ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 11:00:23

Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 11:00:23
Jag skulle vilja ha lite goda råd om vad jag skall köpa för hjuling nu när jag har bestämt mig för att byta upp mig.
Jag åker i dag en Lifan 250 som trots alla klagomål som jag har läst om här på forumet har gått stort sett felfritt, så antingen så kör jag mesigt eller så har jag haft tur (jag tror det är en kombination av båda).
Nu till min fundering, hjulingen som jag är ute efter skall användas ca 90% på asfaltväg och ca 10% på grusväg och jag vill att den skall funka att ligga i ca 90km/tim med utan att varva sönder med andra ord ha en toppfart på ca 110-120km/tim.
Jag har funderat på kymco mxu 500 men läste att den inte riktigt kom upp i den hastigheten jag är ute efter, men ostrypt ganska nära.
Jag var även i kontakt med MMB Streetquads & ATV och dom rekommenderade Dinli 450, jag undrar vad ni andra tycker om denna rekommendation.
Jag kan också nämna att jag är storväxt på alla håll 196cm & ca 130kg men då inte detta har varit något problem med Lifan så borde det ju finnas någon maskin med lite mer kraft som funkar.
Pris gränsen som jag har lagt för mig är MAX 80000:-
Hoppas på många svar! Mvh SIK
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: STENE skrivet 22 augusti 2006 kl. 11:51:19
Jag tror att du skall kolla på en maskin med växellåda och kedjedrift, då dessa är lättare att få att hålla en högre hastighet utan att tokvarva eftersom det går att dreva. Detta är svårt att åstakomma med en CTV maskin och kardan (typ MXU'n). Kanske en såndär masai A-450 kan vara något om du inte vill ha en "sport" modell.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 12:18:05
Tack för ett snabbt svar!
Masai-A450 är det samma som DL 902 Utility (Dinlis) och är det någon som har testat någon av dom och har en uppfattning om kvalitet känsla & vibrationer.
Mvh Sik
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Hubbe skrivet 22 augusti 2006 kl. 14:06:14
Suzuki LTZ? kan inte toppfart på dessa men ägarna verkar nöjda.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 14:24:28
Jag var precis inne och läste lite och dom verkar helt klart intressanta men jag tycker att det verkar vara en mindre maskin än Dinlin, men som sagt jag har bara sett dom på bild (kommentera gärna).
Mvh SIK
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: larra skrivet 22 augusti 2006 kl. 15:05:58
dinli
längd:  1830 mm
bredd:  1090mm
sitthöjd: 850mm

LTZ
längd:  1830mm
bredd: 1165mm
sitthöjd: 810mm
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: daffan skrivet 22 augusti 2006 kl. 15:46:08
Men vad som verkar vara mer intressant är höjden mellan sadel och fotpinnar och mellan sadel och styre. Tyvärr finns det väl inga mått på sånt...men på en Dinl 450 är dessa mått lite större tycker jag iaf, men om man höjer styret på en LTZ400 tror jag nog att den blir bra även för din längd.
Kommentera gärna någon som har åkt mer LTZ än mig.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 16:08:09
Citera
Men vad som verkar vara mer intressant är höjden mellan sadel och fotpinnar och mellan sadel och styre.


Precis detta var det jag funderade över!
Mvh SIK
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Libba skrivet 22 augusti 2006 kl. 16:10:31
Är en bit över 190cm. Ltz funkar finfint!
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: barossa450 skrivet 22 augusti 2006 kl. 17:34:43
raptor 660 :D
Titel: 660
Skrivet av: larra skrivet 22 augusti 2006 kl. 17:51:25
660

Längd: 1830 mm
Bredd: 1100 mm
Höjd: 1150 mm
Sitthöjd: 860 mm
Hjulbas: 1245 mm
Markfrigång: 265 mm
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 22 augusti 2006 kl. 18:02:13
Efter vad jag kan hitta så hamnar 660n på mer än 80000:-
Jag vill ej köpa begagnad.
Mvh SIK
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: klotsvenne skrivet 23 augusti 2006 kl. 09:20:39
ltz ...helt enkelt.... :lol:  kanonkvalitet ...kanonhoj... :lol:
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 23 augusti 2006 kl. 11:04:15
Jag var i kontakt med MMB Streetquads nu på förmiddagen och dom säger att dom flesta felen är åtgärdade på Dinlin nu.
Han jag pratade med rekomenderade Dinlin före både KFX-400 och LTZ-400 om jag inte skulle köra på bana utan bara använda den till att köra asfalt och grusväg. KOMMENTERA GÄRNA DETTA

