ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 2 juli 2012 kl. 12:43:23
-
Har en kazuma 250 med en två cylindrig spis som inte vill gå. Började med att den bara gick upp till halv gas men nu går den inte alls. Försöker jag starta får den några gnistor men sen inga alls. Mätte upp tändspolarna idag och i början när dom ger gnista var det ungefär 13mA vilket är normalt men när ingen gnista kom var det bara ungefär 0,7mA. Har bytt Tändspolarna och tändstift men ingen skillnad, har inte bytt cdi boxen än då den är rätt dyr men är det troligtvis den som strular, eller vad kan de va? kan man mäta om cdi boxen är hel eller inte?
tack på förhand
-
Är du helt säker på att den får bränsle?
-
Ja, men har kollat stiften och även mätt och det blir nån enstaka gnista i emellanåt men väldigt sällan. Har soppa som sagt men den tänder inte ens på startgas då det är någon del i tändsystemet som är boven
-
Prova sätta en laddare på batteriet, eller startkabla med en annan. Kan vara så att du inte har tillräckligt med kräm i batteriet. Hände på min Adly. Det var inga problem att dra den på startmotorn en längre stund men det blev så mycke spänningsfall så den klarade inte att starta. Men så fort jag tog ett annat batteri så hoppa den igång :)
-
Jag hade nog kollat alla jordpunkter på hojen innan jag beställt cdi box. Brukar ju vara _helt_ dött om nånting e trasigt, dålig gnista har för mig alltid varit dålig kräm på batteriet/dålig jord nånstans. (alt tändspole såklart men den hade du ju bockat av)
-
Prova sätta en laddare på batteriet, eller startkabla med en annan. Kan vara så att du inte har tillräckligt med kräm i batteriet. Hände på min Adly. Det var inga problem att dra den på startmotorn en längre stund men det blev så mycke spänningsfall så den klarade inte att starta. Men så fort jag tog ett annat batteri så hoppa den igång :)
Har testat med ett fräscht ny laddat bilbatteri men det funka dock inte heller :-\
-
Jag hade nog kollat alla jordpunkter på hojen innan jag beställt cdi box. Brukar ju vara _helt_ dött om nånting e trasigt, dålig gnista har för mig alltid varit dålig kräm på batteriet/dålig jord nånstans. (alt tändspole såklart men den hade du ju bockat av)
Finns bara en jordpunkt och det är den som går från en skruv i motorn till batterit, kan iofs kolla så den inte är dålig .
Men att det är dåligt batteri som ni säger kan iofs stämma bra kom jag att tänka nu, för när den har stått över natten eller längre så batterit har fått återhämta sig lite grann så får den någon enstaka gnista, men sen inga alls när jag kört startmotorn 5 sekunder typ, kom jag att tänka nu.
-
Ta bort det gamla helt och kör enbart startkablar på kontakterna. Ibland så kan det gamla batteriet kortsluta och sänka även det fräscha.
-
Det där fenomenet att det kunde komma någon gnista när det stått över natten det hade jag på en cross för något år sen och då var det cdi-boxen
-
Har testat med ett fulladdat bilbatteri och blir ingen skillnad mot original batterit:/ har även lödat lite sladdar som vart lite dåligt skarvade innan men inte heller det hjälpte:(
-
hadde en kazuma en gång och då hadde gummit mellan förgasaren spruckit de ju ett ganska vanligt att gummit ger sig
-
Mätte resistansen i Pickupen i morse och den låg på 118 ungefär så den borde rent teoretiskt inte vara trasig, men däremot såg inte generatorn så jäkla frack ut (se bilder).
Iom att den bara får gnista i max 5 sekunder så kan det ju va generatorn som är för dålig. Om generatorn är hel borde den leverera 12-14 volt om man kör med startmotorn eller?
-
Kopplade plus från ladregulatorn till multimeten och minus på batterit till multimeten ,körde starmotorn och då kom det bara 3 volt från regulatorn. Ska det verkligen vara så lite eller är generatorn lika dålig som den ser ut att va?
-
Att mäta när bara startmotorn går kan ge alla möjliga resultat. Men även att den inte laddar ska den gå att köra på enbart batteri.
Det är troligen växelström in och likspänning ut. in kan variera mellan 20-70v växel ungefär. ut ska det vara ca 13,5-14,5v lik. men detta är när motorn är igång och ca 3000 rpm
-
Jo de e sant, mätte på samma sätt på en annan motor och fick samma resultat så är väll som de ska då.
Har verkligen slut på ide'er nu, nån som har nån susning om vad de kan va?
-
Jag skulle nog fortsätta med att gå över alla kontaktstycken och framförallt jordpunkter i ramen. Börja med tändspolen. Sen kan du gänga ur tändkabeln klippa av den 5 mm i varje ände och sätta tillbaka. (Ofta oxider här)
-
Jag skulle nog fortsätta med att gå över alla kontaktstycken och framförallt jordpunkter i ramen. Börja med tändspolen. Sen kan du gänga ur tändkabeln klippa av den 5 mm i varje ände och sätta tillbaka. (Ofta oxider här)
I hatten kan man skrapa rent lite med en mejsel eller rent av byta ut.
-
Du pratar om jordpunkter, men det finns bara en och det är den som jordar i motorn och den kontakten har jag kollat och lödat.
Sen är spolarna nya inkl tändkablar på båda cylindrarna så tycker inte dom kan ha ärgat redan och dom ser dessutom fräsha ut.
Är det mellan röd/svart och jord man mäter om man ska ta reda på om det kommer ström fran te cdi:n?
När jag bytte tändspolarna glömde jag kolla hur kablarna satt(finns två stift på varje) men spelar det någon roll?
-
Gjorde ett stort framsteg i dagens mekande :)
Testade nämligen att koppla ur de ena tändspolen och då fick jag gnista på den andra som var inkopplad, gnisterna kom regelbundet dock var dom lite svaga. Gjorde samma sak fast med andra spolen inkopplad och det funka lika bra med den som med den första.
Misstänker att det kan va så att strömmen inte räcker för att driva båda tändspolarna samtidigt, men har mätt upp allt, kollat igenom sladdar och kontakter och kört på WD40 på alla kontakter men utan resultat. Nån som har nån idé vad det kan va?