ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: NorthernLight skrivet 28 juli 2012 kl. 22:45:07
-
Hello!
Då jag nyligen köpt mig en fyrhjuling är jag för närvarande något överbeskyddande av den (antar att det är ett övergående problem ;)).
Jag funderar emellertid på hur ni tvättar era maskiner. Jag har en bra högtryckstvätt men är något tveksam till att använda den sedan jag läst i användarhandboken att man inte bör använda en sådan för att tvätta maskinen. De varnar för att fukt kan tränga in och skada ATV:n mekaniskt eller förstöra elektroniken.
Jag förstår att man inte ska stå och spola med högsta tryck bland elektroniken men... Hur försiktig behöver man egentligen vara med högtryck på en fyrhjuling? Hur tvättar ni er fyrhuling efter en dag i lera o dylikt?
Tacksam för svar! ()p
-
Jag tar högtrycks tvätt ;)
-
Ålrajt... Och inget motorhaveri eller förstörd elektronik än så länge antar jag...? :)
-
Hejsan.
The spray from a jet is under control. if you use from 0°to 45°you can wash the bike.
I only use a pressure washer on my bike no problem.In fack i recommend it.
the mud is thick and hard to get off with normal wash and the bike has all he protection it need to cover the delicate electronics.
I have had zero problems with high pressure wash.
I use a 200 bar Honda gas pressure hose.
McFury.
-
Alright! Good to know! ()p Seems like im the only one not using the pressure-washer...
-
jag använder inte det, tar slang med munstycke och svamp
-
jag använder inte det, tar slang med munstycke och svamp
ähh bara att tvätta på med högtrycken! så länge man använder sunt förnuft.......
-
Att döma av de svar som kommit så verkar det alltså inte vara någon större fara med att använda högtrycken. Handlar nog mest om att man är överdrivet rädd med ny maskin. Så snart man inte längre "orkar" gräva ur leran för hand och nyttja trädgårdsslangen kommer nog högtryckarn få börja jobba... :)
Tack för alla svaren! ()p
-
I början blev det slang och munstycke, men man tröttnar och reporna kommer fortare på detta vis då man missar sand/grus och bakar vidare med svampen oftast. Kör på högtryck och ta de lite lugnt bara. Avfettning och högtryck is the shit ()p
-
I början blev det slang och munstycke, men man tröttnar och reporna kommer fortare på detta vis då man missar sand/grus och bakar vidare med svampen oftast. Kör på högtryck och ta de lite lugnt bara. Avfettning och högtryck is the shit ()p
()p
-
Jag spolar med slang och spolmunstycke först för jag tycker man mest stänker omkring skiten med högtryckstvätt. Sen, när man fått bort den grova skiten brukar jag spola rent med högtryck.
En annan rätt underskattad grej är biltvättborste på slangen. Mycket vatten och borste som tar bort skiten.
Och vad gäller din överbeskyddande inställning till din hjuling, så, ja, det kommer gå över! 8 ;)
-
Jag spolar med slang och spolmunstycke först för jag tycker man mest stänker omkring skiten med högtryckstvätt. Sen, när man fått bort den grova skiten brukar jag spola rent med högtryck.
En annan rätt underskattad grej är biltvättborste på slangen. Mycket vatten och borste som tar bort skiten.
Och vad gäller din överbeskyddande inställning till din hjuling, så, ja, det kommer gå över! 8 ;)
Haha, kan tro det! Tack för tipset! ()p
-
Jag använder alltid högtryckstvätten, men självklart använder jag den med förstånd, vissa saker kan man blåsa på utan problem, vissa saker bör man vara försiktigare med.
Jag brukar ansluta injektorflaskan som jag fyllt med simpelt diskmedel och gå över hjulingen med detta, sedan blåser jag rent med tvätten och undviker känsliga ställen, när detta är klart kan man få torka för hand på vissa ställen.
Jag brukar avsluta med att blåsa bort överflödigt vatten med tryckluft, man ska vara aktsam då så man inte blåser in fukt på olämpliga ställen.
Så har jag gjort i över 4 år och jag har aldrig haft några problem på grund av detta, dock så har jag haft diverse problem men vem har inte haft det. ;D
-
länkarmslagringar hjulager osv tar enormt med stryk av högtryckstvätt då det pressas in vatten som sen gör underverk i rörliga delar
-
länkarmslagringar hjulager osv tar enormt med stryk av högtryckstvätt då det pressas in vatten som sen gör underverk i rörliga delar
Spruta inte på de då... ;)
-
länkarmslagringar hjulager osv tar enormt med stryk av högtryckstvätt då det pressas in vatten som sen gör underverk i rörliga delar
Så är det med alla fordon med lager och armar som är synliga på mopeder,crossar,atv m.m slits ju i vilket fall.
-
Blås på för kung och fosterland med högtrycken bara men inget gnäll när prylarna både mekaniska och elektriska delar rasar. men ok det kanske hade gått sönder ändå och hastighetsmätare med fukt i jaja det är väll hög luftfuktighet i garaget. :sunny:
-
Blås på för kung och fosterland med högtrycken bara men inget gnäll när prylarna både mekaniska och elektriska delar rasar. men ok det kanske hade gått sönder ändå och hastighetsmätare med fukt i jaja det är väll hög luftfuktighet i garaget. :sunny:
Beror ju helt klart på vad man har för maskin! Men vad jag vet så ska nog en exempelvis Grizzly,Polaris Och Can Am klara lite fukt. Med tanke på hur folk kör med dom..
-
Med risk för o låta som en putsbög så bör man ställa den varmt om nätterna, vatten blir ju ståendes överallt i evigheter annars. Eventuell fukt runt kablar och relän får då en chans att torka ur. Mycket sällan kag kommer över relän som är inkapslade ordentligt, oftast därför som sitter "gömda" då dom i sig har väldigt dålig kapsling. Har man inget värmegarage så gör en ordentlig varmkörning (på tomgång stillaståendes 5-10 min) underverk också i längden. Vet att jag nämt värmefläkt o dylikt i nån felsökningstråd men det blir ju en större ansträngning hur som helst.