ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Wrench skrivet 14 juli 2012 kl. 16:48:04

Titel: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Wrench skrivet 14 juli 2012 kl. 16:48:04
 :hmmm: När börjar en hjuling vara uppe i för mycket mil.
Med andra ord hur långt kan man köra med dom?

Hur långt har ni kört med era maskiner?
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: jaas skrivet 14 juli 2012 kl. 17:11:11
Väldigt svårt att säga! Beror ju på hur den är körd. Bara gått väg i lugnt tempo så blir det många mil och få timmar. Eller har den gått i skogen med många timmar och färre mil.

Den kan ju hålla i många tusen eller vara förbrukad efter några hundra :help:
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Wrench skrivet 14 juli 2012 kl. 18:04:56
Det förstår jag också, men jag tänkte nu alla vägreggade maskiner som har kommit. Bland annat Can Am, är maskinen helt slut på efter 2000 mil eller är den som en motorcykel att bara du håller efter den så kan du köra 7-8000 mil med den.

Eller är det så att alla byter efter 500-1000 mil och köper nytt, men vars är då alla begagnade maskiner som gått ännu längre?
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Britsmar skrivet 14 juli 2012 kl. 18:27:37
Det förstår jag också, men jag tänkte nu alla vägreggade maskiner som har kommit. Bland annat Can Am, är maskinen helt slut på efter 2000 mil eller är den som en motorcykel att bara du håller efter den så kan du köra 7-8000 mil med den.

Eller är det så att alla byter efter 500-1000 mil och köper nytt, men vars är då alla begagnade maskiner som gått ännu längre?
Många försvinner ju iväg till nån bekant som är sugen och sen dom som faktist är slut (milen säger ju igentligen ingenting) blir nog ståendes i garagen i väntan på renovering/reparation då ägarna vet att dom inte får en spottstyver för dom i obrukbart skick precis som med bilar. Än värre med atvs då dom flesta kanske känner sig lite obekväma o skruva själva då de är lite annorlunda jämfört med bilar. Men det är ju bara min egna lilla teori. En bieffekt av det blir kanske också att om dom nu är slut och ägaren vill ha ny så plockar nog ÅF in den som renoveringsobjekt och redan har väntelista på begagnade maskiner och således aldrig kommer ut på blocket.
Men samma där... Bara en teori.
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 juli 2012 kl. 19:47:40
Det är ju rätt sällan man ser maskiner på annons som gått över 1000 mil. Men det beror ju helt på vilken sorts mil det handlar om.

Jag har en Outlander 800 som förhoppningsvis kommer passera 3000 mil i sommar. Den hade gått 2600 när jag köpte den för två år sedan, så den första ägaren var betydligt bättre på att nöta än mig.
Jag hoppas och tror den ska klara sig en bra bit till också!

Finns väl några på forumet som åkt långt med sina maskiner, "svenne arboga" har nog passerat 3k på sin Kymco 500. Och "Lowest" har jag för min kört massor med mil med sina maskiner.

Finns även andra trådar om detta ämne.

Kollar man på en maskin med många mil så får man väl kolla på skicket i övrigt också. Man får ju oftast mer skador i skogen än på vägen, så en som används på vägen mestadels kan ju vara väldigt fin trots sina mil.
Min 800 kostade ca 25k mindre än dom andra med mer "normala mil", och då får man ju ändå en viss buffert för reparationer.
Så i mitt fall fick jag en 800cc till priset av en ny cf500. Och jag är väldigt nöjd med att det blev så.

Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Mackan2 skrivet 14 juli 2012 kl. 21:42:18
Jag har en Renegade som i princip bara är landsvägs körd och det står ca 1040 mil på mätaren nu och jag skulle bli väldigt besviken om den inte klara tusen tals mil till  8)
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: jaas skrivet 14 juli 2012 kl. 21:46:05
Även våran Can-am 400 har passerat 1000 mil och än finns inga direkta förslitningar. Vi har dessutom bara bytt olja 3 gånger och inte 1000000000 som manualen tycker.
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Mackan2 skrivet 14 juli 2012 kl. 21:53:12
Det verkar vara den magiska "1000 mils gränsen" som skrämmer en del, är det en kvalitéts maskin och väl servat så tror jag det håll längre än vad fantasin sträcker sig till ;)
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: LinusE skrivet 15 juli 2012 kl. 16:18:17
LAHA här på forumet. Hans raptor hade väll rullat 3500 mil närhan sålde den. Dock inte säker på hur mycket han bytt på
Den.
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: LAHA skrivet 15 juli 2012 kl. 17:09:31
Den hade gått närmre 4500 mil, den hade dessutom gått med högkompskolv och vassare kam de sista 3000 milen. Dock så rasade vevlagret strax före jag sålde den så det blev nyrenoverat till nya ägaren!   ()p

Det enda jag bytte var bakaxellager och svinglager, ja förutom kedjor och drev då förstås.......
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Britsmar skrivet 15 juli 2012 kl. 19:15:20
Den hade gått närmre 4500 mil, den hade dessutom gått med högkompskolv och vassare kam de sista 3000 milen. Dock så rasade vevlagret strax före jag sålde den så det blev nyrenoverat till nya ägaren!   ()p

Det enda jag bytte var bakaxellager och svinglager, ja förutom kedjor och drev då förstås.......

Ja men va bra då, kan man ju fråga vad för typ av mil den gick då? Pendling/bus på helger/bara bus? (aldrig fått tag på nån som haft så länge)
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: LAHA skrivet 15 juli 2012 kl. 19:47:14
Den användes till precis allt utom crosskörning, mest var det så klart gatbus men den användes flitigt året runt i alla väglag!
Titel: SV: När börjar det bli för mycket??
Skrivet av: Britsmar skrivet 15 juli 2012 kl. 22:07:25
Den användes till precis allt utom crosskörning, mest var det så klart gatbus men den användes flitigt året runt i alla väglag!
()p
Tack för svar! (man måste ju leta efter alla pikar man kan för att rättfärdiga inköpet menar jag ;) )