ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Velocity96 skrivet 17 juli 2012 kl. 20:30:04
-
Jag vet att frågan är svår att svara på, men jag har 3 maskiner som jag är sugen på.
Jag skall inte jobba i skogen utan ploga gården som är ganska stor och harva lite grusuppfarter m.m
Sen vill jag ha lite kul på maskinen oxå :)
Den ena är en TGB Blade 550 EFI med snöblad för 74000:- den har gått 20 mil och första service gjord.
Alternativ 2 är GOES 625 I MAX LIMITED hamnar runt 80 000:- med plogblad.
Alternativ 3 är DINLI 700+ hamnar runt 78 000:- med plogblad.
Alla synpunkter uppskattas :)
Mvh/ Peter
-
Varför har du fastnat just för dom maskinerna? Din budget är ju ganska stor också :)
-
Vet inte om jag fastnat, men dessa märken finns i mitt område och det känns skönt att ha återförsäljare nära. Tänker jag fel? Ändrar mig till öppen för alla förslag :)
-
Viktigt att ha nåra till ÅF. Men titta även på SMC jmax 700 som ligger i samma prisklass. Jag tycker SMC är trevligare än Dinlin.
Lycka till med ditt köp.
-
Tack för tipset, ser att en av mina lokala återförsäljare säljer SMC :)
-
Skiljer det mycket i serviceintervaller och kostnader mellan dessa maskiner?
-
Jag tror Tgb har lite längre serviceintervaller, men det får du väl söka lite efter så kanske du hittar något.
Av dom tre du listat så är nog tgb den med bäst kvalitet, dock också med minst motor.
Man får väl välja lite mellan prestanda, pris och kvalitet.
Sen är det väl det med kostnader, själva kostnaden för maskinen vet du ju först när du sålt den. Eller om du har den kvar i typ 20 år, men det är väl kanske inte så troligt. Många byter ju maskiner emellanåt.
Ofta när det byts så handlar det ju om mer effekt eller bättre kvalitet, och båda ibland.
Det är ju roligt med fyrhjuling över huvudtaget, och nyttigt ibland med. Men just vägkörning blir bra mycket roligare med en större motor, men för plogning eller lite vanligt arbete så kommer man långt med en 300cc tom.
Men vet du om att du är gasglad så bör du nog sikta högre när du ändå har en rätt hög budget. För ska man åka och leka eller kränga på större hjul är det inte dumt med mer motor!
Jag hade väl inte riktigt din budget, men jag köpte en billigare 800 istället och fick pengar "över" för ev reparationer.
Och det är roligt med större motor... :headbang:
-
Visst är det kul med effekt ;D
Måste försöka få till några provkörningar tror jag :)
Någon som kört SMC 700 & TGB 550 Blake, är det stor skillnad i rapphet?
-
SMC åker ifrån Dinlins Centor 700. ;)
-
SMC åker ifrån Dinlins Centor 700. ;)
Oki! Dinlin kan jag nog stryka i listan, inte bara för att den blir ifrån åkt 8)
Har även tittat lite på Access AX 700 den ser trevlig ut men jag hittar inte så mycket info om den.
Verkar inte som att den sålt så mycket i Sverige. ???
Någon som kört Ax 700?
-
Ja, man har inte hört nått om den stora Accessen direkt.
Kan vara bra att köpa något lite vanligare, så det finns mer erfarenheter och större chans till att det dyker upp tillbehör och sånt.
För det är ju kul om det finns trimgrejer eller andra modellanpassade saker så man får maskinen som man vill.
Vill du provköra en can-am så får du komma förbi på min sida Falun. Eller kanske Linhai 300. :-)
-
Hej
Köpte en Dinli 700+ med plogpaket för 69 900:- Fick även med hasplåtar till kanonpris.
Har kört riktigt tufft med den 12 timmar nu och den går helt kanon!
slängde på ett variatorkit på första service så nu känns den mkt rapp och trevlig!
Kompis 1 köpte en Dinli 600 Prime, han är lika nöjd.
Kompis 2 köpte en Goes 625, den har småstulat en hel del. Går sämre också.
