ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 18 mars 2005 kl. 23:59:45

Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: qvaddis skrivet 18 mars 2005 kl. 23:59:45
Jag funderar på vad som är bäst i rostskyddsväg till fyrhjulingen. Det enda jag har hemma som jag använt flitigt är kedjesprej som skyddar och klibbar, men det måste finnas något bättre som skyddar men ändå inte kladdar och inte får smutsen att fastna?
Jag har redan märkt att ett parti crom håller på att få rosor (crom rost).

Kom med tips och förslag. Jag vill gärna slippa lacka o croma om min smc redan efter 4 månaders ägande *mutter*

I övrigt, ha det bäst denna fredag kväll (antagligen någon annan dag då ni läser detta) =)

/qvaddis
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: leifno skrivet 19 mars 2005 kl. 00:24:17
Det fins ett typ av vax som man använder i bilar vet ej vad det heter men det stelnar och klibbar inte bör finnas på typ mekonomen eller liknande
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: bladhet skrivet 19 mars 2005 kl. 01:24:34
Va fan.
Hur lätt rostar dom egentligen?
Kör du din i ett saltbad eller?
Börjar dom rosta bara dom ser vatten så ska jag fan sälja den.
Titel: Re: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: Gustaf skrivet 19 mars 2005 kl. 10:40:57
Citat från: "qvaddis"
Jag funderar på vad som är bäst i rostskyddsväg till fyrhjulingen.


Ja, krom är riktigt bra.. om det nu är riktigt gjort dvs..

Ja det var som fan, -vilka kromdetaljer är det som har börjat korrodera? Att lämna in för omkromning innebär att de måste beta bort det kromskikt du har nu för att få en fin yta att arbeta med.
Taiwaneserna måste ha snålat in som fan på kromet om det börjar ge sig redan efter fyra månader. Jobbigt att man ska behöva uppleva sånt här på en ATV, jag menar köper man en bil så vet ju alla redan hur den kommer se ut om några år men en fyrhjuling förväntar man inte är lika snålt byggd och faktiskt nyttjar bra materialval. Jag lider med dig.
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: EbbE skrivet 19 mars 2005 kl. 15:08:13
på smc:s hemsida står det ju hur bra rostbeständiga dom är bla bla bla ...
eller hur..det du kan göra är väll att se till att hålla quaden ren regelbundet samt smörj/fetta in all leder till framvagnen samt länkage....
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: Outlander skrivet 19 mars 2005 kl. 15:14:29
Rent spontant så tror jag att det är sämre skydd på Taiwan/Kina maskinerna än Japanhjulingarna.

Det man kan göra så här års är att tvätta ofta, salt och smuts binder fukt och saltet ökar korrosionen.

Ramen är nog ganska känslig också, de flesta är svetsade av chromemolyrör och här finns det nog skillnader på hållbarhet/kvalitet.

Risken finns att rosten kommer innifrån utan att man ser den, finns det några hål i ramen uppe och nere så kan man alltid spraya ML-olja (finns på välsorterad mack och är rostskyddsolja) in i ramen uppifrån så att det kan rinna nedåt och in i alla skrymseln, spraya i alla tillgängliga hål och vänd hojen så det rinner in.

På utsidan så föreslår jag om man vill vara riktigt duktig att plocka av lackade detaljer och lämna de för pulverlack som är mycket hållbarare än vanlig lack, tänker då på stag etc.

På en bil så lägger man ju även hålrumsvax och tjockflytande body, kanske inte applicerbart på en fyrhjuling s rådet blir att tvätta ofta.

Det man kan göra som inte skadar hojen är att spraya ramdelar, stag, kromade detaljer etc med WD-40 (finns också på macken) som är en mycket tunn olja. Skapar då ett skikt som smutsen hamnar på. WD-40 försvinner vid tvätt och man får spraya igen.

I alla fall ett billigt sätt att hålla rosten borta så gott det går.

När det gäller kromning så snålas det ofta här då processen är förhållandevis dyr för tillverkaren, har det kommit lite så får man hålla efter med Autosol (polerpasta för bla krom och finns på macken).

Glöm inte WD-40 efter autosolen så här års.

