ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: fjuno skrivet 26 juni 2012 kl. 21:35:59

Titel: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: fjuno skrivet 26 juni 2012 kl. 21:35:59
tjenna
jag undrar hur man får bättre broms verkan på fram bromsarna dom tar nästan inte alls
har bytat klossar och olja finns de,

så undrar jag om de finns annat chassi till loncin 250cc vill ha lite mer quad aktigt
 
tack på förhand  :)
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 26 juni 2012 kl. 22:10:14
Chassi: Sök efter Loncin 300 och titta. ()p Billigare att sälja och köpa 3-modellen.

Säker på att du trycker ner fotbromsen och inte handtagsbromsen?
Fotbromsen är nämligen till framhjulen och handtaget till bakhjulen.

Ibland tar handtaget, ibland fotbromsen, på alla fyra samtidigt.
Beror på vem som skruvat ihop hjulingen..

Handtagsbromsen på alla loncin 200/250 är värdelös redan som ny.
Fotbromsen brukar vara som den ska vara.

Du kan också ha skit på skivorna. Luft i slangarna kan det vara.
Går att ställa hur nära beläggen ska ligga. Annars kan oket/kolven vara slut.

Funkar ju också att ställa in fotbromsen/handtagsbromsen separat.
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 26 juni 2012 kl. 22:11:15
**
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 26 juni 2012 kl. 22:12:13
...
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 26 juni 2012 kl. 22:12:49
Du får ursäkta mina dubbelposter men det beror faktiskt på forumet och inte mig.
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: fjuno skrivet 27 juni 2012 kl. 19:11:35
jaha:) konstigt fot bromsen borde ju vara till bak. men den funkar fint det är handbromsen som du säger den är iallafall skit :P

jo jag funderar på att byta fyrhjuling jag vill ha lite mer cross aktig något tips på ett billigt märke gärna 250cc och uppåt :)

förrästen jag har blivit medlem nu det är jag som frågade
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 27 juni 2012 kl. 22:34:18
"Crossmodellen" är Loncin 300.
Samma grej som du har men vägmodell och därför sportigare.

Lite större cylinder också.
Drevning, nu har du diffklump, så där kan du då experimentera lite. :)

Har kört nästan tio olika 200 och 250. Alla har haft kass handbroms från fabrik.
Det är olika men ibland tar handbromsen på alla fyra, ibland foten på alla fyra.

Om det är handbromsen i ditt fall som tar lite på alla fyra.
Då KAN man ju prova genom att ta bort framfunktionen.
- Eftersom fotbromsen ändå låser fram, för att se om den biter hårdare.

Hur mycket man än spänner den så brukar problemet kvarstå.
Slutar bara med att den ligger emot eller blir hård att trycka in.

- Konstruktionen är felaktig från början.

Själv använder jag bara fotbromsen till framhjulen och har alltid gjort. :)
Men då det skiljer beroende på vem som satt ihop den så kolla, istället för att gissa.
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: fjuno skrivet 29 juni 2012 kl. 09:00:11
jo jag har kollat lite och det sitter en trummbroms bak och hand bromsen går dit =)

jag hade tänkt mig en som är liknande yamaha raptor bara att den är något för dyr :P
kan kanske skrapa ihop 18lakan till en ny något tips på en bra sida eller ska jag bara leta på blocket?
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: bjare skrivet 29 juni 2012 kl. 18:53:57
jo jag har kollat lite och det sitter en trummbroms bak och hand bromsen går dit =)

jag hade tänkt mig en som är liknande yamaha raptor bara att den är något för dyr :P
kan kanske skrapa ihop 18lakan till en ny något tips på en bra sida eller ska jag bara leta på blocket?

Alla loncin av terrängmodell har bromstrumma bak. :)
Du får följa kablarna för att se vilken det är som tar på alla fyra.

Tips angående tuffare modell ser du i inläggen en bit upp. ()p
Blocket är ju en bra början om du söker begagnat.
Titel: SV: loncin 250cc HJÄLP
Skrivet av: fjuno skrivet 8 juli 2012 kl. 15:58:46
så nu har jag köpt en hyosung te 450 rapier :)
behöver lite hjälp hur länge ska man låta luftfilter oljan torka?