ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: ghaven skrivet 16 juni 2012 kl. 22:53:46
-
Idag fikk jeg nok av den daue adly 300 crossover som jeg kjører . Den er altfor veik både i kraft og fart. Tok forgasseren fatt først. Den heter 32mm orginalt, men målte bare 31 og noe. Satte den i dreiebenken og fikk økt den til 34.5 uten at det gikk ut over stempelsporet eller noen luft kanaler. Gikk greit å ta 2mm av speedstempelet for å få fullt løft uten at det blei lekkasje i toppen. Måtte lage nytt innsug da det gamle hadde begynt å løsne i vulken mellom gummislangen og plata til skruene. Innsuget ble 35mm innvendig tok ca 2 timer i fresen pluss en bit av en gummislange. Hoved dysen ble borret til 145 da den var 125 før. Måtte lage nytt spjell da det ble for mye lekasje og det gikk ikke å få den til å gå ned på speeden, men litt tid i dreiebenken og voila nytt spjell. Da ble den fin på tomgang. For å være sikker på at den ikke ble strupt av luft filteret ble det orginale byttet til et sports filter til en større cross som jeg fikk av en nabo pluss at det ble borret 10 seks mm hull i bunnen av boksen. Det ble litt av en forskell i bunn draget ,det var som en helt annen sykkel , men følte at den pustet litt tungt og at det var mere å gå på. Syntes den kuttet på litt lavt turtall. Byttet ut den originale cdien med en 4 pinners scooter boks som en nabo hadde og det ga vel 1500 ekstra før den kutter. Så var det tid for toppen. Hadde tenkt å frese den ned en mm eller 2 for å øke kompen, men etter en kompresjonstest som viste 13,6 med orginal topp følte jeg at jeg den var høy nok. Det er ikke veldig langt unna kompen på en diesel motor og kunne risikert selvtanenning på helt feil tider enn det pluggen gir. Tok av fremre rør, for jeg har alltid synes at det har sett usedvanlig tynt ut. Da ble jeg virkelig sjokkert det var bare 19 mm innvendig, det er den kjipeste svanehalsen jeg noen gang har sett. Her må det gjøres noe med dimmensjonen. Dette er vel nærmest som en plombering å regne. Skal ha en svanehals på 32 mm innvendig. Men har lett både høyt og lavt finner ingen rør på32mm, og nå er det kvelden. På mandag blir det ny svanehals når rørleggeren åpner. Har ikke bestemt meg for om det blir svart og malt eller rustfritt og polert. Vet ikke helt om jeg klarer de bratte bøyene i maskinen eller om det må sveises av ferdige bend. Uansett resultat med avgassen går den godt nok til at jeg er fornøyd med økningen, men har håp om at det vil gi enda mere kraft i øvre turtall da det nesten har vært som en eksosbrems på hele tiden. Etter at eksosen er laget og montert regner jeg med at det må et drev bytte til. Når jeg fikk adlyen gikk den bare 72 nå går den 100 før ny eksos er montert. Må legge til at jeg føler at den er litt vinglete og utrygg i alt over 70 så jeg trives best mellom 60 og 70 men det er greit å vite at den kan gå det som dere andre med adly har snakket om og jeg bare har drømt om
-
Jeg har også en Adly 300 Crossroad, og jeg lurer litt på om noen har aning om eksosanlegget fra en Honda Trx 300 passer rakt på, siden så mye annet av delene på disse to går om hverandre?
-
Det er kult å se at andre også har adly crossroad 300. Trodde nesten jeg var alene finnes veldig lite på nettet om disse. Er veldig spent på hvordan din går, og om hvordan du opplever kjøreegenskapene i din. Jeg var lenge misfornøyd med toppfart og bunndrag. hadde nesten gitt opp da jeg endelig fikk den til å gå brukbart. Men er ikke fornøyd med at jeg føler at jeg sitter i helspenn i all fart over 70. Kan være det er noen justeringer på for akselen men er ikke kommet så langt ennå. Først må jeg bygge ny svanehals den originale er en vits kun 19 mm. Er som sagt veldig spent på hvordan du opplever din maskin. Og om det er noen som selger adly eller deler i norge hilsen ghaven i mandal
-
Holder på å bygge svanehals til en adly 300. Men på den er røret som skal gi oksygen til avgassen koblet til en stuss på forgasseren via det vanlige lille firkanta filteret. Og det er vinklet slik der det er satt på svanehalsen, at noe av avgassen må ut den veien. Stussen sitter i siden av vakumklokka. Spørsmålet er hvilken misjon har denne slangen i og med at den går inn i forgasseren og hva vil det gjøre om denne taes vekk. Er det noen som har denne varianten.
-
Endelig er den nye eksosen ferdig det var litt av et puslespill da jeg ikke fikk ferdige bend, men måtte bygge av en haug med kiler. Tror det ble over 20 sveiser på det fremre røret men her er et par bilder av gammel og nytt egenprodusert rør Det ble en enorm forskjell på draget i maskinen, nå føler jeg at den er som den burde være. Det er bare å gi speed så spinner den i 3. giret. Den er kvikk nok og holder draget helt til cdien kutter på alle gir,og turtallet er heller i høyeste laget nå. Det som gjenstår er et større drev så jeg slipper det høye turtallet
-
Frankenstein ;)
-
Jeg endte opp med å finne et DEP-effektanlegg i England, og dette er på vei i posten nå:) Det var på tilbud, så jeg fikk hele greia, inkludert frakt for 2000.- norske!:) Jeg har ingen mulighet til å sveise, så prisen synes jeg er helt ok..Crossroaden min har ikke vært fint behandlet av forrige eier, så den har vært et oppussingsobjekt med masse rust. Men mest trolig har jeg den på veien i løpet av et par uker..
Hvor stor dyse bør jeg bruke når jeg bytter til effektanlegg? 160?
-
På min adly crossover var det 125 og eg gikk til 145 men det er for lite, skulle hatt 150 som minimum. Men jeg har gjort en del annet en bare eksos ,så hvis jeg skulle gjort det om igjen ville jeg kjøpt noe som heter dial a jet som dekker et stort spekter med kun en operasjon. På min maskin tar det ca tre timer å skifte ei dyse da jeg må ta av skjermer rack tank med mer for å få av gasseren og virene. O så skal det jo på igjen. Så derfor er jeg lei av all ekstra skruing for å komme til dysene
-
Hei du som kaller deg morten p ser du skriver på norsk. Jeg bor i mandal hvis du tilfeldigvis skulle holde til i nærheten kunne jeg alltids hjelpe deg med noe om du trenger noen deler lagd eller noe sveist. Har fullt maskin verksted med allt av sveiseapparater freser og et par dreiebenker. Fikk du fremre rør også og hvilken innerdiameter har det
-
Jeg fikk effektanlegget i rustfritt stål i posten fra England i går, og det ser helt rått ut. Det er i utgangspunktet produsert til Quadzilla UQ300 og en annen Motoroma, med de er egentlig samme atv - bare litt annerledes kåper/plast.
-
Godt å høre at du fikk anlegget. Er spent på hvordan det ser ut, du legger vel ut noen bilder av potte og rør. Er spent på om det passer rett på de gamle festene. Er vel litt frekt å spør igjen men siden du skriver på norsk hadde det vært kult å vite hvor du holder til, og tilbudet om hjelp til å lage noen dingser om det trengs står ved lag.