ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Rapid1234 skrivet 24 juli 2012 kl. 14:29:33
-
Tja, eftersom min polare inte blir färdig att fråga så gör jag det.
Han har en 05a som är riktigt jäkla svårstartad när den är kall framför allt, kan även va det ibland när den är varm eller ljummen.
Vi har rensat förgasaren många ggr, kollat membranet, bytat batteri två ggr men får den ändå inte att starta lätt när den är kall, han kan köra på starten hur länge som helst utan att den vill starta men om han puttar igång den ja då startar den direkt.
Lite mer info för er är att han kör med öppet filter och 180 munstycke men hur vi än justerar så vill den ändå inte gå helt 100% rent och tomgången fungerar lite som den vill.
I min värld så brukar sådana här problem innebära att den drar tjuvluft från något ställe men vi har sprutat startgas runt överallt utan att den går upp i varv och enligt vad jag har lärt mig så är den tät då.
Snälla hjälp oss, vi har letat som fan på nätet men hittar ingen lösning på det, senast igår så hitta vi något om att justernålen sitter felmonterad från fabrik med oringen och brickan men när vi ändrade det ja då starta den fan inte hur vi än gjorde.
Tacksamma för alla svar och tankar som kan hjälpa oss på vägen till en fullt fungerande dinli.
-
Tja, eftersom min polare inte blir färdig att fråga så gör jag det.
Han har en 05a som är riktigt jäkla svårstartad när den är kall framför allt, kan även va det ibland när den är varm eller ljummen.
Vi har rensat förgasaren många ggr, kollat membranet, bytat batteri två ggr men får den ändå inte att starta lätt när den är kall, han kan köra på starten hur länge som helst utan att den vill starta men om han puttar igång den ja då startar den direkt.
Lite mer info för er är att han kör med öppet filter och 180 munstycke men hur vi än justerar så vill den ändå inte gå helt 100% rent och tomgången fungerar lite som den vill.
I min värld så brukar sådana här problem innebära att den drar tjuvluft från något ställe men vi har sprutat startgas runt överallt utan att den går upp i varv och enligt vad jag har lärt mig så är den tät då.
Snälla hjälp oss, vi har letat som fan på nätet men hittar ingen lösning på det, senast igår så hitta vi något om att justernålen sitter felmonterad från fabrik med oringen och brickan men när vi ändrade det ja då starta den fan inte hur vi än gjorde.
Tacksamma för alla svar och tankar som kan hjälpa oss på vägen till en fullt fungerande dinli.
Tror till 99% att det är ventilerna. Bara shimsa om fp
Min var exsakt som du beskriver. Då var mina insugsventiler lite öppna hela tiden
-
Håller med. Ventilerna är den högst troliga orsaken.
-
och givetvis ska dom chimsas också ja, var köper ni chims eller det är samma till alla
-
vilka avstånd är det på den motorn både på insug och avgas ventiler?
-
Hej!
Klistrar in en tråd jag minns gällande ventilspelen =)
Det rör dock en dinli 450 -08, så kan dessvärre inte svära på om det är exakt samma motor, men det var det enda jag fann =/
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42524.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42524.0)
-
vilka avstånd är det på den motorn både på insug och avgas ventiler?
IN; 0.15 +/- 0.05 mm
EX; 0.27 +/- 0.05 mm
Man kontrollerar på kall motor
Shimsen är standard 9.48mm shims
-
tusen tack då det bara att börja riva då.
-
Låter verkligen som att det är för litet spel så den saknar komp och om du startar den med startmotor så slår även dekompen till och sänker den ytterligare. Så det är därför den startar om du bogserar den.
Men man ska passa sig lite med att bogsera igång den och speciellt på låga växlar.
-
och givetvis ska dom chimsas också ja, var köper ni chims eller det är samma till alla
Jag tror Nonne har en sats liggande!
-
Får du till den?
-
vet ej, han ringde en före detta återförsäljare av dinli och fick ett pris på 1000kr för allt och det tycker jag är ett bra pris för att bara köra dit den och sen hämta den när den är klar.
vet ej vad som har hänt sen dess mer än att han nog inte vill lägga 1000kr på den utan ska ge sig på det sj, så vi får se hur det slutar.
-
vet ej, han ringde en före detta återförsäljare av dinli och fick ett pris på 1000kr för allt och det tycker jag är ett bra pris för att bara köra dit den och sen hämta den när den är klar.
vet ej vad som har hänt sen dess mer än att han nog inte vill lägga 1000kr på den utan ska ge sig på det sj, så vi får se hur det slutar.
Kostade mig ca 100kr att göra det sj. Fick köpa 2 shims plus ett bladmått.
-
Jo det är ju klart att det kan bli billigare att göra det sj, men ibland så är det värt att betala lite mer bara man slipper kludra med möget själv.
I detta fallet tycker jag han skulle ha lämnat in den då varken han kan detta eller jag är speciellt sugen på att hjälpa han med det då jag har lagt mer tid på hans dinli än min egen raptor.
-
tack för tipsen alla här. jag hjälpte han ändå snäll som jag e och nu fungerar den klockrent!!
-
kul att den rullar igen.
kör han ifrån dig än?
det var väl du som klagade att din raptor var seg? ;-)
-
nja han kanske tar mig i toppen, vi har inte kollat ännu
-
Tack för hjälpen ännu en gång Jimmy , nu till nästa fråga , var fan sitter Laddningsregulatorn på Dinli? Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Andreas