ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Jím_sportsman400_2005 skrivet 9 juli 2012 kl. 21:32:21
-
Hej på er alla fyrhjulingsälskare!
Jag är ny i branchen och har införskaffat mig en Polaris Sportsman 400 men har nu fått problem som jag skulle behöva ha era erfarenheter till hjälp.
Körde in hjulingen i garaget för en vecka sedan men nu startar den ej. Har kollat gnistan och denna "lyser" i sin frånvaro. (Ingen gnista alltså) Vad kan detta bero på då hjulingen gick kanon in i garaget senast jag använde den?
Kan det vara givaren nere i tändplattan/svänghjulet som spökar? Vad heter denna givare? Tacksam för alla svar!
MVH: Jim
-
Har du kollat eller provat en annan tändspole annars kan det ju kanske vara statorplattan som spökar och tyvärr den är inte så jädra billig men prova först med ett nytt stift funkar inte det prova en annan spole innan du kollar eller mäter upp statorn. Lycka till hoppas det löser sig..
-
Jag har provat gnista med ett annat stift men tyvärr ingen framgång.
Hur mäter man upp tändplattan/statorn?
-
med en sk multimeter vet ej vilket ohm eller motstånd den skall ligga på men det skall finnas nån tråd här på forumet om just detta fel under märken då i ditt fall polaris
-
Tvättade du den innan du körde in den`?
Jag fick samma nästan på min 500:- och det var en säkring som hade farit
-
Kolla säkringar, gick den då du körde in den så är det säkert inget allvarligt.
Har du varit och grejat med något elektriskt medan den stått parkerad?
-
OK! Jag tycker också att det är väldigt konstigt då den gick när jag körde in den i garaget! Jag ska genast ut och titta på säkringarna. Jag tvättade den inte innan jag körde in den men dock så var det rätt blött ute den dagen. Jag har heller inte gjort något elektriskt förutom att laddat batteriet med en C-Tech laddare, kan det ha blivit något då?
För enkelhetens skull: Var sitter säkringarna? Är det vanliga säkringar?
-
Kollade in min Clymer reparationsmanual. Följ kablarna från statorn till CDI:n och koppla loss kontakten där. Mät med en multimeter på kontakten. Recistensen skall vara enligt nedan:
EXITER COILS
Mellan röd och svart/röd kabel: 1,9 ohm
TRIGGER COILS
Mellan vit och vit/röd kabel: 97 ohm
CHARGE COILS
Mellan gul och gul/röd kabel: 0,22 ohm
-
Kanon, tack för den faktan. Ska bara ha tag på en multimeter nu.
Är det någon som vet vart säkringarna sitter på denna modell? Har snart plockat bort all plast som går att ta bort!
-
Kanon, tack för den faktan. Ska bara ha tag på en multimeter nu.
Är det någon som vet vart säkringarna sitter på denna modell? Har snart plockat bort all plast som går att ta bort!
Jag tror inte du har några säkringar på din modell
-
Har väldigt svårt att tro att det inte sitter någon säkring nånstans.
På våran 500a sitter det en glassäkring under sadeln i en vit plastkappsel på en röd ganska grov sladd (pluskabeln från batterit), skulle tippa på att det är samma på din maskin.
-
Men om den säkringen från pluskabeln skulle vara rökt bör väl ingenting fungera?
Jag provar att mäta upp tändplattan enligt Picpic,s information först.
Om det finns flera ideer så skrik gärna till.
Tack så länge!
-
Var kanske lite otydlig. Vad jag menar är att det sannolikt inte finns någon säkringsbox där en massa säkringar sitter samlat (som på en bil). Jag uppfattade Jims fråga som att det var det han frågade om.
Jonas
-
Helt rätt så hittar jag inte en enda säkring i maskin, inte ens på pluskabeln från batteriet. Jag har nu också testat att mäta upp tändplattan men hittar ej några fel här? Gnistan fortfarande spårlöst borta? Är det nån som har nå flera teorier?
Tacksam för alla svar! /Jim
-
En dum fråga kanske :sunny:men har du en röd stoppknapp på styret, om står den i rätt läge :D
-
Du kanske skulle börja från andra hållet d v s kolla tändspolen. Har för mig att det skall gå att mäta upp den också med multimeter. Har sannolikt värdena i Clymer manualen men jag är inte hemma på ett par dagar.
-
tjena Jím_sportsman400_2005,, Jag har något äldre maskin! Worker 500cc årsm-98. men jag hade precis samma problem på min maskin var ute och körde en lång runda, kom hem ville inte sälla in den direkt i garaget, pga att jag ville han skulle kyla ner sig lite,, bra timma senare gick jag ut skulle starta den,, ingen gnista där inte!... jag plocka isär tändplattan,, ohm mätte alla spolar,, hade exakta värden på alla utom en spole, så en var kass,,så jag beställde hem ny spole och tändlägesgivare från usa, priset hem till dörren under 1500:-.. och tryckte dit, men fortfarande ingen gnista. Testade sedan men en kompis tändspole, men även det hjälpte inte,, men därimot hade jag iväg CDI boxen, så dom fick mäta upp den,, och det visade sig att det var den som hade gjort sitt.. och den var väldigt dyr,, en pirat som kostade mej 3000:-,, så mitt råd är ta bort cdi:n låt en verkstad mäta upp den,, nästan hundra på att du har samma fel som jag,, hoppas du får någon slags hjälp av det jag skrev här,, fast jag sitter och skriver ONYKTERT! ()p
-
På min 500. H-o sitter det fyra säkringar under kpåan som är nedanför lyset på styret!