Alla ni som kör Dinli är ni missnöjda eller nöjda?
Är det någon som har köpt den senaste Dinlin 06/07, hur nöjd/missnöjd är du/ni?

Jag skall åka och testa Dinlin i eftermiddag, tyvärr hade dom inga LTZ att testa men dom hade en KFX som jag kunde kolla på men inte köra.

Jag hoppas ingen tycker att jag är tjatig men det är ju ganska mycket pengar som man skall lägga på en leksak så jag vill ju att det skall bli så bra som möjligt.

Om jag nu hittar någon maskin som som jag fastnar för så skall jag sälja min Lifan 250  som jag har haft i ca 1,5år och som har gått som en klocka, detta till trots alla problem som alla andra har haft med sina.
Så är någon intresserad så hör av er.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Micke.D skrivet 23 augusti 2006 kl. 12:15:30
Citat från: "siks"

Han jag pratade med rekomenderade Dinlin före både KFX-400 och LTZ-400 om jag inte skulle köra på bana utan bara använda den till att köra asfalt och grusväg. KOMMENTERA GÄRNA DETTA

Jag kan hålla med om att KFX-400 och LTZ-400 är rena crossmaskiner men sen vet inte jag bättre än du :?
Men det är ju såklart 2 beprövade kvalitets märke som du skall jämföra med!
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:15:13
Är det ingen som åker Dinli 450 som har några kommentarer om den, är det så mycket fel som det verkar här på forumet (på modell 06/07).

Som ni ser i mina tidigare inlägg så söker jag en hjuling som är bra, driftsäker och hållbar, jag kommer mest köra asfalt och lite grus ingen grop eller bana.

Dom jag funderar emellan är Dinlin, KFX-400, LTZ-400 och Kymco MXU 500 (trots att den inte kommer upp i den hastighet som jag söker).
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag storväxt (196cm / 130kg)

Mvh Sik
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Tintin skrivet 25 augusti 2006 kl. 12:52:04
Har väl lite reflektioner enligt nedan efter min Dinli om du är intresserad (orkade inte länka till inlägget, så jag klippte in det istället):

Tintin
ATV Pro



Blev medlem: Mar 16, 2006
Inlägg: 151
Från: Stockholm
  Skrivet: Tor Maj 25, 2006 6:36 pm  

--------------------------------------------------------------------------------
Som Micke_P sa så hände det där med styrlåset mig med. ÅF har beställt nytt nu. Några andra grejer jag råkat ut för som du kanske bör kolla (en del är säkert redan nämnt ovan)

1. Skräp i tanken. Gjorde att min flödade efter ca 15 mil och gick därför inte att starta. Fick lov att skruva isär förgasaren och blåsa rent. Tipset är att göra rent tanken innan så kanske du slipper ta isär förgasaren, för skruvarsna som håller koppen sitter som f-n. Måste du ändå skruva isär så använd en slagmejsel, annars får du runda skruvskallar direkt.

2. Det saknades en bult i fästet till fotbromsen på min (ska vara två stycken).

3. Backspeglarna gick inte att dra fast tillräckligt. Som någon sa ovan så är det inte lönt att mecka med dom, utan byt till 05ans speglar istället. Såna har jag nu, och dom sitter som berget! (Du får dock montera nya blinkers samtidigt då, men det borde din ÅF kunna göra åt dig som en garantigrej. Uppenbarligen skickar dom inte ens ut dom nya speglarna längre för byte).

4. Kabeln till minuspolen på batteriet gick av. Uppenbarligen på grund av att gummistroppen som ska hålla batt
eriet saknades.

