja i så är det inte känsligt att köra med den om det är ventilerna som tickar.
-
Hejsan, den har tickat typ en vecka, inte mycket... Jag har alldeles nyss bytt olja, jag gör det var 100:e mil.. Som sagt så går den annars mycket bra.. Tack för ett snabbt svar..
-
det kan vara din spännare som börjat ticka. släpper tickandet vid lite mer varv.?
det kan vara spännaren eller kedjan som börjar vara dålig.
-
Det stämmer Henke, det slutar när jag ökar varvet.. Dax att byta?
-
Då är det nog dags att byta kedjan.
-
Förlåt jag lägger mig i. Men det kan inte vara som på LTZ400 att spännaren går i snäpp eller hur man ska förklara det. kedjan blir spallare o slappare, och sen vid en viss slapphet så spänner den upp ett snäpp så blir det tyst igen? Jag och förklara...
-
nej den går helt steglöst. gör int ltz motorn det, för det borde den?
-
Byt kedja, liten kostnad att göra det nu, istället för att göra det när det är försent, ja påbörjade en berättelse om hur det kan gå om motorn tickar ;)
-
nej den går helt steglöst. gör int ltz motorn det, för det borde den?
Jag fick det förklarat av min mekaniker som skuvade med den. Men vi kan ha fel :-)
-
Tänkte kolla om det är spännaren som är dålig, är det bara att släppa den och ta b bort den eller behöver jag tänka på något mer?
-
nej bara skruva av den och känn efter om den är bra, det skall INTE gå att trycka in den för hand om du trycker allt vad du pallar på den, går inte det så är den frisk, rätt mig gärna om jag har fel
-
Det är nog inte så lätt att se eller känna om den är dålig.
Oftast är det faktiskt kedjan som är för lång som gör att att spännaren inte orkar spänna den nog hårt och då kommer "klappret"
Så ett kedjebyte är bäst för säkerhets skull.