ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: The Belial skrivet 23 augusti 2006 kl. 19:10:46

Titel: Regga en 700
Skrivet av: The Belial skrivet 23 augusti 2006 kl. 19:10:46
Hej på er yamahavänner

Glider runt på en Dinli 450 som är bestyckad, öppet luftfilter och det mesta som går att göra för att få den att gå lite vassare. Men jag vill ha lite mera kraft och har sneglat på 2007 Raptor 700R GYTR Edition som verkar grym. Är riktigt dålig på det där med om/hur man kan få en 700 vägreggad.
Är det någon som har några tips eller vet om det är möjligt?
För visst är det väl bara 350:n som är vägreggad från Yamaha?

Tack på förhand

The Belial
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Z skrivet 23 augusti 2006 kl. 19:36:00
Är inte möjligt att göra det själv men det finns ju vägreggade å det borde vara yamaha som säljer det?
Annars är det väl andra firmor runtom som gör det samma som med t.ex ltz kfx m.m vad jag vet iaf!
Finns nog mer bevandrade människor inom området här som svarar dig osså :)
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Iceii skrivet 23 augusti 2006 kl. 20:36:57
Dresel heter ditt alternativ, ett Tyskt företag som fuskar till det lite och kallar hojjarna för ngt helt annat än ursprungligen så att dem går att regga utan problem.

Ex på företag som säljer dessa hojjar är Minhoj.se och Fyrhjuling.se

//Mattias
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Steve skrivet 24 augusti 2006 kl. 08:11:51
Exakt! Det är helt omöjligt att göra själv. Problemet är att man måste ha ett så kallat COC-dokument på hojjen som betyder att fordonet är anpassat och godkänt att framföras på väg och det kan bara tillverkaren av maskinen utfärda. Eftersom att de stora japanska tillverkarna inte vill anpassa sina maskiner för vägbruk så finns det vissa företag som löst det så att de bygger om kända märken och anpassar dem för vägbruk och skriver sig sedan som tillverkare av maskinen, t.ex. Dresel, Motorbike och Quaddy.
Kolla gärna på http://www.fourbyfour.se
De kan få hem de flesta modeller till riktigt bra priser.
Titel: Regga en 700
Skrivet av: daffan skrivet 24 augusti 2006 kl. 12:09:45
700R GYTR & SE lär komma som reggade lite senare i år eller början på nästa år. ÅF:are typ minhoj.se, fourbyfour.se, kommer nog kunna fixa hem dessa maskiner.
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 24 augusti 2006 kl. 17:53:33
alla snackar om att de är OMÖJLIGT utan att någon verkligen har testat
Titel: Regga en 700
Skrivet av: prylgalen skrivet 10 oktober 2006 kl. 00:11:20
det är INTE omöjligt, det du måste göra är bara att regga den i ett annat eu land, där kostar det ej så mycke att regga som i sverige.

Citat från: "Steve"
Exakt! Det är helt omöjligt att göra själv. Problemet är att man måste ha ett så kallat COC-dokument på hojjen som betyder att fordonet är anpassat och godkänt att framföras på väg och det kan bara tillverkaren av maskinen utfärda. Eftersom att de stora japanska tillverkarna inte vill anpassa sina maskiner för vägbruk så finns det vissa företag som löst det så att de bygger om kända märken och anpassar dem för vägbruk och skriver sig sedan som tillverkare av maskinen, t.ex. Dresel, Motorbike och Quaddy.
Kolla gärna på http://www.fourbyfour.se
De kan få hem de flesta modeller till riktigt bra priser.
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Steve skrivet 19 oktober 2006 kl. 06:47:53
För att svara på "prylgalens" påstående så är det visst omöjligt...ja, det finns tydligen vissa länder där man kan köpa en registrering har jag hört, men tyvärr så är det ju så att den inte kommer att gå igenom en första besiktning eftersom att den då heter "yamaha" i regpapprena, och yamaha har ju inte släppt något coc-dokument till en sådan hoj...man kör alltså då på en falskt registrerad hoj i alla fall... För att en fyrhjuling ska kunna reggas i sverige så måste den ha ett coc-dokument från fordonstillverkaren, och i de fall där Yamaha eller andra japanska märken är inreggade så är det alltså Dresel eller någon annan auktoriserad fordonstillverkare som i papprena står som TILLVERKARE av fordonet, det är ju därför alla orginal-dekaler och så är övertejpade när de kommer.
Titel: Regga en 700
Skrivet av: MaxMekker skrivet 19 oktober 2006 kl. 08:33:51
Her i Norge blir de regga som Paoletti Racing.

Min Grizzly har alle orginale "dekaler" på.
Rapptor med hvite skilt (http://www.secma.no/showDetails.aspx?ProductId=831&Category=ATV)

Selv har jeg en Grizzly  8)

RH
Titel: Regga en 700
Skrivet av: prylgalen skrivet 16 november 2006 kl. 16:01:04
lilla vännen jag känner en återförsäljare som reggar dom, så sluta ljug för folk här på forumet och lita på det man skriver, givetvis står den inte som yammaha i pappern...Lagligt eller inte, du kan ta över en maskin från annat eu land bara den har ett coc,dock så hinner du köra med maskinen 2 år från det att du tagit in den tills den skall besiktigas nästa gång.Detta är jag 100 % säker på vet själv en som köpt en yfz 700 som blev reggad på detta vis, polisen kan göra nadda, detta är ett sett som är lagligt men kanske inte så shyst.





Citat från: "Steve"
För att svara på "prylgalens" påstående så är det visst omöjligt...ja, det finns tydligen vissa länder där man kan köpa en registrering har jag hört, men tyvärr så är det ju så att den inte kommer att gå igenom en första besiktning eftersom att den då heter "yamaha" i regpapprena, och yamaha har ju inte släppt något coc-dokument till en sådan hoj...man kör alltså då på en falskt registrerad hoj i alla fall... För att en fyrhjuling ska kunna reggas i sverige så måste den ha ett coc-dokument från fordonstillverkaren, och i de fall där Yamaha eller andra japanska märken är inreggade så är det alltså Dresel eller någon annan auktoriserad fordonstillverkare som i papprena står som TILLVERKARE av fordonet, det är ju därför alla orginal-dekaler och så är övertejpade när de kommer.
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Puma skrivet 16 november 2006 kl. 18:02:29
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
Titel: Regga en 700
Skrivet av: prylgalen skrivet 16 november 2006 kl. 18:30:44
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess


Citat från: "Puma"
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
Titel: Regga en 700
Skrivet av: Puma skrivet 16 november 2006 kl. 18:36:33
så vad blir då skillnaden mellan detta och att rulla dit med en splitter ny yamaha från yamahacenter? Menar du att den importerade hojen har fabrikatet yamaha i pappren eller pratar du om att importera typ dresel?

Citat från: "prylgalen"
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess


Citat från: "Puma"
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
Titel: Regga en 700
Skrivet av: prylgalen skrivet 16 november 2006 kl. 21:35:08
skillnaden är att sätta en maskin i trafik i sverige kostar typ 15 tusen har ja hört, han ja vet gör det för 2000.ja har ej själv gjort detta men har funderat på att göra de me min banshee, så all fakta har jag ej, men jag vet så mycke som att det går på detta viss och det är ett billigt alternativ.



Citat från: "Puma"
så vad blir då skillnaden mellan detta och att rulla dit med en splitter ny yamaha från yamahacenter? Menar du att den importerade hojen har fabrikatet yamaha i pappren eller pratar du om att importera typ dresel?

Citat från: "prylgalen"
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess


Citat från: "Puma"
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?