ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: mcgyver skrivet 15 juni 2012 kl. 23:38:25

Titel: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 15 juni 2012 kl. 23:38:25
Köpte nyligen min första atv. Växellådan var trasig så jag började med att plocka isär motorn. Ett drev och en shiftgaffel var trasigt så jag beställde delar från Fourbyfour. Snabb och bra service och delarna kom på några dagar. Henade ur shiftgafflarna och slipade och polerade axeln de sitter på och nu glider de MKT bättre/växlar bättre. Portade toppen, planade för lite bättre komp samtidigt. Plockade ihop allt och nu går motorn utmärkt bra och växlarna går lätt.
Men vad sjutton gör jag åt styrningen?
Den stog lite toe out, provade neutralt= lite bättre, provade lite toein =sämre igen...
Verkar som ackerman är åt skogen...
Är det nån som byggt om framvagnen och fått nån ordning på den? Hur isåfall?
Har lite planer på en hojmotor men först måste chassit funka bättre.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: Delarium skrivet 16 juni 2012 kl. 00:07:56
På vilket sätt blir den sämre? Blir den "hoppig", orolig på vägen eller hur upplever du problemen. Nu är jag osäker på i skrivande stund om det var positiv eller negativ toe-in det skulle vara, men iaf 0-5mm åt något av hållen.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: Rooz skrivet 16 juni 2012 kl. 11:12:33
min var orolig ryckig och spår känslig innan jag ställde om från toe out till 3mm toe in. men även luft trycket spelar roll på hur det känns i fart. kör just nu 0.6 runt om.

Edit. min satt det bräddare på när jag köpte den som jag tog bort i samma veva.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 16 juni 2012 kl. 13:08:07
Jo, det sitter vägdäck fram och bak, 0,3kg runtom.
Med offroaddäck eller kanske scooterdäck så blir styrningen lite mer diffus och problemet märks förståss mindre, men det finns ju fortfarande kvar, men minskas med hjälp av sämre fäste i däcken.
 Kommer att sänka den både fram och bak för att minska höghuskänslan i den. Att sänka bak för att öka castervinkeln känns lite som nödlösning då jag tror att den nervösa styrningen orsakas av felaktig ackerman. Alltså, ytterhjulet styr mer än innerhjulet vilket ger nervös instyrning då innerhjulet strävar efter en rakare linje än ytterhjulet, men när kursändringen är påbörjad och vikten flyttas till ytterhjulet så styr den plötsligt mkt kraftigare.
Så frågan är väl om man skall bygga om spindlarna eller om man skall bygga om/flytta styrstången?
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 17 juni 2012 kl. 22:29:49
Okej, nu börjar den bli lite bättre, klart bättre faktiskt. Men det finns fortfarande mer att göra . Nu går det faktiskt att köra både 70, 80, 90 och över hundra km både på grusväg och asfalt utan att den ormar sig och självstyr kors o tvärs över vägen. Det jag gjort är först tagit bort spacerplatterna som satt på framhjulen och medförde helt fel scrub. Sedan kapade jag av och svetsade om de bomerang-formade fästena som binder samman spindel med styrändan. Jag flyttade styrändans hål ca 15mm inåt på båda sidorna och nu börjar iallafall ackerman fungera lite. Inte tillräckligt men det var rätt väg iallafall. Så imorgon bygger jag om styrstången så blir nog styrningen bra mkt lugnare. Så sänker jag den också ca 12cm både fram o bak. Sen blir nog väghållningen rätt okej. Jag kommer dock att försöka mäta lite på castervinkeln och kanske justera lite där med om det behövs.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 juni 2012 kl. 06:42:31
Låter bra!
Lägg gärna in lite bilder och visa, kul att se och värdefullt för andra smc ägare. ()p
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 18 juni 2012 kl. 19:51:21
Idag har jag mätt castervinkeln och byggt om de övre a-armarna för att få till castervinkeln, framförallt lika på båda sidorna. 3grader på ena sidan o 1grad på andra, inte konstigt att den var nervös och ville kasta fram o tillbaka. Så jag hoppar över sänkningen o fixar detta istället. Mäter först ut nollpunkten o sedan hur mkt jag behöver flytta spindelinfästningen på armen för att få en önskad castervinkel. Sen är det bara att bygga en jigg, märka ut noll/mittlinjen, märka ut vart spindelinfästningen skall vara. Sen är det bara att kapa isär, slipa lite, svetsa ihop igen. Först ena sedan lika på andra. Måla lite, ihop och provkör. Valde en caster på 8grader. Nu är den snabbstyrd men ändå relativt lugn i alla farter både på grus o asfalt.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 19 juni 2012 kl. 21:46:07
Idag så funkar ju 4hjulingen som jag vill o då är det väl bara att hitta på nåt att använda den till. Så jag byggde en vägsladd till den. 150cm bred o 170 lång med en kratta framtill o två tvärställda skenor efter så river den fint. Till en början när vägen är hård så orkan 300an utan problem men när vägen blivit mjuk och någorlunda jämn så blev det svårt med däcksgreppet, men det avhjälptes med två cementsäckar som extra vikt på drivhjulen. 600 meter grusväg och två stora grusplaner välsladdade och släta efter dagens arbete.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: mcgyver skrivet 2 juli 2012 kl. 16:30:31
Har haft lite problem med glappkontakt till mätaren de senaste dagarna. Hittade felet som var en av kablarna som inte var intryckt ordentligt i kontaktstycket till hastighetsmätaren. Efter att ha tryckt in kabeln så stiftet hamnat i rätt läge så funkar mätaren igen som den skall.
Titel: SV: SMC 300XLE Stinger
Skrivet av: larsf skrivet 2 juli 2012 kl. 17:40:57
Idag så funkar ju 4hjulingen som jag vill o då är det väl bara att hitta på nåt att använda den till. Så jag byggde en vägsladd till den. 150cm bred o 170 lång med en kratta framtill o två tvärställda skenor efter så river den fint. Till en början när vägen är hård så orkan 300an utan problem men när vägen blivit mjuk och någorlunda jämn så blev det svårt med däcksgreppet, men det avhjälptes med två cementsäckar som extra vikt på drivhjulen. 600 meter grusväg och två stora grusplaner välsladdade och släta efter dagens arbete.

Bilder på sladden? OT kanske men ack så intressant.