5. Blinkers bak vibrerade sönder och bägge tar in vatten och lera. Det ska sitta en gummipackning mellan själva blinkersfästet och ramen om blinkersen ska ha någon chans att överleva överhuvudtaget. Läckaget kan man förmodligen fixa med tejp, men mina tar in lera trots att jag tejpat skarven med eltejp  

6. Soppakranen. Se till att få den bytt/kollad direkt för är den som min så kommer den att lossna. Jag fick tidigt tipset att täta med gängtejp, och när min lossade i översta gängan efter 100 mil så gjorde jag det. Den gängan blev tät, men efter ytterligare 70 mil så började gängan under att läcka. Tätade även den med gängtejp, men efter ca 5 mil så lossade hela kranen. Det verkar som att det är fel dimension från början. Lämnade in hojjen och fick en ny kran monterad. Hämtade ut den igår och idag när jag kom ner i garaget så hade det runnit ut ett par liter på golvet. Nu är det den tredje gängan som är otät!!! (den som håller koppen underst på kranen). Stängde av kranen och skruvade loss koppen. Ut följde en packning som verkar vara av fel dimension, för den är helt omöjlig att få dit igen. Nu ska jag strax ner i garaget och försöka dra fast skiten med locktite så det håller över helgen i alla fall.

7. Värmeskyddets bakre fäste sprack. Det sägs att man ska se till att efterdra dom muttrarna, annars kan skyddet röra på sig och smälta, men när jag skulle efterdra visade det sig att muttern satt som beget, men själva fästet hade spruckit så det satt löst i alla fall. Det har inte smält, men jag ska få nytt i alla fall.

8. Passa dig för att köra över brädor med spikar, för då får man punka  (gjorde det redan efter 10 mil).

Förutom ovanstående så är allt frid och fröjd, och får jag bara ordning på den förbannade kranen så ska det snart ut och åkas lite! Lycka till!

_________________
Simpan med hemmafält Storslåttan. Ägare av en Polaris ATP 330 och en KFX 700. Tidigare Dinli DMX 450.
 
Som sagt, idag åker jag KFX 700 och kunde inte vara mer nöjd. Har precis passerat 500 mil och har inte haft ett enda problem överhuvudtaget. Har lagt lite pengar på effektsystem och annat och toppar idag 130, vilket räcker mer än väl. Min åkning är till 95% asfalt för övrigt. Jag är medveten om att din smärtgräns är angiven till 80.000, och det får du nog ingen KFX för, men om jag var du skulle jag fundera en gång till om det ändå inte är så att du "får igen" pengarna genom att ta hela steget på en gång istället för att eventuellt få en maskin som du inte är nöjd med och som du sedan "byter in" mot något större/mer kvalitet.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: corba skrivet 25 augusti 2006 kl. 13:15:24
I slutändan spelar det nog ingen roll vilken av hojarna du köper. Dinlin och LTZ är båda bra hojar, förutsatt att Dinlin inte går sönder (utopi?).
Men innan du bestämmer dig så rekommenderar jag dig att prova båda.
Då märker du om den passar dig.

Själv har jag testat Dinlin och märkte direkt att den inte alls passar min ända. Jag satt som en kråka med knäna riktade utåt utan möjlighet att kunna smita åt dem kring tanken. Kände mig som Seb Macahan plus att höftbenet höll på att vibrera sönder, hackade ovilligt tänder vid hastighet över 100 km/h.

Men det finns andra som tycker att Dinlin är jättebekväm..
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Hubbe skrivet 25 augusti 2006 kl. 14:28:19
om valet står mellan dinli och en suzuki så skulle jag inte ens tveka.
Dinli har haft en massa problem och de hävdar till dig att de är lösta, den uppgiften skulle jag ta med en nypa salt. Typiskt försäljarsnack, han står väl med bakgården full av trilskane dinlis som är svårsålda efter kvalitetsbristerna.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: corba skrivet 25 augusti 2006 kl. 15:32:24
Tyvärr är det lite otacksamt att fråga vilken av de 2 som är bäst.
Antalet Dinliägare som har haft problem är så överväldingande många fler än motsvarande ltz/kfx ägare. Inte för att dessa är perfekta....

