ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: DirtyMike skrivet 16 juni 2012 kl. 17:15:04
-
Hej, jag är i behov av hjälp då jag inte lyckas få liv i min Atv!
Maskinen i fråga är en Loncin 110cc av 2011 års modell.
Den har stått över vintern och startar inte efter det. Motorn går runt som den ska och det är fin gnista. Kompressionen är bra.
Jag har prövat följande:
Bytt bränsle
Rengjort förgasare, inkl. munstycke
Bytt tändstift
Ställt in ventilerna, 0.10 in och 0.15 ut
Den ger ifrån sig någon enstaka puff när jag sprutar startgas direkt i cylindern, annars finns det inte tillstymmelse till livstecken.
Vad mer kan jag prova? Vilka kända/vanliga fel finns det på den här modellen?
Jag är väldigt tacksam för alla tips och råd som jag kan få!
Med vänlig hälsning, Micke
-
Så, om du använder startgas vill den delvis starta genom att puffa?
Prova ännu mer startgas. Då blir svaret brist på bränsle.
-
Jag har tömt en halv flaska startgas utan framgång. Så jag är också inne på att den inte får bränsle, men vart kan det vara fel? Förgasaren är rengjord och ventilerna ställda.
-
Hur ser stiftet ut efter startförsök? Blött eller torrt?
-
Stiftet är tämligen torrt, så jag drar slutsatsen att det bränsleproblem. Men frågan är bara vart problemet sitter...
-
Nu har jag gjort rent förgasaren inklusive alla munstycken 3 gånger.
Jag har även ställt in ventilerna igen.
Har bränsle i flottörhuset men stiftet är torrt!
Den tänder till några gånger när jag häller en skvätt bränsle direkt i cylindern.
Så varför går inte bränslet vidare från förgasaren till cylindern?! Alla tips mottages varmt!
-
Du har fortfarande skit i någon kanal i förgasaren, har du blåst med tryckluft överallt och ser att luften kommer igenom ?
-
Jag har blåst med tryckluft och pillat med ståltråd. Det finns dock ett ställe som jag är osäker på om det blev rent. Jag kan inte delarnas namn men den lilla lösa kilformade delen som ligger i anslutning till flottören, vilar i ett munstycke av mässing som inte verkar gå att ta loss? Den kanalen verkar dela sig och gå in i trottelhuset samt ut på sidan. Den som går ut på sidan var igensatt med smuts men jag är osäker på om jag fick bort allt. Jag skulle vilja ta bort munstycket som verkar sitt fast, men går det? Om du förstå vad jag menar... :)
-
Nästa steg är att kolla så bensinen rinner igenom förgasaren in mot motor/cylinder.
Gör den det så är det någon vakuumslang som blivit knasig.
Annars får du rensa förgasaren igen. :)
Nutidens vakuumknasare bytas ibland eftersom folk ibland inte får rätt på den.
Annan knasare att prova med?
Tips är att kolla soppakranen också.
Kan ju vara så att den flödar men ändå att där är klet som stoppar.
Alternativt gör du som min granne och slänger den på tippen så jag kan lasta dagen efter.
-
Det går två slangar från förgasaren som inte ansluter någonstans, är det vakuum-slangar som bara ska hänga löst?
Har för övrigt rengjort förgasaren en 4.e gång utan framgång.
-
Så här ser munstycket ut som jag är osäker på om det är rent. Är det meningen att det ska sitta fast eller går det att ta bort?
-
det där är munstycket bränslet kommer in i förgasaren och reglerar nivån i flottörhuset..
hur mår din flottör??
-
Flottören ser hel och fräsch ut, och flottörhuset fylls ju med bränsle i alla fall!
-
Lägger upp två bilder till på förgasaren i fall någon skulle se ett uppenbart fel som jag har missat!
-
Ser ut som armen för choken saknas. Det spelar ingen roll, men gör att det är svårt att veta vilket läge choken är i. Prova vrida på den svarta klumpen på förgasaren så ser du det är 2 utfasningar som är lägena för öppen / stängd :)
Utgår från min 50cc som som har mycket likvärdig fögge.
-
Ja, jag vet. Den lossnade första gången som jag tog bort förgasaren och jag lät det vara så. Jag har ändå koll på när den är öppen och stängd. :)
-
Veck på bensinslangen är aldrig bra.
Har den sådant sportfilter original? Jäkla stort till liten motor och liten förgasare.
Slangen under förgasaren ska hänga lös.
Däremot slangen på sidan, den svarta, vart går den?
Alltså.
STARTAR motorn om du sprutar rakt in i förgasaren med startgas?
Det är lätt hänt att man kan skruva ihop förgasaren fel ibland.
Flotör, nål, packningar, fjäder. Får du allt rätt?
-
Äntligen lite framgång! Provade att byta förgasare till en annan likadan och efter viss möda så startade den. Dock går den endast på halvt gaspådrag, varken mer eller mindre och den dör väldigt lätt.
Jag har ju tidigare pillat på ventilerna och ställt in dessa efter bästa förmåga, om det inte blev perfekt, kan det vara orsaken till att den inte går som den ska nu? Hur känsligt är det? Hur ska jag annars gå vidare för att få den att fungera som den ska?
Tack för all hjälp och alla tips så här långt!
-
Det är som att gissa ifall du monterade kolven eller om du glömde.
Ventilerna måste vara rätt inställda, detta antog vi tidigare ju.
Men sen är din prova-på-gasare kanske inte ställd efter motorn heller.
Börja om från början och kolla ventilerna.
-
kika du som bjare skrev tidigare, bensinkranen och tanken?
-
Byt kolv, Ringarna bränner fast och kompet uteblir..