ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Linhaidestructor skrivet 19 augusti 2006 kl. 15:19:28
-
Jag har en Linhai 300 4*4, det är en 06:a som gått 19 mil.
Titta på bilden på min koppling så får ni se en som är välanvänd på extremt kort tid, jag har kört en del i skog och mark och plogat en del jord med den.
quick.imgfree.net/103701 (http://quick.imgfree.net/103701)
Vid körning i terräng där hojjen inte kommer fram, för brant osv, så använder jag vinchen. Vid dessa tillfällen går det inte att gasa så mycket att den kopplar in för då spinner bara hjulen och det sliter ju onödigt med däck och om jag inte gasar storknar ju vinchen, så slira på kopplingen är ju det enda som gäller. Blir lite samma sak vid plogning av jord, har den kopplat i går det nästan för fort.
Eftersom den bara gått 5 mil när kopplingen började låta illa och var helt slut innan 19 mil så fick jag en ny koppling på garantin.
Är det ingen annan som haft problem med koppling?
Jag skulle vilja ha en lägre lågväxel både framåt och bakåt, ingen som vet om det går att byta något kugg eller så i lådan? Varför har dom gjort backen till en högväxel det är ju helt vansinningt, jag tror nog alla som kört en linhai har märkt att så fort man ska backa så slirar den bara på koppling.
Nu har jag en ny koppling på och ska ut och plåga den igen, klarar den inte mer än 19 mil nu får man nog beställa hem ett 10-tal med kopplingar så man har några i reserv.
-
satan for en knallhard innkjøring den stakkars motoren din har fått. Jeg ville ventet med ploging og brøyting till etter at innkjøringen var ferdig
-
du har nog köpt fel typ av maskin...du borde ha satsat på annan....
-
Jag har ingen idé att komma med men måste bara fråga angående att du har puttat lite jord med din maskin, försöker du ta bort de där branta backarna du har i din trädgård?
Ett tips när inte vinschen orkar, blocka den då rår den dubbelt..
-
"det sliter ju onödigt med däck och om jag inte gasar storknar ju vinchen, så slira på kopplingen är ju det enda som gäller"
-Slita på koppling eller på däck. Jag hade nog valt däck. Och däcken slits inte så mycket i en jordig backe.
Är det ingen annan som haft problem med koppling?
- Nops.. Men jag försöker att slira så lite som möjligt på kopplingen. Däcken slits mest när man kör landsväg inte i skogen. Så nu har jag fixat lastbilsdäck när jag kör väg och vanliga duro däcken när jag skall köra brevid vägen.
Jag skulle vilja ha en lägre lågväxel både framåt och bakåt, ingen som vet om det går att byta något kugg eller så i lådan?
- Det är svårt att dreva om en maskin med kardan. Det enklaste är att byta däck. Och i ditt fall som vill ha en maskin som går långsammare så skall du prova med ett par mindre däck.
Varför har dom gjort backen till en högväxel det är ju helt vansinningt, jag tror nog alla som kört en linhai har märkt att så fort man ska backa så slirar den bara på koppling.
- Kan inte annat än hålla med..
Nu har jag en ny koppling på och ska ut och plåga den igen, klarar den inte mer än 19 mil nu får man nog beställa hem ett 10-tal med kopplingar så man har några i reserv.
Kanske du kan kolla om det finns några andra kopplings backar som passar. Som klarar de höga temperaturenrna som blir när man slirar på kopplingen.
Lite andra tipps:
1. Ta bort hälften av vikterna i variatorn. Går fort som attan att göra om du ändå skall byta koppling och du kommer att få en helt annan maskin.
2. skruva fast ett bilbatteri på maskinen och koppla in det som ett underhålls batt. Finns att köpa en lite låda som du kopplar mellan orginal och det nya batteriet som gör att du laddar det nya men det ger ingen ström tillbaka (så slipper du risker att du bränner start motorn) sedan kopplar du vinchen till det nya batteriet (det går säkert att bara koppla in det parallellt med orginal men startmotorn kan slitas av det). Eftersom ett bil batteri ger betydlig mycket mer kräm än det lilla MC batteriet som sitter där orginal så kan vichen orka utan att du behöver varva varje gång du skall vincha.
Lycka till !
Vad kostar en koppling?
-
Hmmm.. intressant tråd. Jag la också i backen en gång och lyckades få kopplingen att slira. Det luktade bränt och börja ryka omgående. Sen dess passar jag mig för att hamna i sådana situationer. :roll:
Stene, vad är variatorvikternas syfte? På vad sätt blir maskinen annorlunda? Finns det andra delar som kan ta stryk om man ändrar konfigurationen?
-
Snyggve:
Vikterna är de som slungas ut och gör att maskinen "växlar". Om man minskar på vikten av dessa (antingen genom att köpa lättare eller ta bort några) så varvar maskinen mer innnan den kopplar i och håller allmänt högre varv när man åker.
-
Stene:
Vad kopplingen kostar vet jag ej då jag fick en ny på garantin.
Och däck slits väldigt mycket vid körning på berg och i steninga backar, tänk dig en tokbrant backe ca 45 graders lutning fylld med spetsiga stenar och klippblock, ca 7-8 meter lång. Att ta sig upp utan vinch är helt omöjligt och att på sådana ställen gasa skulle ta slut på däcken inom ett par minuter. Min kompis som jag kör med har iaf fått punka minst en gång när vi varit ute i skogen. Det var iofs av en spetsig sten.
Mindre däck känns inte som något bra alternativ då markfrigången också minskar, redan idag står jag på underredet allt för ofta och mina plogfästen börjar bli jäkligt buckliga så jag skulle gärna höja den mer istället.
Atvmicke:
Blockad vinchen gör jag ibland men vajern blir så kort att det inte alltid finns något att fästa den i.
Är det någon som har plockat ner växlelådan och vet hur den ser ute från insidan, om det skulle kunna gå att byta ut utväxlingen för back och lågfram?
Är det någon som har bra koll på framdiffen? som jag förstått det är det ingen vanlig diff eller är det en vanlig diff med diffbroms. Skulle vilja kunna låsa diffen för att få riktig 4-hjulsdrift. Har allt för ofta stått med ett framhjul hängande i luften och då driver det väldigt dåligt på det andra.
-
Är det någon annan här som brukar få motoroljan i luftburken?
Varje gång jag varit ute i skogen och klättrat så ligger oljenivån under stickan och all olja har pumpats via ventilationen som sitter på toppen till luftburken.
Man lär ju aldrig behöva byta olja med tanke på att det går åt ca 0,5 liter per gång i skogen. Faktiskt så börjar jag undra om det är en ATV eller en landsvägshoj.