ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Leijon skrivet 9 juli 2012 kl. 23:57:08
-
Hej skulle behöva hjälp med att välja fyrhjuling. Krav: Max pris 35-40k, den ska va vägreggad. Just nu har jag någon kina skit på 250cc. Men är ute efter lite mer motor styrka. Har kört massa cross, och fyrhjuling så klarar av att hantera lite större fyrhjuling. En raptor är uteslutet då den är alldeles för dyr, då kvarstår som jag ser det suzuki ltz 400, dinli 450 och smc wildcat 500? Vill ha något med kvalité då jag kör VÄLDIGT hårt med mina motordriva grejer. Inte det att jag ligger på varv stopp utan det blir mer tuff körning där chassi och dämpare får jobba en massa. Fyrhjulingen kommer till 80% gå på grus vägar och i grustag/lite skog. Men kommer också vilja köra lite asfalt också. Så vad rekommenderar ni?
-
köp min kawa 700 tyvärr cvt = atomat men den känns inte att den går så manligt men de gör den hihi den hänger med de mesta men de känns inte för de e v twin och då vibrerar de inte så mycke can am 1000 dom körde inte om hihi man får kolla på hastighetsmätaren för de känns inte http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_kfx_700_07_vagreggad_41317064.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_kfx_700_07_vagreggad_41317064.htm?ca=15&w=3)
-
LTZ är grymt välbeprövad maskin, samt yamaha/suzuki/honda/can-am 450 modellerna. Samt lätt och säkert många år framåt med tillgång på reservdelar.
Körde själv en LTZ ca 1200 mil bytte typ inget. Vevlager havererade efter 900 mil pga av jag slarvade med oljebyte och hade taskig olja!
Ska du hoppa o studsa så är inte kineser att rekommendera. Det är stål, stål och stål... De är gjorda för gata. inte sandgropar och hopp.
(rätta mig om jag het fel)
-
Tja!
Jag är rätt säker på att en LTZ skulle motsvara dina krav bäst utav de maskiner du har listat. Kör själv LTZ och myskör med lite, men polaren hade en likadan som fick smaka på rätt mycket pisk utan gnäll =)
-
Tack för så snabba svar!:) Hur pass stark/snabb accelerations messigt sett är ltz? Kan man gemföra med en 250 cross? Hur är bottenvridet? Vill ju kunna spruta lite grus och åka omkring och sladda/leka:)
-
Tack för så snabba svar!:) Hur pass stark/snabb accelerations messigt sett är ltz? Kan man gemföra med en 250 cross? Hur är bottenvridet? Vill ju kunna spruta lite grus och åka omkring och sladda/leka:)
LTZans motor är en enduromotor som sitter på DR-Z400 dvs en 400cc cross. Så ja egentligen borde man nog kunna jämföra det med en 250cc 4-t cross. då LTZ väger 70 kg mer. Sen är ju detta helt skilda maskiner med olika körsätt.
Bottenvrid finns det gott om!
Bifogar en bild som jag tror beskriver det du är ute efter. (min fd maskin)
-
Ser ju förbannat roligt ut:) Får väl se om det dyker upp något exemplar på blocket då:)
-
Hej igen! Skulle behöva mer rådgivning nu :) Polaris predator 500 från 2003 är det någon kvalite på en sådan maskin? Den blev intressant eftersom att jag har 2 mil till den:) Sen så har ja också slängt några blickar på en ltr, det verkar ju som en jävligt fin maskin. Men hur är det om man åker och sprätter lite grus och så på vägarna hemma, behöver man fortfarande byta olja vid 5h eller kan man byta lite senare typ7-8h och typ olje filter typ 12-14h?? Är det någon annan service som man behöver göra ofta på dom? Många frågor samtidigt nu:P Men hoppas kunna få svar :)
-
Är polarisen vägreggad? Var väl först hösten 03 som det blev möjligt.
-
nepp det är den inte:P men fyller ju inte 18 förens mars nästa år så tänkte att jag skulle byt den mot crossen och sedan köpt något vägreggat när jag har åldern inne:)
-
Mest ös för pengarna av dom är ju Wildcat 500..har kört 500mil med min utan några större problem..kan få en relativt ny maskin med få mil för din budget också..finns vanliga som är mer terränganpassad och Racing edt för asfalt och grusväg.
-
Men hur är kvaliten på stötdämpare, bussningar och sådant på smc? Vill inte att det blir så som det blev på kinapuffen där svingen vart av på 6 ställen :P Det ska tillägas att jag inte har hoppat med den utan bara kört grusväg:)
-
köp min kawa 700 tyvärr cvt = atomat men den känns inte att den går så manligt men de gör den hihi den hänger med de mesta men de känns inte för de e v twin och då vibrerar de inte så mycke can am 1000 dom körde inte om hihi man får kolla på hastighetsmätaren för de känns inte http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_kfx_700_07_vagreggad_41317064.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_kfx_700_07_vagreggad_41317064.htm?ca=15&w=3)
Är inte detta väldigt billigt, Raggarn? Jag har dålig koll på prisbilden på kawwor, men det är väl rätt mycket maskin man får?
