ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: The Belial skrivet 23 augusti 2006 kl. 19:10:46
-
Hej på er yamahavänner
Glider runt på en Dinli 450 som är bestyckad, öppet luftfilter och det mesta som går att göra för att få den att gå lite vassare. Men jag vill ha lite mera kraft och har sneglat på 2007 Raptor 700R GYTR Edition som verkar grym. Är riktigt dålig på det där med om/hur man kan få en 700 vägreggad.
Är det någon som har några tips eller vet om det är möjligt?
För visst är det väl bara 350:n som är vägreggad från Yamaha?
Tack på förhand
The Belial
-
Är inte möjligt att göra det själv men det finns ju vägreggade å det borde vara yamaha som säljer det?
Annars är det väl andra firmor runtom som gör det samma som med t.ex ltz kfx m.m vad jag vet iaf!
Finns nog mer bevandrade människor inom området här som svarar dig osså :)
-
Dresel heter ditt alternativ, ett Tyskt företag som fuskar till det lite och kallar hojjarna för ngt helt annat än ursprungligen så att dem går att regga utan problem.
Ex på företag som säljer dessa hojjar är Minhoj.se och Fyrhjuling.se
//Mattias
-
Exakt! Det är helt omöjligt att göra själv. Problemet är att man måste ha ett så kallat COC-dokument på hojjen som betyder att fordonet är anpassat och godkänt att framföras på väg och det kan bara tillverkaren av maskinen utfärda. Eftersom att de stora japanska tillverkarna inte vill anpassa sina maskiner för vägbruk så finns det vissa företag som löst det så att de bygger om kända märken och anpassar dem för vägbruk och skriver sig sedan som tillverkare av maskinen, t.ex. Dresel, Motorbike och Quaddy.
Kolla gärna på http://www.fourbyfour.se
De kan få hem de flesta modeller till riktigt bra priser.
-
700R GYTR & SE lär komma som reggade lite senare i år eller början på nästa år. ÅF:are typ minhoj.se, fourbyfour.se, kommer nog kunna fixa hem dessa maskiner.
-
alla snackar om att de är OMÖJLIGT utan att någon verkligen har testat
-
det är INTE omöjligt, det du måste göra är bara att regga den i ett annat eu land, där kostar det ej så mycke att regga som i sverige.
Exakt! Det är helt omöjligt att göra själv. Problemet är att man måste ha ett så kallat COC-dokument på hojjen som betyder att fordonet är anpassat och godkänt att framföras på väg och det kan bara tillverkaren av maskinen utfärda. Eftersom att de stora japanska tillverkarna inte vill anpassa sina maskiner för vägbruk så finns det vissa företag som löst det så att de bygger om kända märken och anpassar dem för vägbruk och skriver sig sedan som tillverkare av maskinen, t.ex. Dresel, Motorbike och Quaddy.
Kolla gärna på http://www.fourbyfour.se
De kan få hem de flesta modeller till riktigt bra priser.
-
För att svara på "prylgalens" påstående så är det visst omöjligt...ja, det finns tydligen vissa länder där man kan köpa en registrering har jag hört, men tyvärr så är det ju så att den inte kommer att gå igenom en första besiktning eftersom att den då heter "yamaha" i regpapprena, och yamaha har ju inte släppt något coc-dokument till en sådan hoj...man kör alltså då på en falskt registrerad hoj i alla fall... För att en fyrhjuling ska kunna reggas i sverige så måste den ha ett coc-dokument från fordonstillverkaren, och i de fall där Yamaha eller andra japanska märken är inreggade så är det alltså Dresel eller någon annan auktoriserad fordonstillverkare som i papprena står som TILLVERKARE av fordonet, det är ju därför alla orginal-dekaler och så är övertejpade när de kommer.
-
Her i Norge blir de regga som Paoletti Racing.
Min Grizzly har alle orginale "dekaler" på.
Rapptor med hvite skilt (http://www.secma.no/showDetails.aspx?ProductId=831&Category=ATV)
Selv har jeg en Grizzly 8)
RH
-
lilla vännen jag känner en återförsäljare som reggar dom, så sluta ljug för folk här på forumet och lita på det man skriver, givetvis står den inte som yammaha i pappern...Lagligt eller inte, du kan ta över en maskin från annat eu land bara den har ett coc,dock så hinner du köra med maskinen 2 år från det att du tagit in den tills den skall besiktigas nästa gång.Detta är jag 100 % säker på vet själv en som köpt en yfz 700 som blev reggad på detta vis, polisen kan göra nadda, detta är ett sett som är lagligt men kanske inte så shyst.
För att svara på "prylgalens" påstående så är det visst omöjligt...ja, det finns tydligen vissa länder där man kan köpa en registrering har jag hört, men tyvärr så är det ju så att den inte kommer att gå igenom en första besiktning eftersom att den då heter "yamaha" i regpapprena, och yamaha har ju inte släppt något coc-dokument till en sådan hoj...man kör alltså då på en falskt registrerad hoj i alla fall... För att en fyrhjuling ska kunna reggas i sverige så måste den ha ett coc-dokument från fordonstillverkaren, och i de fall där Yamaha eller andra japanska märken är inreggade så är det alltså Dresel eller någon annan auktoriserad fordonstillverkare som i papprena står som TILLVERKARE av fordonet, det är ju därför alla orginal-dekaler och så är övertejpade när de kommer.
-
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
-
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
-
så vad blir då skillnaden mellan detta och att rulla dit med en splitter ny yamaha från yamahacenter? Menar du att den importerade hojen har fabrikatet yamaha i pappren eller pratar du om att importera typ dresel?
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?
-
skillnaden är att sätta en maskin i trafik i sverige kostar typ 15 tusen har ja hört, han ja vet gör det för 2000.ja har ej själv gjort detta men har funderat på att göra de me min banshee, så all fakta har jag ej, men jag vet så mycke som att det går på detta viss och det är ett billigt alternativ.
så vad blir då skillnaden mellan detta och att rulla dit med en splitter ny yamaha från yamahacenter? Menar du att den importerade hojen har fabrikatet yamaha i pappren eller pratar du om att importera typ dresel?
då måste du göra en hel besiktning där avgas utsläpp mäts plus buller volym ess
... jag fattar inte...? vad händer med hojen efter besiktningen då?