ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Värmland skrivet 15 juni 2012 kl. 23:39:57
-
Först av allt vill jag påpeka att jag är ingen expert så jag tar gärna emot tips på vad som kan vara orsaken till följande problem på min Linhai 300.
Normalt sett så kör jag endast några korta lugna turer med min son men ibland åker jag lite längre sträckort 5-6km för att tex lasta ved.
Problemet som varit är att när jag kört dessa sträckor stannat och arbetat en stund så startar inte maskinen. Den tänder inte.
Första gången dock när jag hade fått dit ett släp för att köra hem den så startade den igen (den hade då fått vila ca 45min). Det känns som att när den fått "jobba" lite så dyker detta problem upp.
Vad göra?
-
är stiftet svart och geggit? för mycke soppa, den går när den går, men blir svårstartad sen.
dock så kanske man kan tolka "Den tänder inte." på lite olika sätt.
elstart? går den runt? laddar inte när du kör men batteriet återhämtar sej.
är väl vad jag kan tänka mej så där på rak arm.... gamla mek rävar får rätta eventuella fel.
-
Jag utgår ifrån att den går som vanligt och sen bara inte hoppar igång när den är varm?
En del har ju haft problem med vakum i tanken, fast det borde ju bli när du kör och inte efter den stått en stund. Men är ju lätt att prova lyfta på tanklocket.
Automatchoken kanske är boven, den sitter väl till någon tempgivare som avgör hur den ska användas. Men hur du ska felsöka denna vet jag inte riktigt. Går säkert att mäta sig fram om man begriper sånt där, jag är usel på det.
Men, har du testat med att ge den startgas? För klarar den inte att tända då så lutar det väl åt elektriskt fel. Men då kanske den borde lägga av också när den blir varm?
Så det är väl inte fel att kolla om den ger gnista också.
Du kan ju även kolla insugsgummit, så det inte är sprickor där som gör att den drar tjuvluft.
Kan ju hända att det blir värre när den är varm. Men då borde den gå lite konstigt, tomgången kanske vandrar lite.
Så försök provocera fram felet lite närmare hemmet, så slipper du hämta vagn. Men ha startgas redo, och kanske ett annat stift.
http://linhai.se/filarkiv.asp (http://linhai.se/filarkiv.asp)
Där finns lite nyttigheter för Linhai.
Lycka till med felsökningen.
-
Får tacka för tipsen,
Jag kan förtydliga lite bara för sakens skull.
Hemma startar den direkt och går som den ska, inte orent alls, men plötsligt när jag har varit ute på mina "arbetspass" så startar den inte.
Det är elstart och går runt men den sista tändningen kommer aldrig. Tittade på tändstiftet och det var inte svart och geggigt, snarare så såg det lite bränt ut (amatörbedömning).
Jag lyfte på tanklocket när jag funderade på vad som kunde vara fel (inget ovanligt vad jag såg/hörde).
Det är inte för mycket soppa!
Igår provade några gånger för mycket så batteriet blev för svagt också...
Jag ska prova era tips och göra en ordentlig felsökning
-
Kan vara otätt i Cylinder kolven med för högt tryck i vevhuset som följd,
Hade en mc med detta problem,fick alltid stå en 30min och hänga på macken innan den ville starta igen.
-
Det finns dom som haft fel på tändspole och cdi. Maskinerna har gått bra kall och då dom blivit varma har problemen kommit. Sök i Linhaidelen på "stannar", "vill ej starta" osv så får du många olika råd. Automatchoke kan ju iofs spöka men jag kan inte minnas jag har upplevt det som en vanlig orsak till fel. Har ju kört min Linhai sen 07 så det har blivit en del. Min har möjligtvis varit lite svårstartad i låga temperaturer (kallare än -10), upptäckte då att jag kunde lägga en handske för insuget på luftburken(min är ju kraftigt modifierad och fick helt enkelt för mycket luft på vintern) och då smäller den igån nästan direkt förutsatt att man har nog ström. Börja med att kolla kablar och kontakter "under huven" fram. Spraya gärna 5/56 eller WD 40 där du kommer åt. Peta och dra försiktigt i kablar för att se om det blir någon skillnad. Öppna tanklocket är för att utesluta vakuum i tanken. :)