ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: mas skrivet 23 augusti 2006 kl. 13:33:46

Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 23 augusti 2006 kl. 13:33:46
hej
har en Smc-250 som jag börjar bli galen på.
sitter en walbro förgasare med axpump på den .
problemet är att varje gång det e fuktigt,regnar eller efter tvätt så
hakar trotteln upp sig på typ 30% gas när man kör eller när man gasar på neutral. har tagit ner förgasaren och gjort rent den utan skillnad och även satt tillbaka orginal filtret utan skilnad.

detta problem är så jävla irriterande så jag skulle bli jätte glad om nån
visste vart problemet låg.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Dannelelle skrivet 23 augusti 2006 kl. 15:23:03
Kolla så att inte gasvajern kärvar sig,och om den är dragen en olämplig väg.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 23 augusti 2006 kl. 21:41:27
Har exakt samma problem på min 300a. Fast det uppträder så att så länge som den är kall så hakar gasen upp sig, har tagit isär allt smort vajrar och så vidare men fortfarande samma problem.
Vajern går inte minsta trögt, men nu ska jag byta den så fort jag får tag på en ny.
Man blir så j-vla less på det...
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 23 augusti 2006 kl. 23:19:19
har smörjt vajern typ 3 gånger hjälper inte.
tog ner förgasaren idag och kolla trotteln, den löper fint,
såg att nålen stod på lägsta hacket fast det borde ju inte va nått problem ?

så vetifan vad jag ska göra.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 23 augusti 2006 kl. 23:23:20
Dannelelle din SMC va kanske Svart med alu fälgar ?
XBT 797
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Dannelelle skrivet 24 augusti 2006 kl. 10:26:52
Det kan nog vara så ,hoppas du är nöjd med den :D
Försök att inte lägga ut regnr,kan finnas en del som är väldigt intreserdade av det.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: D-K skrivet 24 augusti 2006 kl. 12:14:45
Fyrtaktare drar ett ganska stort vakuum i insuget.
Om returfjädern är lite slapp, och toleranserna lite oturliga, ja då kan trotteln sugas fast mot loppet som den löper i.

Enda lösningen är väl att sträcka ut fjädern lite... Och se till att handtag och wire är rena och smorda...
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 24 augusti 2006 kl. 21:57:13
ja det låter ju som ett vettig förklaring till problemet .

ska testa sträcka fjädern lite eller om någon vet vart man kan köpa en grövre fjäder ?

annars blir det någ orginal förgasaren snart :(
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 24 augusti 2006 kl. 22:01:37
Dannelelle jag åker med den till jobbet varje dag funkar skit bra.(när det inte är fuktigt)
ända som har varit är det här med förgasaren.
har du haft samma problem?
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: JR_700 skrivet 25 augusti 2006 kl. 01:27:32
Har oxå samma problem på min SMC300.  När ja åker hem på natten o det är fuktigt ute så hänger sig gasen.

Men det brukar gå över efter ett tag...
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Dannelelle skrivet 25 augusti 2006 kl. 07:57:04
Jag hadde inte det problemet,den funkade klockrent för mig.Hoppas du får ordning på förgasaren. Om du sätter tillbaks orginal,glöm då ej att sätta i större huvudmunstycke i den. Orginal förgasaren är tokorginal.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Nonne skrivet 25 augusti 2006 kl. 09:43:47
På min Demo (300) var det typ samma fenomen och efter lite felsökning visade sig att det var gummidamasken till axpumpen!! :?
Detta hände efter våran SQ semester med hällregn!!

Tydligen så klibbar damasken fast i hävarmen om den saknar smörja och då hänger den sig!! :?

Låter i alla fall som det är samma på era maskiner och det avhjälps i så fall med lite smörja så damasken inte ändrar läge och hänger sig!

Mvh Nonne
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 25 augusti 2006 kl. 14:16:42
Låter konstigt om det skulle va gummidammasken.

Hur skulle den kunna göra att trotteln fastnar i loppet?
Svårt att tro att pumpen skulle flöda om axeln inte skulle gå tillbaka ända upp, det är ju en membran pump ju.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Nonne skrivet 25 augusti 2006 kl. 15:10:57
Citat från: "mas"
Låter konstigt om det skulle va gummidammasken.

Hur skulle den kunna göra att trotteln fastnar i loppet?
Svårt att tro att pumpen skulle flöda om axeln inte skulle gå tillbaka ända upp, det är ju en membran pump ju.


Därav  :?   :?  ......................             :lol:  :lol:  :lol:
Skall undersöka bättre efter helgen!!!

Mvh Nonne
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: D-K skrivet 28 augusti 2006 kl. 07:52:21
På de flesta motorcyklar som är fyrtakt, är det som ni kanske redan vet standard att sätta två gaswirar. En som öppnar och en som stänger, typ push-pull...