Hoppas tipsen kan komma till nytta, och ML-olje behandlingen kan man tex göra en ggr/år. Skadar aldrig och är samma olja som används för att rostskydda bilar i trånga utrymmen och utnyttjar kappliärverkan för att tex kunna tränga sig fram mellan två plåtar och skapa ett rostskydd.

I hate rust :!:
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: steffo skrivet 19 mars 2005 kl. 20:07:56
Har en SMC-250 -04 och på den såg man redan efter ett par månader att det hade börjat krypa rost i svetsfogarna. Så det där med att dom skulle vara bra rostskyddade är bara BS. Ska man få till rostskyddet så ä det nog bara att riva isär hela maskin och blästra och lacka om.
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: leifno skrivet 19 mars 2005 kl. 20:55:01
Jag skulle vilja avråda autosol det innehåller slipmedel.och det är nog tunn crom som det är annars så är wd40 mycket bra.
Jag har använt hålrumsvax för bilar innuti ramen jag borrade 2små extra hål där jag inte komme åt. Man ser glipor i vissa svetsar där rosten kommer krypande.  Jag fyllde med vax tils det komme ut ur gliporna. värm gärna vaxet något innan man börjar då blir det mindre trögflytande.
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: Outlander skrivet 20 mars 2005 kl. 08:20:56
Är kromet så tunt att Autosol skulle vara för grovt, då finns det inget annat val än att lämna skiten för omkromning med högre kvalité.

Annars är Autosol det vanliga sättet att fräsha upp krom!

Dags för förtydligande:

Steg 1. Använd ML-olja i ramen, utnyttjar kappilärverkan för att tränga in i minsta skrymsle och vrå. Låt torka 2dgr.

Steg 2. Tunnflytande hålrumsvax lägger en fet film, går bra att lägga på ML-olja som torkat.

Gör man detta i fel ordning får ML-oljan ingen effekt!

Dvs, leifno drar ingen nytta av ML-oljans penetrerande effekt då alla porer och mellanrum redan är igentäppta av hålrumsvax.

Gör det i rätt ordning så blir effekten absolut bäst!
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: leifno skrivet 20 mars 2005 kl. 17:47:55
det står på hålrumsvaxet att det har en krypefekt men det kanske inte funkar lika bra som ml-olja har aldrig annvänt ml olja.
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: Outlander skrivet 20 mars 2005 kl. 18:12:26
ML-oljan är ungefär 10ggr tunnare än hålrumsvax. Har dock inget slitskydd, därför lägger man något ovanpå där vatten, smuts, sprut eller annat kan komma i kontakt med ML.

Ett enkelt test, tag två plåtbitar kanske 10x10cm. Lägg ihop dessa och sparya ena kanten med ML. Tag isär plåtarna efter en stund så ser man att ML har utnyttjat kappilärverkan för att sprida sig innåt mellan plåtarna.

Gör samma test med hålrumsvax så ser man att det knappt kommer någon vart.

Men tillsammans så är ML-olja och hålrumsvax suveräna rostskyddspreparat, tänk bara på att ML-oljan skall ha torkat innan vaxet kan appliceras annars blir effekten dålig och sörjan gör inte jobbet.
Titel: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: qvaddis skrivet 22 mars 2005 kl. 14:39:03
Tack för bra tips. Jag hörde från min återförsäljare oxå att vaxbaserat rostskyddsmedel är bra så det stelnar, skyddar och kladdar inte.

Jag har fått rost på diverse skruvar och på någon enstaka ställe på ramen, typ bara ngn liten fläck.

Gällande kromet så har det blivit rostprickar (sådana som bara krom kan få) på typ "ventilkåpan". Antar att det är tunt lager krom och just där utsatt för kraftig värme.

/qvaddis
Titel: SV: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: jockegronberg skrivet 17 juli 2009 kl. 15:13:29
jag köpte nyss en smc xle 300

ska nu snart plocka ner min maskin och fylla med rostskydd även skaffa lite färg

men fick med skötselråd om hur jag ska sköta den

någon typ av kedjeolja ska visst vara bra att spruta på utsatta delar vintertid
Titel: SV: Rostskydd på din Quad/ATV
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 17 juli 2009 kl. 17:56:58
Kolla så inte batteriet har läckt!
Hade det gjort på min "kines" så det uppstod rost tämligen omgående.
 >:(