Jag gissade att det stod mellan dessa 2 då det inte finns så många andra som håller sig under 80kkr. (Det där får jag nog smäll för att ha sagt.)

Men som sagt var, provkör!
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: siks skrivet 27 augusti 2006 kl. 10:25:15
Nu har jag varit och provat Dinli 450 och även provsuttit KFX-400 och nu är det helt klart att KFX´n är för liten för mig, jag blev sittande med knäna uppe i ansiktet (det kändes så ialla fall och enligt min fru så såg det väldigt roligt ut).
Dinlin kändes bra både att sitta på och att köra, tyckte att det var ganska bra klipp i motorn trots att det var med orginal munstycken och orginal filter.
Men inget av det spelar ju någon roll om den kommer stå still på grund av problem, men enligt säljaren så kommer det ju inte bli så!

Så än en gång alla ni Dinli ägare, framför allt ni som har den senaste versionen med alla uppdateringarna: Skriv in vad ni tycker om era maskiner bra som dåligt och kompletera gärna med årsmodell, körda mil, var ni kör mest (väg, grop, skog, bana.
Jag vill även veta bestyckning.

Om jag kommer fram till att chansa så vad skall man kräva med för grejer.

Slutligen vilken åf rekomenderas i västsverige ( från Lidköping till kungsbacka).
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: sunfire skrivet 27 augusti 2006 kl. 10:38:49
Jag hade en -05 med nerfbars, rullgas, 15/38 drevning, UNI filter, sänkt i fram, spacers (6cm bredare i fram och 9 ibak) med batteri och startrelä under sadeln och körde ca 200 mil utan större problem. Inget på bana eller grusgrop utan bara asfalt och grusväg.

Väljer du Dinlin så köp den hos en åf som kan sin sak och inte någon traktorhandlare som har tagit in den i sortimentet för att tjäna några extra kronor. Att åf ligger någorlunda nära kan väl vara ett plus när det kommer till service och om det skulle vara något som strular.
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Tintin skrivet 27 augusti 2006 kl. 11:35:29
Min Dinli var en 06 med svart ram, dvs senaste versionen. Jag hann med att köra 340 mil innan jag sålde...
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Kenth skrivet 27 augusti 2006 kl. 13:07:20
Ja detta blir intressant då även jag ska köpa en Dinli 450. Har provat en maskin satt som en kung på den! Jag har idag en SMC250 CBW -05 som jag har kört over 400 mil med och varit ganska nöjd bara små fel inge dyr konstiga saker men vill ha något större maskin. Får jag inte SMC´n såld i år spar jag den också och köper en Dinli till våren och frugan får väl tvinga sig att lära sig köra min gamla  :wink:
Följer denna tråd med intresse!
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Pete skrivet 31 augusti 2006 kl. 23:09:30
Var är dinli tillverkad och vad står suzuki för i kvalitet???  Köpte en suzuki för att du kan köpa prylar till den runt hörnet, vilket inte verkar vara fallet med dinli...som inte kan få fram reservdelar på 3mån ,sen att suzukin lämnades helt utan garantier bekymrar inte så mycket då dom är kända för sin kvalitet... självklart säger säljaren att alla fel är åtgärdade för att få sälja... näää köp nåt stort märke som funnits länge och inte har råd att förlora sitt goda rykte...är jäkligt nöjd med min ltz... känns att det är kvalitet rakt igenom..

Mitt ord å tanke... lycka till med köpet....
Titel: Ännu en fråga om ATV / quad köp
Skrivet av: Micke_P skrivet 1 september 2006 kl. 08:23:48
Har en Dinli -06 som nu har gått c:a 140 mil, utan problem!
Jag har 160 munstycke och öppet filter, motorn har ett väldigt trevligt
"klipp". Piggare än Ltz:an.
Av dom quadarna jag provkört så sitter jag absolut bäst på Dinlin.
Min är även drevad för att få ner varvtalet - och då vibrerar den oxå betydligt mindre.
Visst saknas det kvalite på flera detaljer, såsom backspeglar, eldragningar m.m Men det fixade vi på en gång, och efter det har vi som sagt inte haft ett enda strul!