Det är förklaringen. Alla fyrtaktare borde ha detta...
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Perra N skrivet 28 augusti 2006 kl. 14:49:37
Om det inte behövs på andra smc-maskiner, varför ska man behöva det på 300:an? ;) Verkar vara något speciellt med förknasaren/gasreglaget på den, eftersom det strular så.  :?:
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: D-K skrivet 29 augusti 2006 kl. 12:35:34
Som jag skrev tidigare, det kan vara otur med toleranser i förgasaren. Eller eventuellt hur värmen leds i förgasaren... Som bekant så kyls förgasaren av inkommande luft, medan motorn försöker värma upp allt i dess närhet...

Ta ur fjädern och sträck den lite grann, det är ju gratis till och med, inte många fixar som är det... :!:
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 29 augusti 2006 kl. 22:28:23
Jag tog ner ner förgasaren , igen :(

Polera upp loppet till trotteln med 800 våtslipspapper så att det vart blankt och slätt som fan.
Sträckte fjädern en bra bit och smörjde upp vajern och drog den perfekt.

startar och trotteln fastnar nästan direkt.

Jävla skit snart så kastar jag förgasarn i sjön ;(
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 29 augusti 2006 kl. 22:28:59
Jag tog ner ner förgasaren , igen :(

Polera upp loppet till trotteln med 800 våtslipspapper så att det vart blankt och slätt som fan.
Sträckte fjädern en bra bit och smörjde upp vajern och drog den perfekt.

startar och trotteln fastnar nästan direkt.

Jävla skit snart så kastar jag förgasarn i sjön ;(
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 29 augusti 2006 kl. 22:29:24
Jag tog ner ner förgasaren , igen :(

Polera upp loppet till trotteln med 800 våtslipspapper så att det vart blankt och slätt som fan.
Sträckte fjädern en bra bit och smörjde upp vajern och drog den perfekt.

startar och trotteln fastnar nästan direkt.

Jävla skit snart så kastar jag förgasarn i sjön ;(
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: D-K skrivet 30 augusti 2006 kl. 12:13:27
Men trotteln återvänder när motorn är avstängd?
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Moco skrivet 30 augusti 2006 kl. 13:41:57
Tycker den här tråden är ett utmärkt exempel på varför man ska köra orginal och inte hålla på o trimma o grejja.

Blir ju bara problem.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Perra N skrivet 30 augusti 2006 kl. 14:21:26
Moco! Alla kan ju inte vara nöjda med originaleffekten de har i sina maskiner. Troligtvis är det inte förknasarens fel, utan något med wire, eller länkaget.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Dannelelle skrivet 30 augusti 2006 kl. 14:51:59
Moco ,och tydligen på gatquads demo hoj också,den är säkert orginal
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Nonne skrivet 30 augusti 2006 kl. 19:08:25
Citat från: "Dannelelle"
Moco ,och tydligen på gatquads demo hoj också,den är säkert orginal


Nja orginal  :oops:  :wink:  :lol:  Har ju fixat lite med den för att kunna ge support till mina kunder  8) tex.munstycke,öppnat upp till luftfiltret lite, samt tagit bort katalysatorn så den är ju nästan orginal  :roll:

Jag har tyvärr inte fått tid över att kolla vad det kan vara för fel men så fort tiden finns återkommer jag med resultat  8)

Mvh Nonne
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 30 augusti 2006 kl. 22:04:28
D-K

ja trotteln går tillbaka så fort man stänger av motorn.
så det är som du säger vakumet från insuget som håller den uppe.
förstår inte bara hur han orkar göra det.

får väl försöka hitta en grövre fjäder eller slipa upp loppet lite mer.
så fort trotteln blir fuktig så går har trögare i loppet.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 30 augusti 2006 kl. 22:14:11
trotteln går trögare när den är fuktig.
samma sak konstigt någ med siliconspray.
så jag hade den kemisk ren när jag satte ihop den.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: JR_700 skrivet 31 augusti 2006 kl. 01:36:24
Citat från: "Moco"
Tycker den här tråden är ett utmärkt exempel på varför man ska köra orginal och inte hålla på o trimma o grejja.

Blir ju bara problem.


Även om den inte är trimmad så får man det problemet... Så det har inte nåt med trimning att göra.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 31 augusti 2006 kl. 02:00:24
Nu tror jag att jag har löst problemet, jag satte i en till fjäder så att det blir mer tryck på trotteln, fungerar fint just nu. Har även provat ny wire utan resultat så man får hoppas att det går nu...

Och PS. Jag kör en 300a, där sitter det ju en walbro orginal, så det är inte bara om man trimmar man får problem.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: D-K skrivet 31 augusti 2006 kl. 12:26:59
Den orkar hålla kvar den på grund av att den är en jädra bra luftpump...

