ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: atochv skrivet 15 juni 2012 kl. 15:18:04
-
Har lite frågor angående maskinen ovan som jag inte lyckats hitta svar på.
Hög + låg + back?
Kardandriven?
Marfrigång? Kan det stämma att den är på 18,7 cm?
Vattenkyld?
Delad eller stel bakaxel?
Parkeringsbroms, spak/reglage på vänster sida?
Magnapullstart utöver elektriska starten?
Digital display? Vad visar denna? Visar den bränslenivå?
Har den "Reservtank"?
Elektrisk inkoppling av 4x4 via knapp/reglage på styret?
Möjligt att montera plog? Från t.ex. Warn eller andra beprövade/kända märken?
Är denna maskin en linhai (linhai motor?) men med annat namn?
Är ni som har/haft dessa maskiner nöjda?
Finns det något större standardfel man bör vara medveten om eller liknande?
-
Hej gå in på atvsweden.se där har du alla uppgifter.men köp ingen sån fruktansvärd slö och orkeslös.hellre en cf 500 be.och den slutar snart att säljas då är det ingen som kommer att ha delar heller!
-
Allroad 300 är ingen CF Moto.
-
Kanske inte men det är atvsweden som är generalagent för dom så där finns alla uppgifter om dom.http://www.atvsweden.se/ (http://www.atvsweden.se/)
-
Är inte Allroad själva märket? Och CF är en tillverkare? Fast i detta fallet hör dom ju inte ihop, utan den maskinen är inte byggd av cf.
Dom äldre allroad 300 delar väl så gott som allt med Linhai 300? Vet inte hur det är på nyare och när det är en brytpunkt.
Visst är inte en 300a särskilt pigg, men en 500a är väl inget monster heller. Och "atochv" hade från början inriktat sig på en ny kines 250 för 12-13k. Och från den så tycker jag det är ett stort steg i rätt riktning om man köper en beg Allroad/Linhai 300 för runt 20k.
Visst är väl en 500 ännu bättre, men den kostar ju gärna 10-15k mer.
Och kommer man upp i dom summorna finns det ju fler roliga maskiner att välja på.
Som svar på några av frågorna:
dragstart, nej tyvärr! Inte på dom äldre iaf.
dom äldre har mekanisk inkoppling av 4wd, är så på min 06a.
Annars är det väl ja på dom flesta andra frågorna.
-
Jag har en, jag har haft den sedan -08. Jag kommer ihåg att "nåt" gick sönder i startapparaten, men det var tämligen omgående och löstes på garantin. I övrigt är jag mycket nöjd, och faktiskt imponerad! Jag blir nämligen mer impad av en 19hk, 270cc atv, som man varje år drar hem timmer och en årsved med, plus nån älg då och då...än vad jag blir av en "stor" hjuling! Billig i drift är den också, fungerar alltid, vinter som sommar! Vi använder ju den dagligen, kanske inte så tunga uppdrag jämt men det är ju tusentals starter, och hundratals mil. Jag själv kommer att köpa en 300 till då jag byter igen, helt enkelt för att det knappast går få mer för pengarna! Jag har tittat på dels Allroaden igen (Buyang), och Keeway eller Monstra 300. Dom får man ju för 39900:- ink plogblad, och eftersom det troligen till största del är mer eller mindre samma maskiner, så kvittar det för min del. Men, går jag efter mina personliga erfarenheter av Allroad challenger 300, så är det en förbaskat vettig maskin för en spottstyver!
-
Byt tråd om det inte är en CF det finns både linhai och Allroad trådar,jag har för mig att Allroad alltså cf från början hette Fastpower,kinavärlden är inte lätt att hålla reda på.men linhai och cf är ialla fall helt olika märken.
-
En liten nostalgi trip när det gäller olika maskiner såsom jag minns hur det hela började i vårt land.
-03
Linhai 300 2x4 tas in av Silverstone (atvsweden)
De kallar den Allroad och är på 257cc
även Geromar importerade samma maskin
-04
Linhai 300 2x4 tas även in av nystartade Scandi Moto som startas av Anders och Micke som jobbat på Atv Sweden
Delägare är även Fredrik på Geromar
Den fick namnet Crossroad 300
Senare kom från Atv Sweden en annan maskin med namnet Allroad 300 det var den som säljs än i dag Buyang.
-06
Linhai 300 tas in med 4x4 och är då på 275cc
Säljs av Geromar och Scandi Moto
Då kom även CF Moto 500 med första modellen till Sverige
Samma år importerar även Dealy CF Moto under namnet Goes
Med små skillnader i detaljer den fanns då bara i Orange till en början.
-08
Buyang alltså Atv Swedens Allroad 300 blir 4x4 med ny kaross
CF Moto får en ny kaross Edition
-09
CF Moto kommer med den nya X modellen.
Buyang enl. Uppgifter startades av folk som hoppade av från Linhai och skillnaden när den kom som 4x4 är bla. Delad bakaxel.
Motorn på alla dessa 300 kommer från början från Yamaha majesty scooter modell.
Keeway samt Monstra är ju också 2 nyare 300 modeller där man delat mycket grunder med Linhai,motor tex.
Skillnaden på dessa är väl igentligen bara importörernas namnsättning på maskinerna.
Fast power var ett annat namn som kom -07/-08
Importerades av ett Stockholms företag som idag inte fanns kvar.
Namnet fanns på ett antal olika maskiner och hade väl igentligen inte med fabrikat att göra,deras Atv 500 tillverkades enl. Dom i Taiwan och om jag minns rätt var en form av kopia på CF Moto.
Precis som franska Goes så köpte man maskiner från olika fabriker beroende på storlekar och hade en samlingsnamn på dessa.
Alltså oftast har importörer i Sverige egna namn på maskiner här som inte är förknippat med fabrikatet på något vis.
Trendimport sålde även dom Linhai under en del år.
Hoppas att minnet stämde hela vägen och att något av allt är intressant för någon.
/Tommy
www.atvhallen.se (http://www.atvhallen.se)
-
Tack för bra info. Då kanske man törs köpa en Buyang 300 från 2008 för ca 20 000 kr?