ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Libba skrivet 20 augusti 2006 kl. 11:55:27

Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 20 augusti 2006 kl. 11:55:27
Kan man regga in en hoj från england???  Som är vägreggad där???
Titel: libba kolla vv
Skrivet av: nek skrivet 20 augusti 2006 kl. 11:56:31
hej libba du får kolla me vv de kan nog de svaret då
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 20 augusti 2006 kl. 11:59:07
Klart du kan, folk importera ju japanska sport bilar från england o regga in de i sverige precis som vanlig import

Skicka ett mail till vv
Men den hojen är inget för dig libba
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 20 augusti 2006 kl. 12:03:01
Å vilken hoj är det?
Titel: regga
Skrivet av: daffan skrivet 20 augusti 2006 kl. 18:29:24
Vad har du hittat nu du Libba ? Visa oss...
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 20 augusti 2006 kl. 19:39:19
800cc  :twisted:
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 20 augusti 2006 kl. 19:39:36
sport
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 20 augusti 2006 kl. 21:39:41
Funderar på att ta hem en eller två Renegade några vill väl bli först??
Titel: regga
Skrivet av: tribon skrivet 20 augusti 2006 kl. 21:42:51
men libba. dom kör ju på fel sida vägen där.... då sitter väl styret på fel sida :lol:  :lol:  :lol:

hur ska det gå att köra i skogarna då 8)
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 20 augusti 2006 kl. 21:46:21
Citat från: "tribon"
men libba. dom kör ju på fel sida vägen där.... då sitter väl styret på fel sida :lol:  :lol:  :lol:

hur ska det gå att köra i skogarna då 8)


Det har jag ju inte tänkt på !
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 20 augusti 2006 kl. 22:16:00
kanske blinkers o sånt sitter på andra sidan :)
PM´a gärna priser
Titel: regga
Skrivet av: daffan skrivet 20 augusti 2006 kl. 22:31:36
ja en Renegade är nog inte fel, Om/när jag köper nytt står jag i valet&kvalet mellan en Renegade och Raptor.
Titel: regga
Skrivet av: kenta skrivet 21 augusti 2006 kl. 11:32:18
........och LUCAS elsystem......
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 21 augusti 2006 kl. 16:59:02
Kommer med priser imorgon eller ikväll!
Titel: regga
Skrivet av: klotsvenne skrivet 21 augusti 2006 kl. 17:57:49
jag ska tokpruta.... 8O
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:42:14
kom igen kompis, sista pris, du får 5 tusen...

jag vet va din brevlåda bor

fick du fram priser ?
Titel: regga
Skrivet av: kungsberga69 skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:49:57
Citat från: "zacka"
kanske blinkers o sånt sitter på andra sidan :)


Därimot kan det nog skilja på strålkastarna för höger resp vänstertrafik,
hört talas om att det gör det på endel 2-hjuliga hojjar
värt att kolla om det blir affär ! :!:
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:58:18
Går den att regga in. Kan jag nog få hit den för 125 000- 130 000 väg reggad!
Titel: regga
Skrivet av: kungsberga69 skrivet 21 augusti 2006 kl. 22:14:58
saxat från annat forum :
Olika former av införsel av fordon

Fordon

* som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis (original) som visar en registrering i annat land måste finnas.
* som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.
* för eget bruk (Begränsas till ett fordon per person och tolvmånadersperiod).
* som flyttsak: du flyttar från ett annat land till Sverige.
* som arvegods: fordonet är ett arv efter en avliden som bott utomlands. Bilar som förs in som arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.
* som returgods: fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige.


Proceduren vid införsel av fordon
Här får du en överskådlig bild av proceduren vid införsel av ett fordon – från det att du anländer till den svenska gränsen till det att fordonet är körklart.

1. Kontakta Vägverket
– ansök vid behov om tillfällig registrering.
2. Kontakta Bilprovningen
– beställ tid för registreringsbesiktning inklusive ursprungskontroll.
3. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet till registrering hos Vägverket.
4. Registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.
5. Begär hos Vägverket att fordonet ska ställas på. Det gör du genom ett av följande alternativ:
- klicka på länken ställ på ditt fordon till höger på denna sida,
- ring vår servicetelefon på 0771-25 25 25
- begär påställning skriftligt på registreringsbeviset.