Som Motocross action magazine skrev en gång:

"A fourstroke is nothing but an airpump with attitude!"

 :wink:
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: mas skrivet 31 augusti 2006 kl. 18:36:10
så du har två fjädrar till trotteln som du har lagt i varandra ??
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: PalmE skrivet 31 augusti 2006 kl. 21:15:59
Nu har min förgasare också börjat hänga sig efter att jag hade isär den. Flyttade upp nålen och efter det så började det  :evil: Ska prova spraya i lite teflonspray i loppet och se om det hjälper.
Ganska störande att åka runt så!  :?
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 1 september 2006 kl. 17:33:44
Nja, jag hittade på en fjäder med samma diam som orginalfjädern fast bara ca 2 cm lång så jag ja den i botten på trotteln och sen den gamla ovanför. Lite pill men det blev då mer tryck på trotteln iaf.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 22 september 2006 kl. 02:35:39
Nu har jag kört ett tag med 2 fjädrar och för nån dag sen så återkom problemet, gashak igen, men bara tills den blev varm.
Jävligt irriterande det här.. känns som man har provat allt, till och med polerat trottelloppet med autosol och fått det blankt utav bara f*n.

Finns det nån som har en lösning på problemet? Funderat på att beställa en starkare fjäder, men man kan ju inte beställa för under ca 200 kr och
det skulle kännas jävligt om man beställt en massa fjädrar till ingen nytta (om man beställer och det inte fungerar).

HJÄLP!
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: Moco skrivet 22 september 2006 kl. 07:20:56
Jag har kört 80 mil med min 300 och den är original. En polare testade den och körde iväg som fan dirkekt efter jag startat den, dvs kall motor. När han kom tillbaka några minuter senare såg han lite skamsen ut och sa "gasen hänger sig". Han stod på tumgång med ett jäkla gaspådrag, jag blev ororlig och vred om nyckeln så motorn dog.
När vi sen startade var gasen normal. Då testade han gasa på  i neutral igen och vips hängde sig gasen igen.
Då sa han "det är i förgasaren den hänger sig". Ok tänkte jag, vet knappt vad en förgasare är. Jag tryckte till gasen nere på motorn med fingret och då slutade den gasa och gick tillbaka till tumgång.
Hursomhelst satte jag mig på maskinen och körde hem, fast körde väldigt lugnt och var beredd på gashäng hela tiden, men inget problem uppstod. Detta var i förrgår, i går körde jag till jobbet och tillbaka -inget gashäng.
Slutsatsen är att jag vet inte varför den hängde sig eftersom den inte gjort det igen. En teori är att man inte ska dra iväg som fan med kall motor... ?
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: johano skrivet 22 september 2006 kl. 09:17:59
Citat från: "Moco"
... En teori är att man inte ska dra iväg som fan med kall motor... ?


Nej, det ska man aldrig, och då inte bara för ev. gashängs skulll.
Kall motor = kall olja = sämre smörjning. Om man då belastar fullt så sliter det oerhört på motorn.

/johan
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 22 september 2006 kl. 13:22:29
Nu har jag specialbeställt en fjäder som ska vara lite kraftigare, får den nån gång nästa vecka. Så får vi se om man kan få en lösning på det här! Hörde med ett lokalt företag som skulle tillverka en åt mig i grövre tråd!
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: STENE skrivet 22 september 2006 kl. 13:41:16
Men det är inte säkert att det kommer att hjälpa med en starkare fjäder. Typ en byrå låda som man man trycker på ena kanten har en tendens till att fastna, och då kan man pressa på utan att låd skrället åker in. Så det kanske finns en risk att ni sliter ännu hårdare på materialet om ni stoppar i en fjäder till. Kanske ni kan fasa av någon kant? Jag har ingen bra lösning men en starkare fjäder kanske bara gör saken ännu värre längre fram.

Bara en tanke..
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: K_F_D skrivet 22 september 2006 kl. 14:02:09
men det finns inga kanter att fasa av, sen är ju hur slät och fin som helst. Har filat med en magnetfil, putsat med sandpapper grovlek 1800, putsat utav helvete med autosol osv. den går hur fint som helst. och sen ska man inte slipa på trotteln, för den är ytbehandlad. Dom på smc vet om problemet och säger att man ska kunna spänna fjädern, och att det blir bra efter det! Fick lära mig nyss att om man drar ut fjädern så ska man baka den i ugnen i 250 grader en halvtimme.
Titel: trimmFörgasar problem
Skrivet av: STENE skrivet 22 september 2006 kl. 14:33:04
ok. Det var var en tanke som sagt.. Baka fjädern.. Har jag aldrig hör talas om, Men det är ju fullkommligt logiskt. Har man lärt sig något nytt idag med.