ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Rooz skrivet 31 juli 2012 kl. 17:00:45
-
Så jag sökte lite här men hittade inte någon som laggt upp en guide på en servis på 300an.
Så jag skall försöka att gjöra en. :hmmm:
Läs igenom rätta gör till lägg så ska jag editera updatera.
första bilden visar ventil hus kåpan med fram kåpan, bensin tanken och kåporna över tänd stiften demonterade.
Dom gröna ringarna visar var tänd stift kåporna var in skruvade dom röda visar skruvarna som håller ventil hus kåpan. Typ här jag kom på att det kunde finnas folk som var intresserade.
Under här sitter det en gummi packning som jag inte set någon anledning att byta. Det är ingen risk att den går sönder när man lyfter kåpan. ( Om du inte gör något dumt typ bänder med vasst föremål eller springer med saxar).
-
Kåpan av : här se vi in-sugs ventilerna markerade med rött och ut-blås i grönt.
-
Då ska vi hitta top dead center så vi kan börja ställa in ventilerna jag visste inte hur detta såg ut på denna modell så jag rev av sidkåpan viket man INTE behöver gjöra :nono:. det sitter ingen TDC markering i motorn så det lättaste är att centrera dubbel linjerna i den röda ringen på bilden i "titt hålet med kåpan sittande på ". men då får ni ställa quaden på en domkraft och lägga i en växel och snurra på hjulen.
Väljer ni att göra så här ska linjerna markerat i rött vara rakt upp.
Blev inte så bra bild så jag har fyllt på med lite färg för att markera markeringarna.
inom det gröna området har ni förtändnings markeringarna.
-
Så nu ska armana på både in-sugs och ut-blås sidan vara "fria" på ena cylindern (cyl1) man kan helt enkelt ta tag i armen markerad i grönt och lyfta på den och då känner man att det är ett glapp up och ner det är detta spel vi ska justera. känn på båda sidorna och båda cylindrarna så du är säker på vilken cylinder som är i TDC. Du kommer inte känna något glapp på cylindern som arbetar (cyl2).
Nu känner man efter med ett blad mått som bilden visar för att få reda på spelet.
Sen lossar man på muttern markerat med rött och skruvar åt eller lossar på centrum bulten med det fyrkantiga huvudet för att ändra spelet och sen låser man den med muttern och mäter igen.
manualen säger 0.06 till 0.1 mm i ventil spel på samtliga ventiler.
när du är nöjd med in-sug och ut-blås på ena cylindern vrider du motorn ett varv och nu ska dom andra ventilerna på cyl2 vara fria och cyl1 vara låsta under arbete. Och justerar dom likadant.
Obs det är små justeringar vi gör här ett halt varv på en skruv är mycket så bättre och skruva 5 ggr och mäta än att skruva förmycket och tappa bort sig.
-
Nu kan du börja att skruva ihop maskinen. :djump:
Jag la bara på ventil hus kåpan och började med olje bytet.
Tar även upp olje byte här.
Detta görs med fördel med en varm motor då rinner oljan ut lättare.
Tömma ut oljan som man kanske kan se på tidigare bilder var min lite svart !
olje pluggen markerad i rött. behövs ingen ny packning för ett byte av olja.
lossa bulten så kommer motor oljan ut rusande bra och ha ett lite större fat och samla up den i för att inte få klabbet på golvet annars är det max 2L som rinner ut.
-
Sen är det bara och fylla på ny olja jag hälde på 1.5 l innan jag satte i locket igen och kollade stickan och det var en bra nivå annars står det i boken 1.6 L vid byte.
har kört med denna oljan i andra maskiner utan problem så jag snålar i den även här.
-
Ah man tackar man tackar ! Har precis köpt en och tänkte gå igenom min lite :), Mkt bra gjort !
Vilken årsmodell?
Har bara en fråga, När du sätter på elen på ditt åk, Startar den ena fläkten som sitter vid kylaren eller vad man ska kalla det då, för min ena fläkt går hela tiden, tänkte ifall det ska vara så eller inte ! Min är en 07a, Mvh theo
-
min är en 07a och mina fläktar startar inte när man slå på tändningen. men om dom ska göra det vet jag inte.