Du måste ha mottagit beviset om påställning för att få köra fordonet. Beviset ska du ha med när du använder fordonet till dess att du fått ditt kontrollmärke.

Trafikförsäkringsbevis
Med stöd av en giltig utländsk registrering får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. Under denna vecka måste du ha en giltig trafikförsäkring antingen tecknad i exportlandet eller i Sverige.

Om du tänker ansöka om tillfällig registrering hos Vägverket, måste du ha en svensk trafikförsäkring, "Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering".

Registreringsbesiktning
Bilprovningen identifierar fordonet och kontrollerar det ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt samt fastställer de fordonsuppgifter som ska registreras.

Vid registreringsbesiktningen ställs en mängd tekniska krav på fordonet, bland annat vad gäller bromsar, avgasrening och krocksäkerhet. Syftet är att anpassa fordonet till svenska förhållanden. Ett EG-typgodkänt fordon uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv. Det innebär att fordonet kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om fordonets tekniska status. Vid import av fordon som omfattas av ett EG-typgodkännande ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt. Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC). För att detta ska gälla måste typgodkännandenumret finnas både på fordonet och på registreringshandlingen. Du kan också med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga särdirektiv. Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.

Vad som sägs ovan gäller inte fordon som är konstruerade för vänstertrafik, är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard eller fordon som tillverkas i små serier. Det som gäller för ditt fordon kan du få reda på hos närmaste bilprovningsstation. Du behöver följande handlingar och intyg vid registreringsbesiktningen:

* vågsedel från godkänd våg (kan i många fall fås i samband med registreringsbesiktningen),
* CoC-dokument alt. registreringsbevis (båda handlingarna i original),
* tekniska data.

Lindrigare bestämmelser
Har fordonet , efter beslut av Vägverket, bedömts vara flyttsak eller ska det användas för eget bruk så kan fordonet få vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.

Registrering
Ditt fordon ska vara godkänt vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen, innan det kan registreras. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet för registrering. Vägverket registrerar fordonet och skickar ett registreringsbevis samt skyltar per post. Därefter kan du hos Vägverket begära att fordonet ställs på.

Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

* det har vid köpet körts mindre än 600 mil
* det har varit i trafik mindre än 6 månader

Exempel på när en bil betraktas som ny:

* 500 mil och 5 månader
* 500 mil och 2 år
* 700 mil och 5 månader

Skrotningsavgift
En skrotningsavgift på 700 kronor tas ut för personbilar, för lätta lastbilar med skåpkarosseri och för lätta bussar, som alla omfattas av producentansvar. För privatimporterade bilar är skrotningsavgiften 1500 kronor. Skrotningsavgift tas också ut för fordon som enligt registret har en årsmodell som är 30 år eller äldre, och den måste betalas för alla fordon vars totalvikt inte överstiger 3 500 kg.
Titel: regga
Skrivet av: zacka skrivet 21 augusti 2006 kl. 23:26:00
vad tror du att de kostar eller kommer att kosta här då ?
Titel: regga
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 21 augusti 2006 kl. 23:30:22
Lär ju inte kosta mer här. Snarare mindre. :?
Titel: regga
Skrivet av: tribon skrivet 21 augusti 2006 kl. 23:45:09
sedan är det fråga om garantier o vem dom ska repa mm... hoppas det blir bra priser, men då måste styre sitta på rätt sida :-)
Titel: regga
Skrivet av: Libba skrivet 22 augusti 2006 kl. 06:45:05
sOM SAGT MAN KAN HA DEM I SVERIGE FÖR 125 000 -130 000 SOM DET VERKAR. Tror att pundet är alldeles för mycket värt.

En oreggad är väl 10 000 billigare. verkar vara ungefär samma prisläge som i sverige.
Titel: regga
Skrivet av: daffan skrivet 22 augusti 2006 kl. 08:22:18
Ja det lär väl inte bli nån större prisskillnad när de väl lanseras här i Sverige ?