-
Men hur är kvaliten på stötdämpare, bussningar och sådant på smc? Vill inte att det blir så som det blev på kinapuffen där svingen vart av på 6 ställen :P Det ska tillägas att jag inte har hoppat med den utan bara kört grusväg:)
Tror inte du behöver oroa dig för det...detta är ingen skit kinamaskin men visst kanske den inte tål samma behandling som tex en av dom stora "märkes" maskinerna..beror väl på hur du tänkt hoppa också ,,som vi vanliga dödliga så håller det nog fint...har då inte märkt ett dugg på min maskin men jag hoppar inte särskillt mycket då jag inte finner det särskillt givande.
-
jo de e bra pris mycke maskin för pengarna men de är ju atomat då blir folk inte lika sugna men jag är bara glad för den kan vara kvar hihi tösen e 14år och hon gillar den kan vell säga att jag e lite sugen på en raptor igen för min grizzly 700 e ju atomat också hmm
-
Jag skulle gärna haft en kfx 700, måste vara jävlig trevligt med en v-twin i en quad.
-
jo de e bra pris mycke maskin för pengarna men de är ju atomat då blir folk inte lika sugna men jag är bara glad för den kan vara kvar hihi tösen e 14år och hon gillar den kan vell säga att jag e lite sugen på en raptor igen för min grizzly 700 e ju atomat också hmm
Jo, det är klart. Växlingen gör ju en del av körningen! men finns/fanns den att få med manuell låda, eller är den bara automat på dem?
-
Kawan finns bara med automat och jag förstår inte varför det skulle vara dåligt.
Jag kör helst automat, funderar tom på att byta mc nu när det börjat komma automat även där.
Kawan har ju dessutom kardan vilket gör att man slipper klet och kladd med kedja OCH att markfrigången ökar.
...och det tillsammans med CVT gör terrängkörnignen betydligt bättre än med en vanlig quad där man ju blir hängande tidigare och tvingas slira på kopplingen massa.
Renegaden har ju automat, och den är ju poppis...
Nä jag tror med det är en designfråga, för det har visat sig att atv-folk är väldigt fåfänga.
Och då regerar Raptor 700.
Jag glömmer aldrig när jag skulle sälja min Eatv, som ju har lite annorlunda design... men med en prestanda som får vilken Raptor som helst att mest framstå som en traktor.
Åter till Kawan, den har enligt mig två nackdelar, men fördelarna uppväger oftast dem.
Den är rätt törstig och har tanklocket placerat lite korkat (om man har packlåda) vilket ju man retar sig ofta på, eftersom den som sagt är rätt törstig.
-
Tror inte du behöver oroa dig för det...detta är ingen skit kinamaskin men visst kanske den inte tål samma behandling som tex en av dom stora "märkes" maskinerna..beror väl på hur du tänkt hoppa också ,,som vi vanliga dödliga så håller det nog fint...har då inte märkt ett dugg på min maskin men jag hoppar inte särskillt mycket då jag inte finner det särskillt givande.
Hopppa och hoppa blir mer små skutt, aldrig över 5 meter långt typ:P Men vill ändå att den ska tåla tuff körning, då jag har engrushåla (1km från huset) och milsvis med grusvägar/lastbils/skogsmaskinsvägar. :) Så som han på ltr brukar min körning se ut (förutom hoppen) suzuki ltr 450 -suzuki ltz 400 (http://www.youtube.com/watch?v=bK5YgJR1Gdg#ws)
Fick ett erbjudande idag om ett byte. Min suzuki rmz 250 -07 mot en suzuki ltr 450 -08 som har gått 30h, massa utrustning och däck som bara har gått 10h. Tycker ni jag ska slå till? och hur mycket saknar man back egentligen?
-
När jag skulle köpa min quad kollade jag på wildcat, access 450 sp och raptor 700. Både accessen och wildcaten är hästlängder bakom Yamaha och Suzuki. Prövat en 450 Suzuki och den gick riktigt bra, hade valt den över Kina maskinerna vilken dag i veckan :)
-
Låter ju som en bra deal... tvåhjulingen är väl värd 15-20 medan fyrisen 25-30.
Är den sen dessutom reggad så ökar ju värdet lite till.
Så byt och busa!
Saknar du back så byt igen... enkelt.
-
Han som ville byta var från örnsköldsvik och dit har jag 56 mil! Han ville att vi skulle åka halvägs var men då får jag närmare 50 mil tur och retur! Så det har jag ingen lust med! var inte vägreggad heller för den delen.
-
Blev till slut en Suzuki ltz 400 -07 med massa tillbehör! Är jätte nöjd! Går mycket bättre än för väntat:)