ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Christersv skrivet 18 juli 2012 kl. 19:53:16

Titel: Tillslag
Skrivet av: Christersv skrivet 18 juli 2012 kl. 19:53:16
Läser ibland det här med växellådans "tillslag"

Vad betyder detta - är det vid det varv motorn/växellådan börjar driva fordonet i rörelse?
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 juli 2012 kl. 21:14:16
Tror de menar variatordrivna maskiner och då är det varvtalet när maskinen börjar driva framåt. ca 1700-2100rpm
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Oskar P skrivet 19 juli 2012 kl. 10:08:04
korrekt. det går att ändra tillslagsvarvet med olika vikter. har sänkt mitt till 1000rpm.
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Jockegubben skrivet 19 juli 2012 kl. 13:54:59
Är det inte så att det är fjädern i primär variatorn man byter föratt ändra inslags varv?
Vikterna ändra väl bara hur fort den skall växla ut.
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Christersv skrivet 19 juli 2012 kl. 18:22:30
Tackar, då har jag förstått rätt (det gällde "variomatic")

Är det någon fördel att ha lågt eller högt tillslag (alltså inte standard värdet som maskinen levereras med)?

Då kommer nästa fråga - det som Oskar P och Jockegubben skriver
Läser båda versionerna - vilken är rätt?

Alltså vad sker om man bara byter vikter eller bara byter fjädern?
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Ace skrivet 19 juli 2012 kl. 20:02:13
störst skillnad på tillslagsvarvet blir ju att byta primär fjädern,sen finns det ju olika typ av variatorer som oskarp har ju rullvikter i sin.med konstant drivning på remmen och slirkoppling.vad är det för maskin du ska modda? hur vill du ha den?
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Jockegubben skrivet 20 juli 2012 kl. 06:52:54
störst skillnad på tillslagsvarvet blir ju att byta primär fjädern,sen finns det ju olika typ av variatorer som oskarp har ju rullvikter i sin.med konstant drivning på remmen och slirkoppling.vad är det för maskin du ska modda? hur vill du ha den?

Stämmer, tänkte inte på det där med koppling och konstant drift av remmen. :)
Titel: SV: Tillslag
Skrivet av: Jockegubben skrivet 20 juli 2012 kl. 07:10:26
Är det någon fördel att ha lågt eller högt tillslag (alltså inte standard värdet som maskinen levereras med)?

Finns för och nackdelar med båda.
Genom att sänka inslagsvarvet så blir det ju lättare att köra sakta med maskinen men du har sämre effekt/vrid på låga varv så maskinen kommer kännas lite slöare i acceleration.
Genom att höja inslagsvarvet når du högre varv på kortare tid vilket innebär bättre acceleration oftast men sämre att smyga med.

Då kommer nästa fråga - det som Oskar P och Jockegubben skriver
Läser båda versionerna - vilken är rätt?

Båda hade rätt, det beror på om din maskin har slirkoppling eller ej.

Alltså vad sker om man bara byter vikter eller bara byter fjädern?

Nu är jag lite osäker på hur det funkar med rullvikter men med en "vanlig" variator utan koppling så ändrar du inslagsvarv med hjälp av fjädern och genom att byta vikter så får du maskinen att växla ut fortare om du sätter lättare vikter och tvärtom med tyngre.
Du kan ju även byta helix och fjäder i sekundär variatorn och på så sätt även där ändra hur fort variatorn skall växla.


Jag tycker du skall köpa ett färdigt v-kitt, det brukar vara bäst/lättast.