Mvh Henrik
-
Nu har jag kommit ner till maskiner som jag väljer mellan.
TGB 550 Blake EFI ocg SMC J-Max 700.
Verkar vara klart mycket mer pulver i SMC´n och det skiljer ju ca: 9 Hk. Personligen så gillar jag utseendet på Blaken mycket mera än SMC´n men utseendet är ju inte allt. Fotbaljorna på Blaken är också mindre så den borde kännas trängre att åka 2 på.
Blake´n har 3 års garanti.
SMC 1 år.
Hur svårt skall det va att bestämma sig? ;D
Någon som har erfarenhet av båda maskinerna?
-
Blade heter den... :-)
Finns ju några här på forumet som har eller haft sådana
Dom är väl inte så snabba, så ska man åka lite väg så blir det nog nästan fullgas rätt ofta. Även bränsleförbrukningen har det väl klagats lite på, men det är nog rätt lika på dom flesta maskinerna över 500cc. Hastighetsmätaren är en glädjemätare, värt att tänka på vid provkörning.
Jag provade en sån förut, gick fint och kändes välbyggd. Men tyckte priset var för högt för en maskin som ogärna lyfter framhjulen när man gasar.
Vilka maskiner har du provkört?
-
Blade heter den... :-)
Finns ju några här på forumet som har eller haft sådana
Dom är väl inte så snabba, så ska man åka lite väg så blir det nog nästan fullgas rätt ofta. Även bränsleförbrukningen har det väl klagats lite på, men det är nog rätt lika på dom flesta maskinerna över 500cc. Hastighetsmätaren är en glädjemätare, värt att tänka på vid provkörning.
Jag provade en sån förut, gick fint och kändes välbyggd. Men tyckte priset var för högt för en maskin som ogärna lyfter framhjulen när man gasar.
Vilka maskiner har du provkört?
Ha ha Jag skrev Blade i överskriften sen blev det fel :lol:
Jag har inte kört någon av dessa maskiner, de Jag provat är Goes 625 och Dinli 700.
Jag har hört att det skall vara glädjemätare på Blade, visserligen kommer jag inteligga så mycket efter väg i höga hastigheter, men jag vill ha bra acceleration i grejerna :)
SMC har ju ganska brottom i väg vad jag har förstått, sen får man tydligen köpa en bra ljudisolerad hjälm för alla avgassmällar ':)
-
Avgas smällarna får man bort. Viktigt att provköra. Inga problem att åka två på SMC. Finns en något längre version av SMC om det är viktigt att kunna åkt två, men det fungerar alldeles utmärk med en vanlig.
-
Hasplåt eller motsvarande är ett måste om du inte bara ska åka på vägen.
-
Efter att provat en CF Moto X8 i dag så får det nog bli en sådan :djump:
Hoppas jag blir en nöjd kille i så fall! 8)
-
Efter att provat en CF Moto X8 i dag så får det nog bli en sådan :djump:
Hoppas jag blir en nöjd kille i så fall! 8)
Nu har jag inte provat en sådan, men enligt en del så går dom ju väldigt likt en outlander 800. Så då är det nog roligt!
Du kanske redan sett denna tråden: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36457.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36457.0)
Där finns ju en del om den maskinen... ()p
Fast jag hade nog hellre köpt denna:
http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_Outlander_800_41585742.htm?ca=6&w=2 (http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_Outlander_800_41585742.htm?ca=6&w=2)
Men då är jag lite vrång mot nytt och dyra servicar och krångel, men visst är det väl smidigt. Men det kostar ju en del hur man än gör.
Om du slår till på en ny x8, så se till att få med plogpaket. Jäkligt roligt att ploga snö, och dom paketen ingår ju oftast senare på året och borde kunna gå med nu också.
Säger dom att det inte går att få med så säger du att du väntar eller kollar med någon annan. Så kanske det släpper lite åt dom...
Hand och tumvärme är också guld värt, lika som hasplåt/hasplast.
Det är ju lite grejer man bör ha, och vid nyköp så kan det ju vara bra att försöka förhandla in det i ett bra pris på en gång.
Vid begagnatköp är ju sånt oftast påmonterat redan.
Lycka till! :djump: